چاقی و اختلالات خوردن چیست و چگونه درمان میشود؟

در این مقاله، مصاحبه ای با خانم دکتر ندا فرزانه از روانپزشکان مجموعه پزشکان جایروس (آلومینا) در مورد اختلال شایع چاقی و مشکلات خوردن خواهیم داشت.چاقی چیست؟ چرا ایجاد میشود و چه درمان هایی دارد؟ اختلال خوردن چیست و انواع آن شامل چه اختلالاتی است؟

 

[divider]

 

تعریف چاقی

خانم دکتر فرزانه:

امروزه چاقی به عنوان اپیدمی جهانی مطرح شده که باعث افزایش حساسیت های عوارض جسمی آن مثل افزایش مرگ و میر، بیماریهای جسمی مثل دیابت نوع دو و اختلالات روانشناختی شده است.

در ابتدا لازم هست که تعریف علمی ازچاقی را بیان کنم. در سال 1980 BMI( Body Mass Index) یا شاخص حجم بدن به عنوان دقیق ترین معیار اندازه گیری چاقی مطرح شد که این میزان ، زیر عدد 20 به عنوان زیر میزان وزن مورد نیاز بدن(Under Weight) و از 30 به بالا به عنوان چاقی( Obesity) تعریف شده است که فرمول محاسبه آن به صورت حاصل تقسیم عدد وزن برحسب کیلوگرم بر روی به توان دوی عدد قد بر حسب متر مربع می باشد.

علل

بنابر این چاقی به عنوان موردی مطرح است که عوامل مختلف ژنتیک، محیط، روانشناختی و غیره در ایجاد آن دخیل هستند و تعریف علمی دقیق براساس معیار اندازه گیری عینی دارد .

در بعضی از مواردی که در اختلالات خوردن مثل بی اشتهائی و پراشتهائی عصبی که در خانمها شایعتر هستند، فرد با وجود اینکه در محدوده نرمال و بعدا زیر میزان نرمال BMI قرار دارد اما تصویر ذهنی و سابجکتیو فرد از وزن و فرم بدن متفاوت هست که همین مسئله موجب بروز رفتارهای جبرانی مثل رژیمهای غدائی سخت و ناکارآمد و سیکل معیوب پرخوری و چاقی می شود.

نقش فرهنگ

چاقی در فرهنگهای مختلف و در طول تاریخ، به عنوان ارزش و ضد ارزش محسوب میشده است. در دوران مصر باستان به عنوان یک بیماری مطرح بوده است و بقراط افراد چاق را مستعد مرگ ناگهانی بیشتر از افراد لاغر میدانسته است ولی در فرهنگهای دیگری به عنوان عامل نمادی از سلامتی، ثروت و کاهی توانائی باروری بیشتر در زنان بوده است.

در اینجا مطالبی در مورد مسایل روانشناختی مرتبط با چاقی را بیان میکنم ولی باید عنوان کنم که عوامل مختلف بیولوژی، هورمونی ، محور هیپوفیز_ هیپوتاموس و…در این مورد دخیل هستند که به علاقمندان توصیه میکنم که مطالب نورولوژیک و هورمونی مرتبط با چاقی را دراین سایت مطالعه کنند.
البته ذکر این نکته بسیار مهم است که چاقی، پرخوری و اختلالات خوردن با یگدیگر متفاوتند و هرکدام دارای تعریف علمی متفاوتی هستند و نباید این 3 مفهوم را معادل با همدیگر دانست.

اختلالات خوردن

اختلالات خوردن ، دسته ای از اختلالات روانپزشکی هستند که شامل چندین نوع اختلال مانند پرخوری عصبی، بی اشتهائی عصبی و اختلال پرخوری میباشد و تعریف و ابزار علمی چاقی نیز قبلتر بیان شد .درخصوص ارتباط بین این موارد با یکدیگر نتایج مقالات علمی جدید نشان داده که وجود اختلال پرخوری همزمان با چاقی، دارای پیش آگهی بدتری از چاقی تنها میباشد که این مطلب بیانگر اهمیت تشخیص و درمان اختلالات روانپزشکی همراه در موارد درمان چاقی میباشد .

بیماریهای روانپزشکی

حدود 40 تا 60 درصد افراد چاق، بیماریهای روانپزشکی همراه دارند که اختلال افسردگی، شایعترین بیماری روانپزشکی در این افراد است.

البته روشهای درمانی مختلف اعم از داروئی و رواندرمانی برای درمان اختلالات روانپزشکی همراه وجود دارد که البته در خصوص بعضی از رواندرمانی های معوق به درمان چاقی در موارد وجود اختلال روانپزشکی همراه که مبتنی بر اصلاح رفتارهای غیرطبیعی خوردن در فرد میباشد، با کاهش کمتری همراه است ولی در عوض به ثابت ماندن وزن و کیفیت عملکردی و زندگی فرد کمک کرده و با افزایش ” احساس کنترل فرد” از طریق ” تنظیم هیجانات”(Emotional Regulation) به افزایش اعتماد به نفس کمک می کند.

درمانهای غیرداروئی

نوعی از درمان شناختی – رفتاری(Cognitive Behavioral Therapy) ،به عنوان روان درمانی اختلالات خوردن به کار میرود که طبق بررسی های آماری در پژوهشهای علمی مشخص شده که این نوع درمان که دارای 4 فاز جداگانه میباشد، در درمان اختلال پرخوری عصبی( بولمیا نرووزا) و “اختلال پرخوری” موثر است اما بر روی ” اختلال بی اشتهائی عصبی” موثر نیست.
در یکی از جدید ترین مقالات در مورد اختلالات خوردن منتشر شده است به اختلال / بدکاری سیستم مهارپاسخResponse Prevention) ) اشاره شده است به طوری یکی از موارد مطرح شده در ایجاد پرخوری عصبی که به صورت مصرف ناگهانی مقدار زیادی غذا در مدت زمان کم و احساس پشیمانی بعدی فرد از عمل مصرف ناگهانی یا تکانشی غذا است ، بدکاری این سیستم می باشد.
در بررسی های انجام شده بین ارتباط چاقی با احساس گرسنگی مشاهده شده که در بعضی افراد چاق، به ندرت احساس گرسنگی وجود دارد بیشتر در اثر احساسات هیجانی پرخوری میکنند و از غذا به عنوان “مکانیسم دفاعی” استفاده می کنند.در بعضی موارد که فرد دچار ” اضطراب جنسی” می شوند، برای جلوگیری از فعالیت جنسی از غذا به عنوان عایق استفاده می کنند…

[divider]

بیشتر بدانیم:

[button color=”blue” size=”small” link=”https://gyrusclinic.com/%DA%86%D8%A7%D9%82%DB%8C-%DA%86%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%85%D8%BA%D8%B2-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%9F/” target=”blank” ]چاقی چه تاثیرات روی مغز دارد[/button]

[button color=”blue” size=”small” link=”http://www.drnedafarzaneh.ir” target=”blank” ]Dr Farzaneh.site[/button]

دکتر ندا فرزانه

روانپزشک و رواندرمانگر

فارغ التحصیل دوره تخصصی روانپزشکی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

 دارای بورد تخصصی اعصاب و روان از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

عضو انجمن روانپزشكان ايران از سال 1391

عضو علمی انجمن ترانسکچوال(ملال جنسی ) از 1396

رواندرمانگر اختلالات جنسی (مشکلات میل جنسی،واژینیسموس و مشکلات روابط جنسی و زناشویی،مشکلات خوردن شامل لاغری و چاقی عصبی)

دکتر ندا فرزانه

برای کسب نوبت ویزیت دکتر فرزانه و ورود به صفحه تماس با ما اینجا کلیک کنید.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *