همه چیز در مورد مت آمفتامین (شیشه)

شیشه

مت آمفتامین (شیشه)

یک ماده محرک بسیار اعتیاد آور است که سیستم اعصاب مرکزی یعنی مغز و نخاع را شدیدا متاثر میکند. متامفتامین را میتوان به طریق مختلف مصرف کرد. شکل ظاهری آن به صورت پودر سفید و شفافی است که بو ندارد و مزه آن تلخ است و به سادگی در آب یا مشروبات الکلی حل میشود. به لحاظ شیمیایی، ساختار آن شباهت بسیاری به آمفتامین دارد اما تاثیرات آن بر سیستم اعصاب مرکزی بسیار قوی تر است. همانند آمفتامین باعث افزایش فعالیت و تحریک، کاهش اشتها و احساس شادابی میشود. آثار این ماده بین 6تا 8 ساعت طول میکشد.

مت آمفتامین چگونه مصرف میشود؟

متامفتامین به شکل تدخینی ،کشیدن در بینی، خوراکی و تزریق مصرف میشود.این ماده میتواند باعث تغییرات خلقی شود که البته به روش مصرف بستگی دارد. بلافاصله پس از دود کردن یا تزریق آن در رگ، افراد مصرف کننده حالت سر خوشی و نشئگی شدیدی را برای چند دقیقه تجربه میکنند که کشیدن در بینی یا خوردن آن سبب حالت سرخوشی خفیف تری میشود. حالات روانی ناشی از کشیدن در بینی 3 تا 5 دقیقه به طول می انجامد ولی مصرف خوراکی آن حالات روانی ایجاد میکنند که 15 تا 20 دقیقه طول میکشد. همانند سایر محرکها ،متامفتامین به صورت دوره های متوالی زیاده روی و قطع مصرف ،استفاده میشود. از آنجا که حالت “تحمل” در برابر تاثیرات متامفتامین ظرف چند دقیقه به وجود می آید،یعنی آن که آثار خوشایند آن قبل از آن که غلظت ماده در خون کاهش یابد از بین می رود، مصرف کننده سعی میکند تا با مصرف مکرر و در فواصل کوتاه خود را در حالت “سر حالی” نگه دارد.

عوارض جسمانی ناشی از مصرف شیشه

مصرف این ماده میتواند سبب مشکلات متعددی شود که عبارتند از:

  • ü      افزایش ضربان قلب
  • ü      ضربان نامنظم قلب
  • ü      صدمه دیدن رگ های مغزی ناشی از سکته مغزی
  • ü      افزایش دمای بدن و تشنج

با مصرف مقادیر زیاد این ماده به وجود می آید که اگر بلافاصله درمان نشود میتواند منجر به مرگ شود.

مصرف بلند مدت و مزمن شیشه باعث تورم پرده محافظ قلب میشود و در بین کسانی که تزریق میکنند سبب آسیب رگهای خونی و آبسه میگردد.

مصرف کنندگان این ماده در مواردی نیز دچار دوره هایی از پرخاشگری، اغتشاش شعور و بی خوابی میشوند. آنهایی نیز که به این ماده وابسته میشوند دچار اختلالات جدی در روابط اجتماعی و شغلی خود میگردند. علایم جنون و روان پریشی در مواردی حتی ماهها یا سالها عدم مصرف این ماده ادامه پیدا کرده است.

 در دوران بارداری سبب مشکلات جنینی ، افزایش احتمال زایمان زودرس و تغییر الگوهای رفتاری دوران نوزادی، نظیر رفلکس های غیر عادی و تحریک پذیری بیش از حد میشود.

در عین حال مصرف این ماده در دوران بارداری سبب بد شکلی و تغییر اندامها در جنین میگردد.

ارتباط مصرف شیشه با ایدز و هپاتیت Bو C از پیامدهای افزایش مصرف شیشه است. خصوصا در آنهایی که شیشه را تزریق میکنند و یا از سرنگ مشترک استفاده میکنند.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف شیشه و سایر مواد محرک در کوتاه مدت بر عکس مصرف تریاک سبب افزایش میل جنسی میشود ولی تداوم مصرف آن سبب کاهش میل جنسی و اختلال در توان جنسی به ویژه در مردان میشود. در عین حال مصرف این ماده و نیز رفتارهای جنسی پر خطر احتمال ابتلا به ویروس HIV و بیماری ایدز را افزایش می دهد.

آثار کوتاه مدت مصرف شیشه

از آنجاییکه این ماده یک محرک بسیار قوی است حتی مصرف مقادیر کم آن میتواند سبب حالت بی خوابی ،افزایش فعالیت و کاهش  اشتها شود. حالت کوتاه و شدیدی از سرخوشی عمیق به دنبال تدخین یا تزریق این ماده بوجود می آید، اما مصرف آن به صورت خوراکی یا کشیدن در بینی حالت خوشی بلند مدت را به وجود می آورد که ممکن است تا نیمی از روز ادامه یابد.

اما باید بدانید که هر دو وضعیت (سر خوشی کوتاه مدت و سر خوشی بلند مدت)، ناشی از رها شدن و افزایش بسیار یک ماده شیمیایی و انتقال دهنده امواج عصبی در مغز است که دوپامین نام دارد.

آثار بلند مدت شیشه

مصرف بلند مدت آن میتواند باعث ایجاد “تحمل” شود یعنی آن که دیگر حالات سرخوشی با مقادیر کم ماده بوجود نمی آید و فرد مصرف کننده برای دست یابی مجدد به آن حالات و یا تشدید آنها، مقادیر مصرف ماده را افزایش میدهد و یا آن که دفعات مصرف را افزایش میدهد و یا آن که دفعات مصرف را اضافه میکند و در نهایت آن که ممکن است روش مصرف را تغییر دهد.

در ادامه آثار بلند مدت مصرف شیشه ذکر شده اند:

  •      وابستگی و حالت جنون ( روان پریشی) ناشی از اعتیاد با علائم زیر:
  •       سوء ظن و بد گمانی
  •      توهم
  •      بی نظمی و اختلال خلق
  •      فعالیتهای حرکتی بیش از اندازه و تکراری
  •      سکته مغزی
  •      کاهش وزن

قطع مصرف شیشه در یک فرد وابسته به آن، عوارض و نشانه های خاصی را بوجود می آورد که عبارتند از:

  •      افسردگی
  •      اضطراب
  •      سوء ظن
  •      پرخاشگری
  •      اشتیاق شدید برای مصرف مجدد ماده

اولین اثر بلند مدت مصرف شیشه، وابستگی و اعتیاد است به گونه ای که فرد مصرف کننده اجباری درونی را برای مصرف مکرر شیشه در خود احساس میکند که می تواند همراه با تغییراتی در اعمال مغز و نیز بافت مولکولی آن باشد.

علاوه بر وابستگی ، سایر عوارض بلند مدت مصرف شیشه شامل رفتار پرخاشگرانه ،اضطراب ، اغتشاش و آشفتگی ذهنی و بی خوابی است.

علاوه بر این مصرف کننده ممکن است رفتارهایی حاکی از جنون (روان پریشی) از خود نشان دهد نظیر سوء ظن و بدگمانی شدید، توهمات شنوایی، بی نظمی و اختلال در خلق و بروز توهم (برای مثال احساس حرکت حشرات بر روی پوست). بد گمانی و سوء ظن فرد مصرف کننده در مواقعی میتواند منجر به اقدام به خود کشی یا اقدام به قتل شود.

[divider]

مرضیه آقامحمدی

  • مرضیه آقامحمدی-کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

درمانگر تخصصی اعتیاد(شیشه،الکل،سیگار،ماری جوانا و…) با شیوه های ماتریکس و رفتار درمانی شناختی

 

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی پیشگیری و درمان  اعتیاد شیشه و سایر مواد روانگردان در ایران است.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *