واژینیسموس و تاثیر آن بر روابط زناشویی

واژینیسموس

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس عبارت است از سفت شدن واژن که باعث بروز ناراحتی، سوزش، درد، مشکل در دخول یا عدم توانایی برای دخول می شود.

در این قسمت به صحبتهای دکتر ندا فرزانه در مورد واژینیسوس گوش دهید

سفت شدن و تنگی واژن ناشی از سفت شدن غیر ارادی عضلات کف لگن، به ویژه عضلات گروه pubococcygeus یا PC، است؛ در این شرایط ممکن است زن تشخیص ندهد که علت درد و مشکل در دخول به خاطر سفت شدن این عضلات است.

واژینیسموس علت رایج در بروز درد در زمان برقراری رابطه جنسی و همچنین مهم ترین علت ازدواج بدون برقراری رابطه جنسی در خانم هاست. درد در زمان برقراری رابطه جنسی برای تمام خانم ها و در تمام مراحل زندگی طبیعی است. گرچه بروز درد و ناراحتی موقت در زمان برقراری رابطه جنسی غیر طبیعی نیست، اما تداوم مشکل باید مورد بررسی قرار گرفته و درمان شود.

مشکلات جنسی ناشی از واژینیسموس تاثیرات منفی بر روی روابط دارد. مقابله با واژینیسموس و پیروزی به آن باعث استحکام روابط زن و شوهر می شود. گرچه خانم ها به طور مستقیم و بیشتر تحت تاثیر عواقب مربوط به واژینیسموس قرار می گیرند، اما بهتر است بدانید مردان نیز تحت تاثیر این عارضه جنسی قرار می گیرند.

مشکل واژینیسموس در صورتی که درمان نشود، طی چند هفته، چند ماه یا چند سال باعث بروز مشکلات زیادی می شود. تاثیرات واژینیسموس بر روی مردان به شکل خاصی بروز می کند و معمولا احساس یاس و عدم توانایی در کنترل موقعیت را دارند.

تاثیرات شایع واژینیسموس بر روی مردان

واژینیسموس بر روی مردان هم تاثیرات روحی دارد که عبارتند از:

  • طرد شدن – معمولا این مردها به دلیل طرد شدن های مداوم دچار عدم اعتماد به نفس و ناامیدی می شوند. تصور آنها این است که شاید ایرادی دارند یا توانایی ارضاء همسر خود را ندارند و به همین دلیل از طرف وی طرد می شوند.
  • همدردی – زمانی که زن به دلیل واژینیسموس دچار درد می شود، مرد درد وی را درک کرده و با همسر خود احساس همدردی می کند. به دلیل مشکل به وجود آمده برای همسر خود احساس خوبی ندارند و معمولا هر دوی آنها آسیب می بینند.
  • احساس گناه – گاهی مردان حتی به خاطر تقاضای رابطه جنسی از همسر خود دچار احساس گناه می شوند چرا که میزان درد او را مشاهده می کنند. به هرحال این یک نیاز طبیعی است و مرد در این شرایط دچار سردرگمی می شود و نمی تواند راه حلی برای آن پیدا کند.
  • عصبانیت – عدم برقراری رابطه جنسی گاهی باعث بروز عصبانیت و خشم در مرد می شود. طرد شدن از طرف همسر و برآورده نشدن نیاز جنسی حس بدی در مرد ایجاد می کند.
  • ناامیدی – زمانی که زن دچار واژینیسموس است، مرد تمام تلاش خود را برای بهبود شرایط می کند، اما عدم موفقیت در این مسیر و کم شدن صمیمیت بین زن و شوهر باعث ناامیدی مرد می شود.
  • سردرگمی – مردها و زن ها قبل از ازدواج رویاهای زیادی دارند، اما زمانی که به دلیل مشکل واژینیسموس دچار مشکل می شوند و نیازهای آنها برآورده نمی شود دچار سردرگمی می شوند.
  • ترس – عدم برقراری رابطه جنسی و به طبع بروز مشکلات روحی و عاطفی باعث کم شدن صمیمیت و بروز مشکلاتی در رابطه بین زن و مرد می شود. بروز تمام این مشکلات باعث می شود فرد از شرایط به وجود آمده احساس ترس کند.
  • فاصله گرفتن – گاهی مرد و زن به خاطر وجود مشکلات متعدد که در نتیجه واژینیسموس بروز کرده اند، حتی تمایلی به دیدن یکدیگر هم ندارند. در این شرایط مرد معمولا بیشتر زمان خود را در محل کار سپری می کند و به مرور زمان فاصله بین مرد و زن بیشتر می شود.

درک بیماری

بسیار مهم است که مرد و زن هر دو درک کنند که واژینیسموس شرایطی نیست که زن به خواسته خود از برقراری رابطه جنسی ممانعت کند. انقباض عضلات واژن یک امر کاملا ناخودآگاه است که بدون کنترل رخ می دهد و باعث بروز تمام مشکلات می شود.

درک ترس های زن

ممکن است زن تمایل زیادی به برقراری رابطه جنسی داشته باشد، اما نوعی عدم ارتباط بین ذهن و بدن وی وجود دارد که باعث گرفتگی عضلات واژن می شود. عوامل جسمی و روحی زیادی وجود دارند که باعث بروز واژینیسموس می شوند.

عوامل روحی مانند ترس از دخول (که در همه موارد عامل بروز واژینیسموس نیست) بر روی برخی خانم ها تاثیر می گذارد. در این موارد بسیار مهم است که زن ترس خود را درک کرده و به تمام افکار منفی خود نسبت به رابطه جنسی غلبه کند.

تاثیر واژینیسموس بر روی روابط و صمیمیت

معمولا به دلیل شرایط به وجود آمده ناشی از واژینیسموس مرد دچار خشم، ناامیدی و اضطراب می شود. اغلب مردها نمی توانند در مورد این مشکل با دیگران صحبت کنند و تصور می کنند صحبت در مورد این مسئله باعث آسیب دیدن همسرشان می شود.

متاسفانه بسیاری از زن و شوهرها به دلیل درد و مشکلات به وجود آمده و تلاش مداوم در برقراری رابطه جنسی و عدم موفقیت در آن، صمیمت و رابطه خود را ادامه نمی دهند. ارتباط بین آنها کمتر می شود و ممکن است جدا از هم بخوابند.

علاوه بر واژینیسموس مشکلات دیگری مانند بیماری، جراحی یا  درگیری های فیزیکی ممکن است در زندگی وجود داشته باشند که شرایط را سخت تر می کنند.

برطرف کردن مشکل واژینیسموس

معمولا زمانی که این مشکل تشخیص داده می شود و درمان شروع می شود، مسزان اضطراب فرد کاهش پیدا می کند. بسیاری از زن و شوهرها پس از مراجعه به زوج درمانگر و گذراندن دوره های درمانی درمی یابند که از لحاظ عاطفی به یکدیگر نزدیکترند و مهارت های ارتباطی آنها بهبود پیدا کرده است.


تیم تحقیقاتی مقاله

 

دکتر سینا قاسمی

روانپزشک و روان درمانگر، متخصص زوج درمانی و اختلالات جنسی

 

مریم عبداللهی 

روانشناس ،نوروتراپیست،رفتاردرمانگر بهداشت و رفتار جنسی با سابقه درخشان و موفقیت  در درمان  واژینیسموس

روان درمانگر اختلالات جنسی ( مشکلات میل جنسی، واژینیسموس و مشکلات روابط زناشویی)

 

[button color=”blue” size=”medium” link=” https://www.vaginismus.com/faq/general-questions/vaginismus-affect-husbands/” target=”blank” ]منبع مقاله[/button]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «واژینیسموس و تاثیر آن بر روابط زناشویی»

  1. متشكرم از راهنماييتون
    من يه سوال ديگه هم داشتم وقتي رفتم دكتر و معاينه كرد ديد نوع پرده من ضخيمه گفت اگر نتوانستيد ارتباط برقرار كنيد و پارگي رخ نداد بايد عمل بشي به نظر شما عمل كنم؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست گرامی توصیه میشود به پزشک معالجتان اعتماد کرده و روند درمان طبق نظر وی انجام شود، البته همان طور که قبلا ذکر کردیم میتوانید ابتدا یک جلسه مشاوره با روانپزشک داشته باشید و بعد اقدامات لازم انجام شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *