هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی

  • بسیاری از ما به طور فزاینده ای در ارتباط با دنیای مدرن، هم با خودمان و هم با دیگران دچار مشکل هستیم. یک عامل مهم در توانایی ما برای ایجاد ارتباط موفقیت آمیز هوش هیجانی است. برای ساخت روابط شاد و موفیت آمیز و همین طور رسیدن به اهداف شخصی و حرف ای هوش هیجانی(EQ) به اندازه ی توانایی های فکری(IQ) اهمیت دارد. ما به منظور تصمیم گیری آگاهانه در مورد چیزهایی که برایمان اهمیت دارد، و همین طور برای برقراری ارتباط سازنده با دیگران به هوش هیجانی نیازمندیم.

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی(EQ) توانایی شناسایی، استفاده، درک، و مدیریت هیجانات و احساسات خود به روشی مثبت برای از بین بردن استرس، برقراری ارتباط موثر، همدردی با دیگران، غلبه بر چالش ها و جلوگیری از درگیری هاست. این توانایی همچنین به ما اجازه می دهد تا تجربیات عاطفی دیگران را نیز شناسایی و درک کنیم. این شناخت و درک باعث می شود تا با استفاده از اطلاعات غیر کلامی که از دیگران دریافت می کنید بدانید که چطور ارتباط بهتری با آن ها برقرار کنید.

هوش هیجانی از توانایی های فکری(IQ) متفاوت است، هوش هیجانی یاد گرفته می شود. این یادگیری می تواند در هر زمانی از زندگی و در تنظیم مهارت های عاطفی و هیجانی اتفاق بیافتد و همه ی ما می توانیم آن را اد بگیریم.

این نکته ی مهم را در نظر داشته باشید که یادگیری دانش هوش هیجانی با به کار بردن آن در زندگی متفاوت است. صرف اینکه فرد بداند باید کاری را انجام دهد حتما به این معنی نیست که آن کار انجام خواهد داد، به عنوان مثال همه ی ما می دانیم که ورزش برای سلامتی مفید است اما چند نفر از ما واقعا در زندگی خود برنامه ای برای ورزش کردن داریم؟!!

هوش هیجانی به طور رایج توسط 4 ویژگی تعریف شده است:

  1. خودآگاهی: خودآگاهی به این معنی است که شما احساسات یا هیجانات خود را تشخیص می دهید و از تاثیر آن ها بر افکار و رفتار خود آگاهی دارید. نقاط قوت و ضعف خود را می دانید، و اعتماد به نفس دارید.
  2. خود مدیریتی: به این معنی که شما قادر به کنترل احساسات و رفتارهای تکانشی خود، مدیریت هیجانات خود با روش های سالم، ابتکار عمل، دنبال کردن تعهدات، و سازگاری با شرایط در حال تغییر هستید.
  3. آگاهی اجتماعی: به این معنی است که شما می توانید هیجانات، نیازها و نگرانی های دیگران را درک، در اجتماع احساس راحتی کنید، و پویایی قدرت را در یک گروه یا سازمان تشخیص دهید.
  4. مدیریت روابط: به این معنی که شما می دانید چطور روابط خوبی را بسازید و حفظ کنید، برای دیگران الهام بخش و نافذ باشید، در یک گروه به خوبی کار کنید و تعارضات را مدیریت کنید.

چرا هوش هیجانی بسیار اهمیت دارد؟

همان طور که می دانیم، افرادی که موفق ترین و با طراوت ترین زندگی را دارند لزوما باهوش ترین افراد نیستند. احتمالا افرادی را می شناسید که تحصیلات آکادمیک عالی دارند و هنوز از نظر اجتماعی، کاری و همین طور در روابط شخصی خود ناموفق هستند. توانایی های فکری(IQ) برای داشتن موفق شدن در زندگی کافی نیست. بله، IQ به شما کمک می کند تا وارد دانشگاه شوید، اما این هوش هیجانی شماست که به مدیریت استرس و هیجانات شما در مواجهه با امتحانات نهایی کمک می کند. IQ و EQ در کنار هم قرار دارند و زمانی بیشترین تاثیر را دارند که هر دو عالی هستند و یکدیگر را می سازند.


اگر به دنبالی راهی برای افزایش هوش و حافظه و بهبود عملکرد مغزتان هستید، دوره تقویت هوش و تقویت حافظه دکتر مصطفی امیری را از دست ندهید.

تقویت هوش


 

تاثیرات هوش هیجانی:

عملکرد شما در محیط تحصیل یا محیط کار: هوش هجانی می تواند به شما کمک کند تا پیچیدگی های اجتماعی در محیط کار را هدایت و در دیگران انگیزه ایجاد کنید و در حرفه ی خود عملکرد فوق العاده ای داشته باشید. کارفرمایانی که جهت استخدام نیروی کار اقدام می کنند نیز به هوش هیجانی افراد به اندازه ی توانایی های فنی آن ها اهمیت می دهند.

سلامت جسمانی شما: اگر در مدیریت هیجانات خود ناتوان هستید، احتمالا استرس خود را نیز مدیریت نمی کنید. این موضوع می تواند منجر به مشکلات سلامت جدی شود. استرس کنترل نشده می تواند منجر به افزایش فشار خون، سرکوب سیستم ایمنی، افزایش خطر حمله ی قلبی و سکته ی مغزی، کمک به ناباروری، و افزایش سرعت روند پیری شود. اولین گام برای بهبود هوش هیجانی یادگیری روش های از بین بردن استرس است.

سلامت روان شما: هیجانات و استرس کنترل نشده همچنین می توانند سلامت روان شما را تحت تاثیر قرار دهند، و شما را نسبت به اضطراب و افسردگی آسیب پذیر سازند. اگر قادر به درک و مدیریت هیجانات خود نباشید، در معرض خطر ناتوانی در ایجاد روابط قوی و پایدار قرار خواهید گرفت که می تواند احساس انزوا و تنهایی در شما به وجود آورد.

روابط شما: با درک هیجانات خود و چگونگی کنترل آن ها، بهتر می توانید احساس خود را بیان کنید و همین طور بهتر می توانید احساسات دیگران را درک کنید. این توانایی به شما اجازه می دهد تا هم در محیط کار و هم در زندگی شخصی تان به طور موثرتری ارتباط برقرار کنید و روابط قوی تری بسازید.

هوش اجتماعی چیست و چرا اهمیت دارد؟

هوش اجتماعی بسیار نزدیک به هوش هیجانی است. هیجانات ما باعث می شوند که ما اجتماعی باشیم و اجتماعی بودن کمک می کند تا شانس بیشتری برای زنده ماندن داشته باشیم. این توانایی برای شناسایی دوست از دشمن، کاهش استرس، و بازگرداندن سیستم عصبی به حالت تعادل و احساس عشق و شادی ضروری است. همه ی این توانایی های ضروری به یک ارتباط عاطفی موفق بستگی دارند که غیر کلامی است و شما را به افراد دیگر و احساسات آن ها متصل می کند.

ویژگی های شخصی و اجتماعی از یکدیگر جدا هستند. دنیا یک مکان اجتماعی است و ما موجوداتی اجتماعی هستیم.

[button color=”red” size=”medium” link=”https://www.helpguide.org/articles/mental-health/emotional-intelligence-eq.htm” target=”blank” ]لینک منبع[/button]

محقق و مترجم: ندا مهفر


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)