مهم ترین پیامدهای کم خوابی (بخش اول)

علت کم خوابی و پیامدهای آن
کم خوابی و پیامدهای آن

می دانید که کم خوابی باعث کسل شدن و بی حوصلگی شما می شود، اما از پیامدهای دیگر آن و تاثیرات کم خوابی بر روی قدرت جنسی، حافظه، سلامت جسمی و ظاهرتان اطلاعی ندارید. در این مقاله به چند تاثیر عجیب و البته جدی از کم خوابی اشاره می کنیم.

  • کم خوابی باعث تصادف می شود.

خواب آلودگی مانند مستی سرعت عکس العمل فرد را کاهش می دهد. بسیاری از تصادفات ثبت شده بر اثر خواب آلودگی بروز می کنند. طبق گزارشات اعلام شده تصادف ناشی از خواب آلودگی بیشتر در افراد کمتر از 25 سال مشاهده می شود.

  • کم خوابی قدرت فکر و تشخیص شما را کاهش می دهد.

خوابیدن نقش مهمی در تفکر و یادگیری بازی می کند. نخوابیدن تمام فرایندهای شناختی را به روش های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. در درجه اول کم خوابی باعث کاهش هوشیاری، توجه، تمرکز، منطق و قدرت حل مسئله می شود.

در درجه بعد نیز مراحل مختلف خواب نقش مهمی در بازسازی حافظه دارند. اگر به اندازه کافی نخوابید، قادر نخواهید بود آنچه را در طول روز یاد گرفته یا تجربه کرده اید، به خاطر بسپارید.

  • کم خوابی منجر به بروز مشکلات جسمی می شود.

اختلالات خواب و کم خوابی مزمن خطر بروز مشکلات زیر را افزایش می دهد:

  • بیماری قلبی
  • حمله قلبی
  • نارسایی قلبی
  • ضربان قلب نامنظم
  • فشار خون بالا
  • سکته مغزی
  • دیابت

طبق بررسی های انجام شده 90 درصد افراد مبتلا به اختلال بی خوابی دچار دیگر مشکلات جسمی نیز هستند.

  • کم خوابی باعث کاهش میل جنسی می شود.

بررسی هایی که توسط متخصصین خواب انجام شده نشان می دهد که مردان و زنانی که کم خواب هستند، دارای تمایلات جنسی کمی هم هستند. خواب آلودگی، کم بودن انرژی و افزایش تنش ناشی از خواب آلودگی عواملی هستند که بر روی میل جنسی تاثیر می گذارند.

مردان مبتلا به آپنه خواب نیز معمولا دچار کاهش میل جنسی می شوند. بررسی های انجام شده در این زمینه نشان می دهند که مردان مبتلا به آپنه خواب دارای سطح پایین هورمون تستوسترون هستند.

  • کم خوابی منجر به افسردگی می شود.

به مرور زمان کم خوابی و اختلالات خواب باعث بروز علائم افسردگی می شود. طبق تحقیقاتی که در این زمینه در سال 2005 انجام شد، افرادی که دچار افسردگی یا اضطراب بودند، معمولا کمتر از 6 ساعت در شب می خوابیدند.

رایج ترین نوع اختلال خواب بی خوابی یا insomnia است که به شدت با افسردگی در ارتباط است. افسردگی و بی خوابی یکدیگر را تغذیه می کنند. کم خوابی باعث تشدید علائم افسردگی شده و افسردگی نیز منجر به کاهش خواب می شود. خبر خوب اینکه بهبود افسردگی به بهبود میزان خواب کمک می کند و بالعکس.

  • کم خوابی منجر به پیری زودرس پوست می شود.

برخی افراد پس از چند شب کم خوابی متوجه شل شدن پوست و پف کردن چشمهایشان می شوند. اما در حقیقت کم خوابی مزمن منجر به تیره شدن پوست، خطوط نازک روی پوست و بروز لکه های سیاه در اطراف چشم ها می شود.

زمانی که به اندازه کافی نمی خوابید، بدن کورتیوزل – هورمون استرس – بیشتری آزاد می کند. در مقادیر زیاد کورتیزول باعث شکسته شدن کلاژن پوست می شود. کلاژن پروتئینی است که به استحکام و نرمی پوست کمک می کند.

به علاوه کم خوابی باعث کاهش رشد هورمون رشد می شود. در سنین پایین هورمون رشد به رشد فرد کمک می کند. با افزایش سن هورمون رشد به افزایش توده عضلانی، ضخیم شدن پوست و قوی شدن استخوان ها کمک می کند. در زمان خواب عمیق است که هورمون رشد آزاد می شود و به نظر می رسد که بخشی از ترمیم طبیعی بافت هاست.

[button color=”blue” size=”medium” link=” https://www.webmd.com/sleep-disorders/features/10-results-sleep-loss#1″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]

برای خواندن بخش دوم این مقاله اینجا کلیک کنید.

نگارنده: سمیه محمدی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)