پانزده نکته کلیدی که خانواده افراد مبتلا به اختلال دوقطبی باید بدانند- قسمت اول

-این مقاله توسط خانم دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر برای خوانندگان محترم سایت برای افزایش آگاهی اطرافیان افراد مبتلا به بیماری های طیف دوقطبی تهیه شده است.

از موارد مهم و تاثیرگذار در روند درمان افراد مبتلا به اختلال دوقطبی  میتوان به نقش حیاتی و تاثیرگذار اطرافیان فرد مبتلا به اختلال دوقطبی که به اصطلاح ساده تر این موارد نیز اطلاق میشود، اشاره کرد. بیماری دو قطبی،اختلال دو قطبی،افسردگی شیدایی، دو قطبی، دوقطبی،بای پلار، دوشخصیتی که البته مورد آخر به غلط به کار میرود و با بیماری شخصیت مرزی تفاوت فاحش دارد. اطرافیان فرد مبتلا به اختلال دوقطبی بخصوص خانواده و دوستان بخاطر اینکه تعاملات بین فردی و اجتماعی بیشتری با فرد مبتلا دارند، نقش بیشتری در زندگی فرد دارند.بنابراین مثل سایر بیماریهای روانپزشکی، اطرافیان فرد مبتلا به اختلال دوقطبی  نیز باید از ماهیت بیماری،درمانها و مواردی که موجب بدتر شدن و یا بهتر شدن وضعیت روانی فرد میشوند ، اطلاعات کافی داشته باشند.

پانزده نکته کلیدی که خانواده افراد مبتلا به اختلال دوقطبی باید بدانند
پانزده نکته کلیدی که خانواده افراد مبتلا به اختلال دوقطبی باید بدانند

-در مقاله ای در سایت با عنوان “هفت باور نادرست در زمینه تشخیص و درمان افسردگی” اطلاعات مختصر و مفیدی برای اطرافیان فرد مبتلا به بیماری افسردگی وجود دارد که علاقمندان میتوانند از طریق لینک زیر آن را مطالعه نمایند.

[button color=”orange” size=”small” link=”https://gyrusclinic.com/%D9%87%D9%81%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1-%D9%86%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D9%88-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7/” target=”blank” ]7 باور نادرست در زمینه تشخیص و درمان افسردگی[/button]

1-در مورد اختلال دوقطبی بیشتر بدانید.

اهمیت موضوع بخصوص در افراد با اختلال دوقطبی بالاست چون امکان دارد که فرد در مواردی که در دوره شیدائی یا نیمه شیدائی میباشد، بخاطر خلق بالا و حس خوبی که از این خلق بالا دارد، تمایل به مصرف دارو نداشته باشد و در صورتیکه داروها را طبق نظر روانپزشک خود مصرف نکند، امکان عود علایم ، بدتر شدن یبر بیماری و یا حتی نیاز به بستری بالا میرود. بهترین منابع اطلاعاتی مشاوره با روانپزشک، روانشناس و نیز استفاده از سایتهای علمی معتبر که مطالب علمی و به روز را ارائه میدهند میباشد.

لینکهای مفید:

[button color=”orange” size=”small” link=”http://https://gyrusclinic.com/%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D9%88-%D9%82%D8%B7%D8%A8%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%B1/” target=”blank” ]اختلال دوقطبی و راهکارهای مدیریت آن[/button]

[button color=”orange” size=”small” link=”https://gyrusclinic.com/%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D9%88-%D9%82%D8%B7%D8%A8%DB%8C/” target=”blank” ]در مورد اختلال دو قطبی بیشتر بدانیم[/button]

 2-علایم بدتر شدن بیماری را بدانید.

در موارد بروز علایم زیر با روانپزشک تماس گرفته و از او در مورد روند درمان سوال نمایید. مسئله حیاتی این است که همان طور که در بالا ذکر شد، گاهی موارد فرد حاضر به مراجعه به درمانگر برای پیگیری روند درمان نیست.البته این مسئله بسیار مهم هست که وجود این علایم به تنهایی به معنی ابتلا به هیچ بیماری روانپزشکی،نیاز به بستری کردن سرخود یا تغییر نوع و میزان دارو نیست، بلکه هدف از این مقاله این است که در صورت مواجهه با این علایم با روانپزشک فرد مبتلا و با رعایت اصول اخلاق پزشکی و اطلاع به خود فرد مشاوره نمایید.

پرحرفی

بیخوابی

خلق بالا

تحریک پذیری

پرخاشگری

حساس شدن در روابط با اطرافیان

کاهش مفرط اشتها

ولخرجی

انجام کارهای با ریسک بالا

افزایش مفرط میل جنسی

رانندگیهای پر خطر

پانزده نکته کلیدی که خانواده افراد مبتلا به اختلال دوقطبی باید بدانند1
پانزده نکته کلیدی که خانواده افراد مبتلا به اختلال دوقطبی باید بدانند1

البته همان طور که ذکر شد، وجود این علایم نشانگر هیچ بیماری اختصاصی نیست و باید حتما حتما بعد از بررسی توسط روانپزشک تشخیص گذاشته شود.مواردی که ذکر میشود در مورد افرادی است که تشخیص قطعی اختلال دوقطبی در آنها قبلا توسط روانپزشک داده شده است.نکته مهم دیگر این است که الزاما این موارد ذکر شده ، در تمامی افراد مبتلا به بیماری دو قطبی در سیر بیماری رخ نمیدهد و این مطالب صرفا برای افزایش اطلاعات اطرافیان میباشد.

 3-در صورتیکه اطلاعی در مورد داروهای فرد ندارید، توصیه به تغییر میزان دارو یا نوع آن به فرد ندهید!

بسیار مواردی پیش آمده که اطرافیان افراد مبتلا به بیماری دو قطبی به من و همکارانم مراجعه کرده اند و بیان کرده اند که :

“روانپزشک به یکی از آشنایان ما که این بیماری را دارد، داروی مثلا لیتیم را داده است اما شما داروی مثلا سدیم والپرات را داده اید!”

” اگر به جای این دارو ، یک داروی دیگر مصرف کند، بهتر نیست؟”

” به پزشکی که تخصص روانپزشکی ندارد مراجعه کرده ایم و او گفته است که این داروها اعتیاد آورند و عوارض دارند، طب گیاهی برای درمان بهتر نیست؟!”

پانزده نکته کلیدی که خانواده افراد مبتلا به اختلال دوقطبی باید بدانند3
پانزده نکته کلیدی که خانواده افراد مبتلا به اختلال دوقطبی باید بدانند3

و بسیار مواردی مشابه جملات بالا که متاسفانه در مطب به وفور میشنویم.

4- لزومی ندارد که حتما بیماری مشابه با فرد داشته باشید تا بتوانید او را درک کنید.

همین که بدون قضاوت کردن به سخنان فرد گوش داده و سعی در ارائه راهکار به او بدون رضایت فرد نداشته باشید_مثل سایر بیماریهای روانپزشکی_ کفایت میکند.در مواردی که فکر میکنید که قادر به ارائه راهکار مفید و یا علمی به فرد نیستید، به او پیشنهاد دهید که در اولین فرصت با روانشناس یا روانپزشک خود تماس بگیرد.

5-در مواردی که فرد به علت عود بیماری تغییر روحیه میدهد، او را قضاوت نکنید.

در مواردیکه فرد درخواست صحبت کردن و یا کمک از شما نماید ،بدون اینکه با چشم بیمار به او بنگرید، او را همراهی کنید.

6-برای هر فرد مبتلا به اختلال دو قطبی ، درمانهای داروئی و یا غیر دارویی خاص همان فرد وجود دارد.

7-از بیان این جملات به فرد مبتلا جدا پرهیز کنید!

شنیده ام که یک درمان جدید برای این بیماری آمده که دیگه لازم نیست داروهات رو  بیشتر از این بخوری”

یا 

” این داروهایی که میخوری رو من شنیدم که عوارض داره و معتاد میشی”

یا 

” تا کی میخوای دارو بخوری و به خودت کمک نکنی”

” برای چی به روانشناس مراجعه میکنی و پول و وقتت رو با شنیدن همان حرفهای تکراری تلف میکنی”

” ای بابا روانپزشک که هردفعه فقط همون داروها رو مینویسه و مراجعه مجدد به او فایده نداره”

و غیره

نکات کلیدی در خانواده درمانی فرد مبتلا به دوقطبی
نکات کلیدی در خانواده درمانی فرد مبتلا به دوقطبی

لینکهای مفید:

[button color=”blue” size=”small” link=”https://www.healthyplace.com/bipolar-disorder/bipolar-support/suggestions-for-coping-with-depressed-person/” target=”blank” ]bipolar disorder psychoeducations[/button]

[button color=”red” size=”small” link=”https://www.nami.org/learn-more/mental-health-conditions/bipolar-disorder”

چیست[/button]target=”blank” ]mental health in Bipolar disorder[/button]

[button color=”blue” size=”small” link=”https://www.webmd.com/bipolar-disorder/mental-health-bipolar-disorder” target=”blank” ]facts a bout bipolar disorder[/button][bu

 

دکتر ندا فرزانه

دکتر ندا فرزانه
روانپزشک و رواندرمانگر
فارغ التحصیل دوره تخصصی روانپزشکی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
دارای بورد تخصصی اعصاب و روان از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
عضو انجمن روانپزشكان ايران از سال 1391


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *