چرا باید با وجود دانستن عوارض باز هم دارو بخوریم؟

دکتر و  زن

یکی از رایجترین سوالاتی که مردم هر روزه از ما پزشکان می پرسند این است که آیا دارویی که فلان دکتر برایمان نوشته است را بخوریم؟ ضرر نداره؟

جواب این سوال در اکثر موارد این است: چرا ضرر دارد ولی لطفا دارو را مصرف کنید! طبیعتا کسی که سوال پرسیده منتظر چنین جوابی نیست اما حقیقت اینست که  در اغلب موارد عوارض مشکلات طبی یا ذهنی بسیار بیشتر از عوارض داروهاست.

بگذارید با ذکر مثالی موضوع را روشن تر کنیم : شما احساس غم،پوچی و تنهایی در زندگی دارید و به پزشک مراجعه می کنید و پزشک با تشخیص افسردگی برای شما چند دارو تجویز می کند.

شما به منزل مراجعه می کنید و برادر شما می گوید واااای اینا چیه! نخوری ها معتاد میشی!!

خوب با هم مروری میکنیم به عوارض شناخته شده افسردگی که در صورت عدم مصرف دارو به احتمال زیاد همه یا تعداد زیادی از این عوارض را خواهید داشت: کاهش علاقه به زندگی،افزایش ریسک طلاق و افزایش قابل ملاحظه احتمال از دست دادن شغل و سرمایه،افکار خودکشی،کاهش شدید کیفیت زندگی و افزایش اختلال خواب شبانه و افزایش ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و…

و حالا در مقابل عوارض داروهای ضد افسردگی : حالت تهوع ،سرگیجه،سردرد خفیف ،خواب آلودگی روزانه و حالت های مشابه که در اکثر مصرف کنندگان این داروها این عوارض نیز دیده نمیشوند.

همانطور که در مثال افسردگی ملاحظه می کنید در بیشتر افراد مشکلات مربوط به خود بیماری بسیار شدید تر از مشکلات مربوط به داروهاست وپزشکان حاذق نیز همیشه این دو را با هم میسنجند و برای از بین بردن یک بیماری خفیف از کم عارضه ترین داروها استفاده میکنند.

البته این موضوع به معنی این نیست که در مورد داروها تحقیق نکنیم و همواره داشتن دانش بیشتر به ما کمک می کند ولی بطور خلاصه بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

1- اگر تصمیم به مصرف دارویی ندارید حتما با پزشکان مشورت کنید و با توصیه پسر خاله و…داروهایتان را قطع نکنید.

2- اگر فکر می کنید که دارو ممکن است شمارا معتاد کند در مورد این خاصیت دارو از پزشکتان بپرسید (اکثر داروهای تجویزی اعتیاد آور نیستند)

3- از عوارض بیماری خودتان آگاهی کسب کنید و آنرا با عوارض دارو بسنجید.

4- اگر همسایه تان گفت این دارو برای اضطراب است نه افسردگی پس دکتر بیماری شمارا درست تشخیص نداده است به حرفش توجه نکنید و موضوع را در ویزیت بعدی با پزشکتان در میان بگذارید تا برای شما بیشتر در مورد دارو توضیح دهد (اکثر داروها در طب استفاده های مختلفی دارند و مثلا داروی ضد افسردگی ممکن است برای درمان تشنج، درد و …نیز بکار رود) .

5 – همواره در مورد بیماری تان اطلاعات صحیح بدهید وسعی نکنید با بزرگ نشان دادن مشکل داروهای قوی تری بگیرید! چون نهایتا دودش فقط در چشم خودتان خواهد رفت!

6- هرگونه تغییر در دوز و روش مصرف دارو را با مشورت پزشکتان (و نه پزشکان فامیل و دوست و آشنا) انجام دهید.

 

[divider]

دکتر مغز و اعصاب مصطفی امیری

♦  دکتر مصطفی امیری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

  فلوشیپ اختلالات خواب از دانشگاه بارسلونا

  مدیر دپارتمان مغز و اعصاب مجموعه کلینیک های تخصصی آلومینا

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی پیشگیری و درمان اختلالات مغز و اعصاب و روان در ایران است.

تماس با ما


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

9 دیدگاه دربارهٔ «چرا باید با وجود دانستن عوارض باز هم دارو بخوریم؟»

  1. باسلام
    من مدتی خیلی زود عصبانی میشدم وتنگی نفس میگرفتم تا اینکه بامشورت بادکتر کپسول فلوکسیتین مصرف کردم وخوب شدم تازگی باز بیماری من عود کرد و من طبق روش قبل شروع به مصرف همان دارو کردم ازلحاظ روحی خوبم ولی سردردهای عجیبی به سراغم اومده به نظرشما این از عوارض کپسول فلوکسیتین هست یا ربطی بهم نداره.ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      بله ممکن است به دلیل دارو باشد
      به دلایل متعددی توصیه می کنیم داروهای اعصاب و روان را هیچگاه سرخود مصرف نکنید
      سپاس

  2. سلام آقای دکتر عزیز
    من مدتیست زولفت مصرف میکنم. تغییرات محسوسی در کاهش افسردگی و استرس میبینم. اما به این اعتقاد دارم که این دارو ها تغییری در واقعیت ایجاد نمی کنند و فقط می خواهند من را مثل یک احمق بی خبر بذارند تا فکر نکنم به بدبختیا. و من با این فکر حالت جدیدی از افسرگی را پیدا کردم. دیگر استرس زیاد ندارم منتها همه چیز بی ارزش شده برایم و به این فکر می کنم که خیلی مشکلات دارم که از یادم رفته.
    مصرف این دارو عوارضی هم دارد برایم.مثلا هم کم خوابی و هم پر خوابی.
    آیا فکر و خودآگاه آدم می توانند روی تاثیرات دارو اثر بگذارد؟
    ممنونم

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      سلام
      بله تا حدودی حرف های شما درست است.و به دلیل طولانی شدن جواب
      جواب، سوالتان را بصورت سوال و جواب در یک مقاله جداگانه امروز پاسخ خواهیم داد.
      سپاس

  3. سلام اقای دکتر… لطفا کمک کنید.. من 27 ساله هستم و یک سال و شش ماه عروسی کردم. دقیقا یک ساله و شش ماه هم هست قرصهای سرترالین و کلونازپام مصرف میکنم زیر نظر پزشکم. به خاطر حملات شدید پانیک و وسواسهای شدید فکری.. و کشنده که یکی از هراسهای شدیدم و وسواسهام اینه که نکنه من دیوونه بشم و همسرم بگشم.. از طرفی.. یک بار اقدانم به ترک دارو کردم… امااا.. نتونستم .. نتونستم تحمل بیارم.. از همون اول به دکترم میگفتم نمیتونم.. من وابسته شدم.. اگر این حملات دستم بده من چیکار کنم.. ؟ اقای دکتر عزیز ما قصد بچه دار شدن داریم.. ولی چون تو سه ماه اول بارداری ممنوع من شدیا افسرده تر شدم.. نمیدونم هرروز دارم بدتر میشم.. همش میگم من اگر ترک کنم.دوباره این حکلات بهم دست بده من چیکار کنم؟.. تو رو خدا بهم بگید .. من میتونم ترک کنم؟؟ اگر نرکشون کردم اتاق بدی نمیافته؟ خودم حس میکنم هنوز کامل خوب نشدم.. چون با کوچکترین اتفاق ناخوشایند حالم بد میشه.. فقط بهم بگید من خوب میشم؟؟ من میتونم ی روز ی شب با ارامش بخوابم.. بدون افکار منفی؟.. کمکم کنید…….

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بله شما حتما خوب خواهید شد اما مستلزم گذشتن زمان و ادامه درمان می باشد اگر باردار هستید و نباید دارو مصرف کنید بهتر است از روش غیر دارویی بیوفیدبک جهت کنترل علائم خود استفاده کنید.

      1. ممنوم که جوابم دادی.. من باردار نیستم.. فقط همیشه هراس دارم اگر روزی بخواهیم قصد بچه دار شدن کنم.. باید قرصهام ترک کنم ومن ازینکه قرصارو ترک کنم میترسم. مبادا ترک کنم. نتونم تحمل بیارم.. و باردار بشم. وبهخاطر حملات هراس.. وافکار منفیم.. نتونم تحمل بیارم و به اون بچه صدمه برسه.. تمام هراسم اینه.. نمیدونم.. ارزوی منه که خوب بشم.. ومن بچه دار شم………

    2. جهانشاه مشيري

      إبا تأ كي بايستي دارو بخورم وقتي نمى خورم متل اينكه كلويم را بك جيز فشار ميده لكنت زبان ميكيرم تو دماغي صبحت ميكنم سرم سنكيني ميكنه جه با يد كنم

      1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

        سیر مشکل و میزان پاسخ به درمان و عوامل متعددی در تصمیم گیری زمان ادامه دارو موثرند.در این مورد بهتر است همواره با پزشکتان در ارتباط باشید.
        سپاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *