پیشگیری از آلزایمر

پیشگیری ازآلزایمر0

بررسی ها پیشگیری آلزایمر در حیوانات را تثبیت کرده اند، اما پیشگیری از این بیماری در انسان ها با شکست روبرو می شود. به هرحال با گذشت زمان و تغییرات شیوه ی زندگی تغییراتی در زمینه ی این بیماری در افراد بسیاری مشاهده شده است.

پروفسور دان شرزای، مدیر برنامه ی پیشگیری از آلزایمر به هر دو روش درمان بیماری و تغییر در شیوه ی زندگی، پرداخته است. در این مقاله به بررسی نظرات و بررسی های پرفسور شرزای می پردازیم.

کلیات پیشگیری از آلزایمر

برنامه ی پیشگیری از بیماری آلزایمر برای بیماران، مراقبان و جامعه ی پزشکی چه کاری انجام می دهد؟

برنامه ی پیشگیری از آلزایمر دیدگاه جدیدی برای مراقبت از بیماران آلزایمری ارائه می کند و تاکید بر پیشگیری و تمرکز بر ایجاد یک شبکه ی محافظتی کامل برای بیمار و خانواده ی وی می کند.

پیشگیری از بیماری آلزایمر در واقع بخش مهمی از این بیماری است که کمتر در مورد آن صحبت شده است، چرا که فقط همین اواخر فاکتورهای تشدید کننده ی آلزایمر شناسایی شده اند. طبیعت این بیماری به اینگونه است که علائم آن به طور ناگهانی و به صورت غیرقابل بازگشت ظاهر می شوند.

 بنابراین این بیماری بدون هشدار شروع می شود. اکنون با پیشرفت توانایی تشخیص بیماری، اگر بیماری به موقع تشخیص داده شود، مسیر بیماری قابل تغییر است. محققان در حال کار بر روی فن آوری های غربالگری برای تشخیص زودهنگام بیماری هستند.

حتی در مواردی که بیماری وجود دارد و پیشگیری از آن امکان پذیر نیست، می توان پیشرفت بیماری را کم کرد و خانواده مهم ترین نقش را در این میان دارند. مراقبت از فرد مبتلا به آلزایمر خانواده را به خاطر از دست دادن کار و هزینه از لحاظ اقتصادی و همچنین از لحاظ احساسی به خاطر از دست دادن یکی از اعضا تحت فشار قرار می دهد. تاثیرات از لحاظ جسمی نیز خیلی شدید هستند.

مرکز پیشگیری از آلزایمر مانند یک هماهنگ کننده بین منابع عمل می کند، با دیگر متخصصان و سازمان های پزشکی همکاری می کند تا آموزش، مشاوره و محافظت از بیمار را ارائه دهد.

اگر بتوانیم به خانواده ها کمک کنیم تا بیماری را پیش بینی کنند و با چالش های آن مواجه شوند، می توانیم به آنها کمک کنیم تا به هم نزدیکتر شوند و نه اینکه به خاطر بیماری از یکدیگر دور شوند.

ما هنوز در آغاز درک خود از همه ی فاکتورهایی موثر در بروز آلزایمر هستیم، و کار زیادی برای متوقف کردن و درمان این بیماری باید انجام شود. باید سرنخ های قوی در مورد اساس این بیماری داشته باشیم که تحقیقات مربوط به حیوانات در این مسیر راهنمای خوبی هستند. علاوه بر این برای کامل کردن تحقیقات، به بیماران داوطلب نیاز داریم.

برنامه ای مشابه این، در یک بیمارستان با تیم قوی تحقیقاتی، به پزشکان و محققان موارد مستند ارائه می دهد و دستیابی به آخرین پیشرفت ها را در هنگام جمع آوری داده ها و فرایند درمان برای آنها امکانپذیر می سازد.

چرا پیشگیری از آلزایمر در انسان ها ناموفق بوده؟

چرا درمان های بالقوه مربوط به زوال عقل در نمونه های حیوانی به کار می رود، اما در نمونه های انسانی نه؟

حدود 50 نوع دارو فقط بر روی نمونه های حیوانی مورد استفاده قرار گرفته اند. بخشی از پاسخ به این واقعیت مربوط است که حتی بهترین نمونه ها هم بیماری را به طور کامل در انسان نمایش نمی دهند.

اما یکی از فاکتورهای مشخص تر که به آن اعتقاد داریم، این است که متخصصانی که بر روی نمونه های حیوانی کار کرده اند، پس از مدتی برای سودمند بودن فرایند تحقیقات، کار خود را بر روی نمونه های انسانی نیز آغاز می کنند.

پزشکان و محققان معتقدند که تاثیرات مخرب آلزایمر سال ها قبل از بروز علائم آن آغاز می شوند که به مرور زمان بیشتر از نیمی از سلول های مغز آسیب می بینند.

پیشگیری ازآلزایمر1

به این دلیل اگر درمانگر درمان را زود آغاز کند، می تواند کار موثری انجام دهد. این یکی از اهداف مرکز پیشگیری از آلزایمر می باشد، تشخیص هر چه سریعتر آلزلیمر و کاهش خطرات ناشی از آن.

پیشگیری با تغییرات سبک زندگی

چه تغییراتی در شیوه ی زندگی می تواند مانع پیشرفت این بیماری شود؟

شواهد مربوط به تغذیه و خطر ابتلا به زوال عقلی چیست؟

تغذیه، ورزش و فعالیت های خاص ذهنی می توانند بر روی کیفیت زندگی تاثیر بگذارند. 30 دقیقه ورزش ملایم هر روز، اتخاذ یک رژیم غذایی مدیترانه ای و درگیر شدن در فعالیت های لذت بخش مغز را تحریک می کنند ودر به تاخیر انداختن آلزایمر و پیشرفت آن تاثیر دارند.

انجمن آلزایمر برخی دستورالعمل های تغذیه را که در تحقیقات اخیر به دست آمده اند، خلاصه کرده است. بررسی های زیادی، از جمله نمونه های انجام شده در مرکز فیشر در مورد آلزایمر، نشان می دهد که یک رژیم غذایی خوب برای قلب، برای سلامت مغز نیز مفید است.

شواهدی وجود دارد که یک رژیم غذایی براساس سبزیجات دارای تاثیر مثبت روی سلامت شناخت و اصلاح بیماری است.

علاوه بر این شواهدی وجود دارد که نه تنها مصرف این رژیم به طور منظم تاثیر مثبت بر کند کردن پیشروی این بیماری دارد، بلکه آتروفی مغز را نیز کند می کند. داده های مربوط به ورزش ها هنوز ضعیف می باشند.

چگونه می توانیم بر روی تامین بودجه برای درمان بیماری تمرکز کنیم؟

در چند دهه ی اخیر تمرکز بر روی زمینه های پیشرفته تری از این بیماری ویرانگر بوده است، که به نظر می رسد به بسیاری از روش های درمانی پاسخ نداده است.

امروزه لازم است بر روی تشخیص زودهنگام و مداخله در بیماری تمرکز کرد. این به این معناست که هزینه ی خاصی باید صرف سه بخش مهم شود:

  • تشخیص نشانگرهای اولیه ی بیماری
  • برنامه های غربالگری بزرگتر که جمعیت در معرض خطر این بیماری را مشخص می کنند.
  • آزمایشات و مداخلاتی برای مراحل اولیه ی بیماری که هنوز امید به بهبود بیماری و کاهش اثرات مضر آن وجود دارد.

روش های جدید پیشگیری از آلزایمر

فن آوری های جدیدتر و امیدوارکننده تر برای پیشگیری و درمان بیماری کدام ها هستند؟

پیشگیری از آلزایمر

راه های مختلفی در حال بررسی هستند. محققان در حال حاضر در حال بررسی دو داروی موجود در بازار هستند که ویژگی های این دو دارو را تغییر دهند، به این شکل که این داروها سیستم ایمنی بدن را برای دفع عوامل بروز آلزایمر، فعال می کنند.

در اوایل تشخیص اولیه ی بیماری، دیدگاه های نوآورانه ی زیادی ارائه شده اند. یک فن آوری غیرتهاجمی نسبتا ارزان در حال حاضر در استرالیا و امریکا مورد استفاده قرار می گیرد. این فن آوری به این شکل است که برای تشخیص تغییرات مربوط به آلزایمر، باید به تغییرات مرتبط درشبکیه در پشت چشم توجه کرد که حتی قبل از توسعه در مغز مشخص می شوند.

سخنان پایانی

متخصصان هنوز کارهای زیادی برای انجام برای بیماران مبتلا به آلزایمر و اطرافیان آنها دارند. یک کلینیک دارای شبکه و برقراری ارتباط با دیگر متخصصان می تواند درمان این بیماری را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

بیمار باید از نوعی احساس درماندگی به امیدواری برسد و بهبود را در خود حس کند. مطمئنا نوعی زمینه ی ژنتیکی برای این بیماری وجود دارد، اما گام های موثری نیز برای تغییر در روند بیماری و کاهش تاثیر آن بر روی افراد وجود دارد.

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *