وسواس جنسی چیست و درمان ان کدام است؟

وسواس جنسی

در ابتدا به تعرف وسواس می پردازیم و سپس به ترتیب در هر مقاله انواعی از وسواس را شرح می دهیم. وسواس اینگونه تعریف می شود: عقاید،افکار، تکانه ها، یا تصوراتی که تکرار شونده و با دوام اند و می توان گفت که حداقل در ابتدا، تجربه ای مزاحم و احمقانه هستند، برای نمونه والدی که تکانه های تکرارشونده ای درباره کشتن فرزند محبوب خود دارد، یا شخص مذهبی که افکار کفرآمیز و تکرار شونده دارد. شایع ترین افکار وسواسی عبارتند از: آلودگی، نظم و ترتیب، پرخاشگری، موضوعات جنسی، و مذهبی. وسواس توان شما را تحلیل می برد. از انجایی که مغز بخش عمده ای از انرژی بدن را مصرف می کند، تعجب اور نیست که وجود این افکار، احساس خستگی به همراه داشته باشد. از طرف دیگر اجبار رفتارهای تکرارشونده، هدفمند و ارادی که در پاسخ به یک فکر وسواسی یا براساس قواعد خاص و به صورت کلیشه ای انجام می پذیرند. این رفتارها برای خنثی سازی یا پیشگیری از ناراحتی یا وضعیت یا حادثه ای ترسناک انجام می شوند؛ اگرچه این فعالیت، روش واقعی خنثی سازی یا پیشگیری نیست و می توان گفت که به وضوح افراطی است و در اکثر اوقات نیز شخص به افراطی و نامعقول بودن آن واقف است.

اجبارها حرکت هایی هستند که شما در انجام انها احساس اجبار و فشار می کنید. احساس می کنید که انگار فشاری از درون شما را مجبور به انجام کاری یا فکری می کند مثل: دست هایت را بشور، برگرد و در خونه را چک کن. وسواس جنسی در این نوع وسواس افکار جنسی به زور به ذهن فرد می شوند. گرچه این افکار هیچوقت به عمل منجر نمی شوند اما اینقدر در ذهن فرد شدت می یابند که فعالیت های اجتماعی و کار را رابرای شما غیرممکن می سازد. حتی یک فعالیت ساده مانند نوازش موهای یک کودک میتواند به صورتی غیرقابل تحمل در اید. به این نمونه توجه بفرمایید: مراجع جوانی که که باور داشت یک کودک آزار است. در واقع این آزار فقط ساخته ذهن وی بود. وی به اختلال وسواس دچار بود و نمی توانست خود را از شر افکار مربوط به سواستفاده جنسی خود از پسر همسایه اش خلاص کند و هیچ وقت نتوانسته بود خودش را متقاعد کند که اتفاقی نیفتاده است. او از این افکار به شدت دچار وحشت می شد و اما قادر نبود انها را از ذهن خود بیرون کند. افرادی که دچار وسواس جنسی هستند ساعات زیادی را صرف اطمینان دادن به خود می کنند که چنین کاری نکرده اند و ممکن است مدام از همسر، همکار، دوست و افراد مذهبی در این باره بپرسند.

افکار وسواسی جنسی ممکن است به صورت تمایلات یا تصویرهایی در رابطه با جنس مخالف باشد مثلا مراجعی که هر فردی را که توی خیابان از جنس محالفش می دید این فکر می اومد سراغش که نکنه به نظر جنسی داشته باشه و با بخواهد رابطه جنسی داشته باشد یا نکنه حرف جنسی به او بزند. به همن منوال افرادی هستند که این نوع افکار جنسی را در رابطه با اعضای خانواده خود تجربه کنند ممکن است این تصویر جلوی چشمشون بیاد که پدر یا مادر، خواهر یا برادر خود را به صورت لخت ببیند ویا رفتار جنسی خاصی را در رابطه با آنها تجربه کند. این افراد به شدت دچار عذاب وجدان می شوند و به انواع راه حل ها روی می اورند که جلوی انها را بگیرند مثل حبس شدن در اتاقشان، نگاه سر به زیر، سرکار ماندن تا دیر وقت و هر کاری که تماس انها را با اعضای خانواده محدود کند. نوع دیگر این افکار جنسی ممکن است به نگرانی هایی مربوط باشد از جمله اینکه ” نکنه من همجنسگرا هستم؟” در صورتی که فرد هیچ فعالیت همجنس گرایانه ای ندارد و این افکار وقتی بیشتر می شوند که جنس موافق خود را به صورت جذاب برداشت کنند و یا انها را در باشگاه یا استخر ببیند و همین استرس و اضطراب انها را بیشتر می کند که نکنه همجنسگرا هستند.

ممکن است ساعت ها وقت خود را صرف این بررسی این کند که من با فلان ادم از جنس مخالف در ارتباط بودم یا زن ( یا شوهر) و بچه دارم و این نمی تواند در مورد من صدق کند و یا مدام بخواهد از اطرافیان در این مورد به او اطمینان بدهند یا شاید با مراجعه به متخصص های مختلف و دادن ازمایش های مختلف سعی بر اثبات این ادعا داشته باش که همجنس گرا نیست. درمان افردی که مرجع می کنند راههای مختلفی را امتحان کرده اند ولی موفق نشده اند آن را کنار بگذارند. چون راه کنار گذاشتن افکار از کنار گذاشتن یک رفتار مشکل تر است. منتها در درمان شناختی رفتاری با تکیه بر اینکه ببینم چه نوع فکری هست که این افکار را نگه می دارند اقدام می شود و پس از شناسایی انها راههای مبارزه با این افکار به مراجع یاد داده می شود و همچنین در مقابل افکار مزاحم جنسی که به طور مداوم به ذهن هجوم می اورند تکنیک هایی طراحی می شود که فرد بتواند با این افکار مقابله کند. که پایه درمان های شناختی رفتاری در درمان وسواس خوگیری است. خوگرفتن به معنای عادت کردن به واسطه استفاده یا تمرین مکرر اشنایی یافتن است.

ممکن است این تمرین و تکنیک هایی که ذکر شد گنگ به نظر برسند یا اینکه کارا به نظر نرسند منتها تحقیقات نشان داده اند که تاکنون بهترین روش درمان برای وسواس این روش است. گرچه جاهایی چالش برانگیز است ولی جذاب هستند و پس از هرچالش نوعی لذت بوجود می اید..

حمید ضرابی

روانشناس بالینی

متخصص در حوزه های وسواس، افسردگی، اختلالات اضطرابی و شکست های عاطفی.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

4 دیدگاه دربارهٔ «وسواس جنسی چیست و درمان ان کدام است؟»

  1. خیلی ممنون و خدا خیرتون بده. خیالم راحت شد ولی باید هی بیام بخونم که خیالم راحت بشه ادم روش نمیشه حضوری بیاد مطرح کنه و درمان بگیره

  2. ممنون جناب دكتر ضرابي بابت مطالب شفافتون
    ميخواستم خواهش كنم در مورد خوگيري بيشتر توضيح بفرمايين

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      لام دوست عزیز
      از توجه تان سپاسگزاریم. مطالب بعدی را دنبال کنید حتما به این موضوع خواهیم پرداخت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *