همه چیز در مورد افسرگی سالمندان

افسردگی سالمندان

تغییراتی که اغلب بعد از بازنشستگی اتفاق می افتند، از مرگ عزیزان تا تنهایی و مشکلات پزشکی همه می توانند سبب افسردگی سالمندان شوند. افسردگی تنها لذت نبردن از زندگی نیست، بلکه حتی می تواند اثراتی بسیار فراتر از تغییر خلق و خو را به همراه داشته باشد. این اثرات می تواند بر سطح انرژی، خواب ، اشتها و سلامت جسمی نمود پیدا کند. با این حال افسردگی را بخشی از تاثیرات افزایش سن محسوب نکنید، به راحتی می توانید با به کار گیری راهنمائی های لازم  با آن مقابله کنید.

 درصد کمی از سالمندان دچار افسردگی تحت درمان قرار می گیرند، شاید به این دلیل که علایم افسردگی در سالمندان گاهی با علایم معمول این بیماری تفاوت دارد همچنین افسردگی در سالمندان اغلب با آثار ناشی از بیماری های متعدد و داروهایی که مصرف می کنند، اشتباه می شود.

افسردگی در سالمندان نسبت به سنین پایین تر، مدت طولاتری ادامه می یابد و خطر بروز بیماری های قلبی را در آنها ۲ برابر می کند و احتمال خطر مرگ ناشی از بیماری ها را افزایش می دهد. در عین حال، افسردگی توانایی سالمند را برای بازتوانی پس از درمان بیماری ها کاهش می دهد. بررسی ها روی سالمندان مبتلا به بیماری های جسمی در آسایشگاه ها نشان داده است که دچار بودن آنها به افسردگی، به طور قابل توجهی خطر مرگ ناشی از ابتلا به بیماری ها را افرایش می دهد. این بیماری همچنین احتمال خطر مرگ به دنبال حمله قلبی را بالا می برد. با توجه به این دلایل، اگر در خانواده تان فرد سالمندی وجود دارد، حتی اگر افسردگی او خفیف است، ترتیبی دهید این بیماری او ارزیابی و درمان شود زیرا افسردگی در سالمندان با احتمال بیشتری ممکن است به خودکشی بینجامد.

 علائم افسردگی در سالمندان

 

♦ غمگینی

♦ خستگی

♦ رها کردن و یا از دست دادن علاقه به سرگرمی یا سایر فعالیت های لذت بخش

♦ دوری از اجتماع( عدم تمایل به همراهی دوستان، شرکت در فعالیت ها و یا حتی ترک خانه)

♦ کاهش وزن و از دست دادن اشتها

♦ اختلالات خواب ( مشکل در به خواب رفتن، خواب بی کیفیت، احساس بی ارزشی، خود بیزاری)

♦ شروع و یا افزایش استفاده از الکل و یا مواد مخدر

♦ فکر کردن به مرگ یا افکار خودکشی و یا اقدام به آن

  

دلایل تشدید کننده بروز افسردگی

عواملی که خطر دچار شدن سالمند را به افسردگی افزایش می دهند، عبارتند از:

▪ زن بودن

▪ مجرد، مطلقه یا بیوه بودن

▪ نداشتن حمایت اجتماعی

▪ وقایع استرس را در زندگی

▪ مصرف برخی از داروها یا ترکیب برخی از داروها

▪ مخدوش شدن تصویر ذهنی فرد از بدنش (انگاره بدنی) به علت قطع عضو، جراحی به دلیل سرطان یا حمله قلبی

▪ سابقه خانوادگی افسردگی شدید

▪ ترس از مرگ

▪ تنها زندگی کردن و انزوای اجتماعی

▪ ابتلا به بیماری ها

▪ اقدام به خودکشی در گذشته

▪ دچار بودن به بیماری مزمن یا درد شدید

▪ سابقه قبلی افسردگی

▪ مرگ اخیر یکی از نزدیکان و داغداری

▪ سوء مصرف مواد غیرمجاز

شرایط پزشکی که می تواند منجر به افسرگی افراد مسن شود

خیلی مهم است که در مورد مشکلات پزشکی که  به طور مستقیم و یا به عنوان واکنش های روانی نسبت به آن مشکل که می تواند به افسردگی در افراد مسن منجر شود، آگاهی داشته باشید. مشکلات پزشکی مزمن، به خصوص اگر این مشکلات پزشکی دردناک، تهدید کننده ی زندگی و یا همراه با ناتوانی باشند، بیشتر منجر به برزو علائم افسردگی می شوند.

این مشکلات عبارتند از:

♦ بیماری قلبی

♦ پارکینسون

♦ ضربه به مغز

♦ سرطان

♦ دیابت

♦ اختلالات تیروئید

♦ کمبود ویتامین B12

♦ سل پوستی

♦ فشار خون بالا

♦ فیبریلاسیون دهلیزی

اسکن های مغزی افرادی که برای اولین بار در دوره سالمندی دچار افسردگی شده اند، نشان می دهد بخش هایی از مغز این افراد جریان خون کافی دریافت نمی کنند. به جز استرس های زندگی، تغییرات شیمیایی در این سلول های مغزی نیز ممکن است احتمال افسردگی را افزایش دهند.

داروهایی که می تواند عوارض افسردگی برای سالمندان به همراه داشته باشد

علائم افسردگی می تواند به دلیل عوارض جانبی مصرف برخی از قرص ها باشد، بعضی از داروها با عوارض جانبی مربوط به خلق و خو همراه می باشند، که این عوارض در افراد مسن تر بیشتر است، به این دلیل که با افزایش سن ، بدن ما با افزایش سن از کار آمدی کمتری  در سوخت و ساز داروها برخوردار است.

این داروها عبارتند از:

♦ داروهای فشار خون

♦ مسدود کننده های بتا ( Lopressor, Inderal)

 ♦ قرص های خواب

♦  داروهای آرام بخش ( والیوم، زاناکس،Halcion)

♦ داروهای قلبی حاوی رزرپین

♦ استروئیدها ( کورتیزون و پردنیزون)

♦ داروهای بیماری پارکینسون

♦ داروهای زانتک،تاگامت

♦ استروژن ها (Premarin,prempro)

 اگر بعد از مصرف هر داروی جدیدی احساس افسردگی می کنید با پزشک خود مشورت کنید، ممکن است بتوانید با کم کردن دوز آن از میزان تاثیر بر خلق و خو بکاهید.

درمان افسردگی در سالمندان

 درمان های متعددی برای بیماری افسردگی در سالمندان وجود دارد؛ از جمله دارودرمانی، روان درمانی یا مشاوره و در موارد شدید درمان با شوک. در موارد شدیدتر ممکن است ترکیبی از این شیوه های درمانی به کار رود.

 داروهای ضدافسردگی 

بیشتر داروهای ضدافسردگی فعلی در سالمندان نیز به اندازه جوان ترها موثرند، اما باید به خطر بیشتر عوارض جانبی یا تداخل با سایر داروها بیشتر توجه داشت. مثلا برخی از داروهای ضدافسردگی قدیمی تر مانند «ایمی پرامین» یا «آمی تریپتیلین» ممکن است خواب آلودگی ایجادکنند یا هنگامی که فرد از حالت نشسته یا خوابیده برمی خیزد، باعث افت ناگهانی فشارخون شوند و مصرف آنها فرد سالمند را در معرض خطر سقوط و شکستگی قرار می دهد. در سالمندان نسبت به جوان ترها، معمولا مدت بیشتری طول می کشد تا داروهای ضدافسردگی اثر خود را نشان دهند. از طرف سوی، از آنجا که سالمندان به عوارض جانبی داروها حساس تر هستند، ممکن است پزشک داروها را ابتدا با دوز پایین تری برای آنها تجویز کند. به طور کلی مدت دوره درمان افسردگی در سالمندان طولانی تر از بیماران جوان تر است.

 

 روان درمانی 

 بیشتر افراد افسرده از حمایت افراد خانواده و دوستان، شرکت در برنامه های خودیاری و گروه های حمایتی و روان درمانی سود می برند. روان درمانی، برای بیمارانی بیشتر مفید است که ترجیح می دهند دارو مصرف نکنند. این روش درمانی برای افرادی هم که به علت عوارض جانبی یا تداخل داروها با سایر داروهای مصرفی یا دچار بودن به بیماری های دیگر مصرف داروهای ضدافسردگی برایشان مشکل است، مطلوب است. بسیاری از پزشکان، روان درمانی را همراه مصرف داروهای ضدافسردگی توصیه می کنند.

درمان با شوک الکتریکی(ECT)

درمان با شوک الکتریکی گاهی برای درمان افسردگی شدید سالمندانی که به علت عوارض جانبی یا اختلال در عملکرد روزانه ( حمام رفتن، غذا خوردن و …)  قادر به مصرف داروهای ضدافسردگی نیستند، موثر است.

 مشکلات درمان افسردگی در سالمندان

بدنامی یا برچسب بیمار روانی بودن زدن هنگام انجام درمان های روان پزشکی در مورد سالمندان بسیار شدیدتر از بیماران جوان تر است. این باور ممکن است در میان اعضای خانواده، دوستان و همسایگان فرد سالمند وجود داشته باشد و مانع آن شود که فرد سالمند بپذیرد افسرده است و به درمان نیاز دارد.

 بروز افسردگی در سالمندان گاهی به جای علایم معمول با شکایت های جسمی همراه است. این امر نیز ممکن است باعث تاخیر در انجام درمان مناسب شود. به علاوه سالمندان ممکن است افسردگی خود را به دلیل اعتقاد به اینکه راهی برای کمک به آنها وجود ندارد، بیان نکنند. سالمندان همچنین ممکن است از مصرف داروهای ضدافسردگی به علت عوارض جانبی یا هزینه آنها اجتناب کنند. به علاوه بیماری های دیگری که فرد سالمند همراه با افسردگی دارد، ممکن است تاثیربخشی داروهای ضدافسردگی را کاهش دهد. و بالاخره اینکه رویدادهای ناخوشایند زندگی از جمله مرگ اعضای خانواده یا دوستان، فقر و انزوا نیز انگیزه فرد مسن را برای درمان افسردگی از بین می برد.

منبع:

helpguide

webmd

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

1 دیدگاه دربارهٔ «همه چیز در مورد افسرگی سالمندان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *