چرا برخی افراد بیشتر از دیگران دچار استرس می شوند؟

اظطرا ب

تمام افراد ممکن است در موقعیت های استرس زا، مانند از دست دادن شغل و یا بحران اقتصادی، دچار اضطراب حاد شوند، اما افراد مبتلا به اختلالات اضطراب، به طور مکرر احساس اضطراب، تنش و ترس می کنند. چندین نوع اختلال اضطراب وجود دارد که همه ی آنها مربوط به شایع ترین شرایط تشخیص داده شده ی سلامت روان می شوند. برخی از این اختلالات عبارتند از:

  • اختلال اضطراب کلی
  • اختلالات مربوط به تشویش، در آنها اضطراب یک دلیل و آغاز کننده ی خاص دارد.
  • اختلالات ترس، با حملات مکرر و شدید ترس مشخص می شود.
  • اختلالات وسواسی، در این نوع اختلالات اضطراب با برخی افکار مزاحم در ارتباط است که اغلب یک سری رفتارهای اجباری نیز به دنبال دارد.

گرچه شرایط نامبرده از یکدیگر مجزا هستند، اما به هرحال دارای علل و مکانیزم های زیربنایی هستند. اختلالات اضطراب مانند دیگر اختلالات روحی، شامل یک سری فعل و انفعالات پیچیده از فاکتورهای روانی، عصبی  – فیزیولوژیکی و ژنتیکی می باشد.

علل اصلی اضطراب حاد

از آنجایی که محیطزندگی، شخصیت فرد، ژنتیک و سیستم عصبی، همگی در به وجود آمدن استرس نقش دارند، یافتن علل اضطراب حاد در زمینه ی اختلالات اضطراب کار آسانی نیست. گرچه اغلب موقعیت های استرس زا در زندگی وجود دارند که اضطراب حاد را تشدید می کنند و افراد مختلف رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند، اما به هرحال برخی افراد در مقابل چنین موقعیت هایی علائمی نشان نمی دهند. قسمتی از این مسئله می تواند ارثی باشد. وجود اختلالات اضطراب در بین خانواده ها، نشان وی دهد که برخی افراد به صورت ژنتیکی بیش از حد نگران بوده و مستعد ترس و اضطراب بیشتری هستند.

این فاکتورهای ژنتیکی نیز مربوط می شود به تفاوت هایی در ساختار و عملکرد مغز که در افراد مبتلا به GAD و دیگر اختلالات مربوط، تشخیص داده شده است. سطح پایین برخی از انتقال دهنده های عصبی، از جمله GABA و سروتونین، نقش مهمی در مکانیزم اضطراب بازی می کنند. این امر در اثربخشی نسبی برخی داروها، از جمله SSRIها مانند پروزاک و بنزودیازپین ها مانند Xanax، و کمک به بیماران برای کنترل اضطراب مهم می باشد.

علاوه بر جنبه های عصبی و شیمیایی، تفاوت هایی در ساختار مغز وجود دارد. بیشتر این تفاوت ها حول محور آمیگدال، ساختاری در مغز میانی، می چرخد. آمیگدال بخشی از سیستم لیمبیک است و به شدت در تنظیم هیجانات احساسی دخالت دارد. اختلال در ارتباط بین آمیگدال و دیگر قسمت های مغز منجر به واکنش های استرسی می شود، به عنوان مثال ترس و اضراب شدید به خاطر خجالت ناشی از فعالیت های اجتماعی.

استرس

گرچه این فرایندها با ایجاد هشدار، تا حد زیادی برای محافظت انسان ها و دیگر موجودات در برابر خطرات فیزیکی وجود دارند، اما به هرحال همین فرایندها در افراد مبتلا به اختلالات اضطراب مشکلاتی ایجاد می کند. شواهدی وجود دارد که دیدگاه های رفتار شناختی نسبت به اختلالات اضطراب با تسهیل مکانیسم های شناختی به خلق و خوی اکنش های احساسی، می تواند به حل این مسئله کمک کند.

واقعیت کشف شده ی دیگری در این اواخر ثابت کرده که اختلال در فعالیت EEG می تواند باعث اختلالات اضطرابی شود. EEG تکنیکی است که برای نقشه برداری مغز استفاده می شود تا نوروفیدبک درمانی را هدف قرار دهد. در بیمارانی که دچار اختلالات اضطراب هستند، ریتم غیرطبیعی EEG علت این عارضه تشخیص داده شده است. این یافته ها امید تازه ای بر کشف دلایل اضطراب ایجاد کرده اند و همچنین به عنوان کمک به توسعه ی نوروفیدبک درمانی برای این اختلال معرفی شده اند. نوروفیدبک برای درمان اختلالاتی مانند GAD، اضطراب اجتماعی، اختلالات وسواسی و حتی استرس پس از یک واقعه، با نتایج بسیار مثبت استفاده می شود. این روش درمانی فاقد عوارض جانبی SSRI ها و دیگر داروهای ضد استرس می باشد و یک روش جایگزین و امیدوار کننده محسوب می شود.

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *