هیچ وقت این عبارات را به بیماران اعصاب و روان نگویید

MENTAL ILLNESS

یکی از دوستان جولی فاست به دلیل درد شدید در  روده بزرگ به بیمارستان مراجعه کرد و وضعیت وی به حدی ناگوار بود که به بخش اورژانس فرستاده شد .پس از انکه وضعیت پزشکی وی مورد بررسی قرار گرفت و انها متوجه شدند که او دارو های ضد افسردگی مصرف میکند , یکی از پرستاران بخش به او گفت که شاید علت این بیماری در ذهنت نهفته باشد .

وقتی نوبت به بیماری های روانی میرسد همه  و حتی کادر بیمارستان هم به اذیت و ازار فرد میپردازند .

فاست یک مربی است که با خانواده های افراد مبتلا به اختلال دو قطبی کار میکند و داستان های زیادی را درباره افرادی میشنود که در محیط کار مورد ازار و اذیت قرار میگیرند .

پسر یکی از مراجعین وی در فروشگاه مواد غذایی کار میکند .او مبتلا به اختلال وسواس اجباری است و مهارت های اجتماعی خیلی پایینی دارد و زمانی که این ویژگی های در وی به حد کمال میرسند ,همکارانش از او میپرسند :چرا باید بر چسب ها انقدر عالی باشند ؟چرا همه انها باید انقدر منظم باشند ؟حتی همکارانشان او را به روان پریشی متهم میکنند .

بیشتر افراد میدانند که ازار رسانی به فردی که مبتلا به یک اختلال روحی است ,کاری وحشتناک میباشد و نمیتوان ان را نادیده گرفت .

البته گاهی اوقات فرد بیمار به علت حساسیت و زودرنجی زیاد ,حتی کلمات خنثی را هم بد تعبیر میکند .دقیقا به همین دلیل است که ما باید یاد بگیریم با یک بیمار روانی چگونه برخورد کنیم چون این صفات در ما ذاتی نیست و باید اموزش ببینیم .

ما در این متن به مواردی اشاره میکنیم که باید از بیان انها به یک بیمار روانی خودداری کنید :

سر خودتو گرم کن و به این موضوع فکر نکن

این عبارت اصلا برای یک بیمار روانی کاربردی نیست زیرا پس از تعمل بسیار به این نتیجه میرسد که نمیتواند موضوع پیش امده را نادیده بگیرد و باید تا انتها ان را دنبال کند .

ایا میخواهی که بهتر شوی ؟

برای یک فرد روانی این بدترین و عذاب اورترین جمله ی ممکن است و البته وی با خود فکر میکند که این جمله یعنی او از روی قصد میخواهد بیمار بماند و نمیخواهد به دنبال سلامتی برود و یا حتی به موضوع سلامتی اصلا اهمیت نمیدهد ولی شاید هدف فرد دیگر این باشد که تو خیلی تنبل تر از انی که به دنبال درمان بروی و نه موضوع دیگری .

عقیده ات را عوض کن 

البته تغییر عقیده میتواند مفید باشد ولی کمک چندانی به مبتلایان به اختلالاتی مانند دو قطبی و یا شیزوفرنی و یا دیگر انواع نمیکند و حتی تغییر عقاید دیگران کار اسانی هم نیست و شاید بهتر باشد که فرد بیمار را با رفتار ها و مشکلات خودش تنها بگذارید .

از تمرکز بروی موضوعات منفی دست بردار و زندگی کن 

این هم یکی از عباراتی است که واقعا وضعیت فرد  را وخیم تر میسازند و بیمار در این حالت بیشتر به موضوعات منفی و یا گذشته خود فکر میکند و در واقع اعتماد بنفس بیمار کمتر میشود چون به این نتیجه میرسد که نمیتواند از تفکر در این خصوص بپرهیزد .

تو به تمام چیز هایی که برای بهبود نیاز داری دسترسی داری

این جمله از نظر بیمار به این معنی است که تو به اندازه کافی تلاش نمیکنی ولی در واقع بیمار در این شرایط بیشتر به کمک احتیاج دارد تا چیز دیگری .

تو میتوانی شرایطت را عوض کنی .همه ما گاهی اوقات دچار چنین احساساتی میشویم 

همه افراد طیف متفاوتی از احساسات را تجربه میکنند و همه انها گاهی اوقات ناراحت و نا امید میشوند ولی این احساسات زود گذر با این موضوع فرق دارد که فرد کل زندگی را سیاه ببیند و حتی به وجود روزنه ای از امید اعتقاد نداشته باشد و البته این حالتها در تمام روز های زندگیش تکرار شوند .احساس اضطراب با حملات ناشی از اضطراب یکسان نیست و شدت متفاوتی دارند .

برای بهبود بیماری ات فقط دعا کافیست

 دعا و برقراری ارتباط با خداوند حس بسیار خوبی به انسان میدهد و میتواند مشکلات روحی و روانی را کمینه کند ولی آنها را از بین نمیبرد و یا حتی باعث میشود تا عده ای فکر کنند که دلیل عدم شفای انها این است که اعتقاد کافی ندارند و همین موضوع باعث تحقیر انها میشود .

چرا نمیتوانی کار کنی ؟

ما افرادی باهوش و توانا را میبینیم که قادر به کار کردن نیستند و انها را به تنبلی متهم میکنیم و میگوییم که تلاش کافی برای انجام کار ها ندارند .

این نوع از سوالات بیمار را بیشتر سردرگم میکنند و فرد با خود فکر میکند که مشکل خاصی دارد چون نمبتواند همانند دیگران کار کند

بیماری تو شبیه بیماری یکی از اقوام من است 

زمانیکه دیگران بیماری فرد را با بیماری یکی دیگر شبیه سازی میکنند و علائم وحشتناکی را به ان نسبت میدهند و همین موضوع وضعیت بیمار را وخیم تر میسازد چون اینده ی بدتری برای خود تجسم خواهد کرد .

[divider]

چه بگوییم ؟

شاید شما از خود بپرسید که اصلا عبارتی وجود دارد که بتوانید عنوان کنید یا بهتر است سکوت کنید ؟سکوت هم خود بار منفی دارد و گزینه خوبی نیست

بهتر است که از این عبارات استفاده کنید

  • نگرانی خود را صادقانه ابراز نمایید و میتوانید بگویید :تو واقعا مبتلا به حملات ترس هستی ؟این خیلی وحشتناک است و من از شنیدن این موضوع ناراحت شدم
  • از فرد حمایت کنید و بگویید :در صورتی که به کمکی نیاز داشتی روی من حساب کن و با من تماس بگیر
  • مطابق قبل با انها رفتار کنید و ارتباطتان را به صورت نرمال حفظ نمایید تا انها حس حقارت و طردشدگی نکنند .

[divider]

نگارنده :فرحناز ال احمد

        کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان الومینا     


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

11 دیدگاه دربارهٔ «هیچ وقت این عبارات را به بیماران اعصاب و روان نگویید»

  1. سلام، روز بخیر، برادرم چند سالی است که با بیماری روحی درگیر هست.
    دوست دارم برای کمک به ایشون مطالعه کنم، و رفتار بهتر و درستی داشته باشم.
    چه دوره های آموزشی یا کتاب‌هایی رو پیشنهاد میدید؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      توصیه می شود در این خصوص با درمانگر حوزه اعصاب و روان جلسه مشاوره داشته باشید تا بتوانید با تکنیک های علمی و درست در این مورد آشنا شوید. در صورت تمایل با مرکز جایروس کلینیک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

  2. برادرم چندسال داره برای ترس وفوبیایی که داره ازپزشک دارومصرف می‌کنه امابهترکه نشده هیچ،اگ داروشوقطع کنه دچارتوهم میشه..همش ساکت وتوخودشه،

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی برادرتان می باشد، بهتر است این موضوع را با پزشک معالج وی مطرح نمایید.

  3. پرستو شربتی

    با عرض سلام .من مدت چند سال دچار کم هواسی،فراموشی کوتاه مدت،اضطراب های شدید،عصبانیت شدید،بد بینی نسبت به همه چیز،ترس،ضعف عضلات شدید،خواب زیاد ،بی انگیزه بودن نسبت به همه چیز ،مخصوصا به زندگیم،این موارد خیلی به خودم آسیب میرسونه،اصلا تو هیچ چیز تمرکز ندارم،چیزی حتی برای دو دقیقه در خاطرم نمیماند،واین خیلی باعث خجالتم شده

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      ممکن است مشکلاتی مانند اضطراب یا افسردگی مطرح باشد و در درجه اول بهتر است توسط رولنپزشک ویزیت شوید

  4. با سلام.مدت 4ماه است که مادرم در اثر کشیدن دندونش دچار حالت های عصبی و جیغ و داد و فریاد و خود زدن انجام میده. دندونش عفونت زیاد داشته. ظاهرا خیلی فشار هنگام کشیدن بش اومده و ترسیده. هر جا میبریمش میگن مشکل اعصاب ه. ولی با خوردن قرص های اعصاب: بهتر که نشد هیچ بدترم شده. نمی دونم مشکلش چیه؟ شما چه نظری دارید؟

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      متاسفانه بدون بررسی های بالینی امکان تشخیص نمی باشد و در این حیطه بهتر است برای خانم دکتر نیوشا محمدی نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *