همه چیز در رابطه با خودکشی نوجوانان

خودکشی نوجوانان

تراژدی مرگ یک فرد جوان به دلیل نا امیدی طاقت فرسا و سرخوردگی  برای خانواده ها ، دوستان و جامعه بسیار ناراحت کننده و تأثر برانگیز است. پدر و مادر،خواهر و برادرها و  هم‌کلاسی‌ها، همسایه‌ها و مربیان ممکن است شگفت زده شوند زیرا با خود فکر خواهند کرده که می توانستند جوان از دست داده را نجات دهند و از تبدیل فکر خودکشی او به ارتکاب آن جلوگیری کنند.

یادگیری بیشتر در مورد عواملی که ممکن است باعث شود نوجوان فکر خودکشی کند  و راه های جلوگیری از فجایع بدتر (اقدام به خودکشی) می تواند کمک کننده باشد. ازاینرو خیلی مهم است که نیروهایی که می‌تواند موجب شود نوجوانان اقدام به خودکشی کنند را بشناسید و بفهمید که چطور می‌توانید به آنها کمک کنید. حتی اگر این افکار قابل پیشگیری نیست ، ایده ی بسیار خوبی است که نسبت به مواردی آگاه باشید شاید بتوانید کمک کنید.

 همه چیز در مورد خودکشی نوجوانان

درباره خودکشی نوجوانان

خطر افزایش خودکشی، زمانی که کودکان و نوجوانان به سلاح گرم دسترسی دارند به طور چشمگیری افزایش مییابد.

وجود داروهای بدون نسخه یا با نسخه در خانه  ، نیز یکی دیگر از رایج ترین مواردی است که اقدام کودکان و نوجوانان  به خود کشی را افزایش می دهد. بنابراین بسیار مهم است که بر داروهای موجود در خانه نظارت داشته باشید. همچنین در مورد حمل دارو در کوله پشتی مدرسه نیز بهتر است نظارت داشته باشید.

میزان آمار خودکشی در دختران و پسران متفاوت است. دخترها معمولاً دوبرابر پسرها به خودکشی فکر می‌کنند و به آن اقدام می‌کنند و معمولاً با مصرف زیاد دارو و موادمخدر یا زدن رگ انجام می‌شود. اما پسرها 4 برابر بیشتر از دخترها به دلیل خودکشی می میرند. شاید به این دلیل که معمولاً از روش‌های کشنده‌تری برای خودکشی استفاده می‌کنند مثل اسلحه، حلق آویز کردن، یا پریدن از بلندی.

کدام دسته از نوجوانان بیشتر در معرض خودکشی قرار دارند؟

بخاطر آوردن احساسی که در دوران نوجوانی داشتید  می تواند دشوار باشد.  گرفتاری در دوره خاکستری بین کودکی و بزرگسالی. مطمئناً آن دوران سرشار از ممکن‌هاست اما می‌تواند دوره سردرگمی و اضطراب شدید هم باشد. برخوردهای اجتماعی و جا دادن خود در اجتماع، انجام تحصیلات دانشگاهی و مسئولیت‌پذیری همه به فرد فشار می‌آورد.

نوجوانی همزمان است با پیدا کردن هویت جنسی و روابط و نیاز به استقلال که معمولاً با قوانین و انتظارات سایرین در تضاد است.

جوانانی که مشکلات روانی، مانند: اضطراب، افسردگی، اختلال دو قطبی و یا بی خوابی بیشتر در معرض افکار خودکشی می باشند. تغییرات عمده در زندگی مانند طلاق پدر و مادر ، ترک خانه یکی از والدین، تغییرات مالی  و نوجوانانی که قربانی قدری و زورگویی هستند بیشتر در معرض اقدام به خودکشی می باشند.

عواملی که خطر خودکشی درمیان نوجوانان را بالا می‌برد، عبارتند از:

•  وجود یک یک اختلال روانی، بویژه افسردگی، اختلال دوقطبی و اعتیاد به الکل و موادمخدر (درواقع 95% از افرادیکه بخاطر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند، در زمان مرگ یک اختلال روانی داشته‌اند).

• احساس ناراحتی، آسیب‌پذیری یا پریشانی

• احساس ناامیدی و بی‌ارزشی که اغلب با افسردگی همراه است.

• اقدام قبلی به خودکشی

• سابقه خانوادگی افسردگی یا خودکشی

• آزار جسمی و جنسی

•  فقدان شبکه حمایتی، رابطه ضعیف با والدین و همسالان و احساس انزوای اجتماعی

علائم هشداردهنده

خودکشی درمیان نوجوانان پس از یک اتفاق ناراحت‌کننده در زندگی اتفاق می‌افتد، مثل ناکامی در مدرسه، برهم خوردن رابطه با دوست‌پسر/دوست‌دختر، مرگ عزیزان، طلاق، یا یک مشکل جدی خانوادگی.

نوجوانی که به خودکشی فکر می‌کند، ممکن است:

♦   به طور کلی درمورد مرگ یا خودکشی حرف بزند.
♦  درمورد فرار از خانه حرف بزند.
♦  درمورد ناامیدی و احساس گناه حرف بزند.
♦ از دوستان و خانواده کناره‌گیری کند.
♦  میل به شرکت کردن در فعالیت‌های موردعلاقه خود را از دست بدهد.
♦ در تمرکز کردن یا فکر کردن مشکل داشته باشد.
♦ تغییراتی در عادات خوردن و خوابیدن او احساس شود.
♦ رفتارهای خودتخریب داشته باشد (مثل مصرف نوشیدنی‌های الکلی، موادمخدر، رانندگی پرخطر).

پدر و مادر چکاری می توانند بکنند؟

اکثر نوجوانان که دست به خودکشی می‌زنند از قبل توسط عزیزانشان هشدار گرفته‌اند. به همین دلیل خیلی مهم است که والدین با علائم هشداردهنده آشنا شوند تا نوجوانانی که ممکن است به چنین کاری دست بزنند کمک موردنیاز را دریافت کنند.

ببینید و بشنوید

خیلی مراقب نوجوانتان که دچار افسردگی و گوشه‌گیری است باشید. مثلاً گرفتن نمرات پایین در مدرسه می‌تواند نشان دهد که نوجوانتان در مدرسه گوشه‌گیر است.

خیلی مهم است که ارتباط قوی با فرزندتان داشته باشید و نگرانی، حمایت و عشق خودتان را به او نشان دهید. اگر فرزندتان به شما اعتماد دارد،به او نشان دهید که نگرانی‌ها و مشکلات او را جدی می‌گیرید. دعوا با دوستانشان  ممکن است از نظر شما خیلی مهم به نظر نرسد اما برای یک نوجوان بسیار ناراحت‌کننده است. نباید مشکلات فرزندتان را دست‌‌کم بگیرید یا کوچک و ناچیز جلوه دهید زیرا احساس ناامیدی او را بیشتر خواهد کرد.

اگر فرزندتان با شما احساس راحتی نمی‌کند، می‌توانید فردی بی‌طرف‌تر به او معرفی کنید، مثل یکی از اقوام نزدیک، یک مربی، معلم، مشاور مدرسه یا پزشک فرزندتان.

سوال بپرسید

بعضی از والدین دوست ندارند از فرزندشان سوال کنند که آیا تابحال به خودکشی یا آسیب زدن به خودش فکر کرده است یا خیر. بعضی می‌ترسند که با این سوال، فکر خودکشی را وارد فکر فرزندشان کنند.

پرسیدن این سوال خیلی خوب است، حتی اگر انجام آن دشوار باشد. گاهی‌اوقات توضیح دلیلتان برای پرسیدن این سوال می‌تواند کمکتان کند. مثلاً می‌توانید بگویید: “چند وقت پیش داشتی درمورد اینکه دوست داری بمیری حرف می‌زدی. آیا تا حالا به این فکر کردی که خودت رو بکشی؟”

کمک بخواهید

اگر متوجه شدید که فرزندتان به خودکشی فکر می‌کند، باید فوراً درخواست کمک دهید. پزشک خانوادگیتان می‌تواند شما را به یک روانشناس معرفی کند.

اگر فرزندتان در موقعیت بحرانی قرار دارد، پزشک و متخصص می‌تواند او را تحت ارزیابی کامل روانی قرار دهد و شما را به منابع مناسب معرفی کند. اکر مطمئن نیستید که باید فرزندتان را به بخش اورژانس ببرید، از پزشکتان مشورت بگیرید.

اگر از یک متخصص سلامت روان وقت گرفته‌اید، حتماً برای ویزیت نزد او بروید، حتی اگر فکر می‌کنید که حال فرزندتان بهتر شده است. فکر خودکشی مدام در رفت و آمد است. ازاینرو خیلی مهم است که نوجوانتان برای به دست آوردن مهارت‌های لازم برای بیرون کردن این افکار از ذهن خود و مقابله با آنها در شرایط سخت کمک بگیرد.

به خاطر داشته باشید که هر مشکل ادامه‌داری بین والدین و فرزند می‌تواند آتش خودکشی در نوجوانی که احساس ناامیدی و تنهایی می‌کند را روشن کند. برای حل مشکلات خانوادگی خود زود اقدام کنید و آنها را به طریقی موثر حل کنید. همچنین سابقه افسردگی، اعتیاد، خشونت خانوادگی یا سایر فشارهای موجود در خانه را با متخصص روانشناس درمیان بگذارید.

نوجوان خود را راهنمائی کنید تا با فقدانها کنار بیاید

اگر کسی که فرزندتان می‌شناخته، مثلاً یکی از دوستان یا همکلاسی‌های وی، دست به خودکشی زد چه باید بکنید؟ اول باید با احساسات فرزندتان در آن باره آشنا شوید. بعضی از نوجوانان می‌گویند که در چنین مواقعی احساس گناه می‌کنند، مخصوصاً آنهایی که احساس کنند می‌توانستند جلو این عمل را بگیرند.

سایرین می‌گویند که از دست کسی که اقدام به خودکشی کرده، عصبانی می‌شوند که چرا چنین کار خودخواهانه‌ای را انجام داده است. اما کسانی هم هستند که چنین احساسات قوی ندارند. همه این واکنش‌ها درست هستند؛ فقط باید به نوجوانتان تاکید کنید که هیچ حسی درست یا غلط نیست.

وقتی کسی درست به خودکشی زده و حان سالم بدر می‌برد، افراد از حرف زدن در آن رابطه با او می‌ترسند. به نوجوانتان بگویید که دربرابر این میل مقاومت کند چون این دقیقاً زمانی است که فرد نیاز دارد با با دیگران رابطه برقرار کند.

بسیاری از مدارس پس از آگاه شدن از اقدام خودکشی دانش‌آموزی متخصصین روانشناس مخصوص برای حرف زدن با دانش‌آموزان و کمک به آنها برای کنار آمدن با این مسئله استخدام می‌کنند. اگر فرزند شما نیز با خودکشی یکی از دوستان و همکلاسی‌هایش روبه‌رو شده است، او را تشویق کنید با شما یا یک بزرگتر دیگر دردودل کند.

اگر فرزندتان را بخاطر خودکشی از دست دادید

 برای والدین، مرگ فرزند ازجمله دردناک‌ترین اتفاقات غیرقابل‌تصور است. برای والدینی که با خودکشی فرزندشان را از دست می‌دهند، غم و درد ممکن است شدیدتر باشد. بااینکه این احساسات هیچوقت به طور کامل از بین نمی‌رود، بازماندگان خودکشی می‌توانند برای پیمودن روند بهبود مراحل زیر را طی کنند:

□  روابطتان را با سایرین حفظ کنید. خودکشی می‌تواند موجب تنهاتر شدن خانواده بازمانده باشد زیرا دوستان نمی‌دانند در مواجهه با این خانواده چه بگویند یا چطور کمک کنند. افرادی را پیدا کنید که درمورد فرزند از دست رفته‌تان و احساساتتان با او حرف بزنید. اگر با افرادیکه دوروبرتان هستند احساس راحتی نمی‌کنید، خودتان شروع‌کننده مکالمه باشید و کمک بخواهید.

□   به یاد داشته باشید که اعضای خانواده‌تان هم عزادار هستند و هرکس به طریقی خاص ناراحتی خود را نشان می‌دهد. فرزندان دیگرتان هم ممکن است سعی کنند به تنهایی با غمشان کنار بیایند تا غمی به غم‌های شما اضافه نکنند. سعی کنید در تمام مراحل سوگواری کنار هم باشید و در غم هم شریک شوید.

□   مطمئناً تولدها و تعطیلات و سالگردها برایتان سخت خواهد شد. روزهای مهم و تعطیلی‌ها حس فقدان و اضطراب شما را بیشتر می‌کند. در این روزها، سعی کنید کاری که برای روحیه‌تان خوب و لازم است انجام دهید، چه پر کردن اطرافتان با فامیل و دوستان باشد یا برنامه ریختن برای یک روز آرام برای فکر کردن.

□   درک کنید که طبیعی است احساس گناه کنید و از خودتان بپرسید چطور ممکن است چنین اتفاقی افتاده باشد اما خیلی هم مهم است که بفهمید هیچوقت به پاسخ سوالاتتان نمی‌رسید. بهبودی که به تدریج صورت گیرد از رسیدن به نقطه بخشش شروع می‌شود—هم برای خودتان و هم فرزندتان.

□   مشاوره‌های روانشناسی می‌توانند نقش بسیار مهمی در کمک به شما برای کنار آمدن با این مصیبت ایفا کنند. اعضای خانواده ی داغدیده از جمله کسانی هستند که می توانند به والدین دیگر، نوجوانان، مدرسه در کاهش وقوع خودکشی کمک کنند.

منبع:

kidshealth

 لعیا عباسی اصل – کارشناس ارشد علوم تربیتی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

4 دیدگاه دربارهٔ «همه چیز در رابطه با خودکشی نوجوانان»

  1. سلام کسی که قبلا با قرص خودکشی کرده ودوباره تهدید می کند خودکشی می کند وحاضر نمیشه پیش دکتر بره پدر ومادر این جوان 21 ساله باید چه کارکنند لطفا در همین سایت پاسخ دهید فوری فوری ……

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      ایشان را حتما به بیمارستان دارای تخت روانپزشکی منتقل کنید (حتی با استفاده از زور)

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      خیر
      در مطالعات متعددی نشان داده شده که سوال پرسیدن از فرد در مورد خودکشی، احتمال خودکشی یا آسیب بعدی را افزایش نخواهد داد.
      سپاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *