هفت باور نادرست در زمینه تشخیص و درمان افسردگی

رازهایی در مورد تشخیص و درمان افسردگی

با وجود اینکه طیف اختلالات افسردگی، از شایعترین اختلالات روانپزشکی در سرتا سر دنیا است و درمانهای داروئی و غیردارویی متعددی برای آن وجود دارد، باورهای نادرستی در مورد آن وجود دارد که دانستن آنها در مورد اثر بخشی، شروع و ادامه درمان بسیار حائز اهمیت اند . در این مقاله به هفت مورد مهم از باورهای نادرست در زمینه تشخیص و درمان افسردگی اشاره میشود.

هفت باور نادرست در زمینه تشخیص و درمان افسردگی
هفت باور نادرست در زمینه تشخیص و درمان افسردگی

1-افسردگی یک بیماری نیست!

برای افرادی که تجربه اختلال افسردگی را دارند، این مورد که دوره افسردگی در نتیجه یک بیماری جدی رخ میدهد، بسیار آشنا و قابل فهم است اما متاسفانه شاهد این مورد هستیم که بخاطر انگهای فرهنگی-اجتماعی که در مورد ابتلا به بیماریهای روانپزشکی در دنیا و جامعه ما وجود دارد- که البته خوشبختانه بخاطر تلاشهای زیاد در زمینه افزایش آگاهی عموم مردم در مورد علل زمینه ای بیماریهای روانپزشکی، منجمله بیماری های طیف افسردگی -این بیماری جدی به عنوان ضعف فرد در غلبه با ناملایمات و شرایط مستعد کننده در نظر گرفته میشود. البته لازم به ذکر است که منظور ما در اینجا اختلال های طیف افسردگی است که توسط روانپزشک و بعد از بررسیهای دقیق طبی و مصاحبه های ساختاریافته و علمی روانپزشکی تائید شده است .

در مقاله دیگری در سایت نیز مقاله ای برای توضیح بیشتر در مورد تفاوت بین افسردگی و بیماری افسردگی وجود دارد که علاقمندان میتوانند به لینک زیر برای مطالعه آن مراجعه کنند.

آیا احساس افسردگی معادل با بیماری افسردگی است؟

2-داروهای ضد افسردگی تنها درمان قطعی این اختلالات هستند.

با توجه به اینکه علل متعددی در ایجاد اختلالات افسردگی دخیل هستند، پس با توجه به علت زمینه ای ایجاد کننده ، طیف متنوعی از درمان نیز وجود دارد.

البته قابل ذکر است که در مواردی که عامل زمینه ای اصلی در ایجاد افسردگی، اختلالات بیولوژیک و به اصطلاح بالانس نبودن مواد شمیمیایی موثر در مغز باشند، داروهای ضد افسردگی در اکثر وارد منجر به درمان میشوند که البته باید دارو به میزان مناسب-به اصلاح دوز درمانی- و به مدت کافی و زیر نظر روانپزشک مصرف شود.

بسیار مواردی وجود دارد که داروی مناسب به مراجع تجویز شده اما فرد متاسفانه بخاط باورهای نادرست در مورد اینکه داروهای ضدافسردگی اعتیادزا هستند، دارو را ادامه نداده است.

روشهای غیردارویی مناسبی در درمان افسردگی نیز وجود دارند که در لینک زیر علاقمندان میتوانند به مطالعه آن بپردازند.

[button color=”orange” size=”medium” link=”-https://gyrusclinic.com/%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-” target=”blank” ]مقاله ای در مورد افسردگی جایروس[/button]

 

[button color=”orange” size=”medium” link=”https://gyrusclinic.com/%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%A8%D8%AA%D9%84%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%DB%8C%D9%85%D8%9F/” target=”blank” ]افسردگی چیست[/button]

 

[button color=”orange” size=”medium” link=”https://gyrusclinic.com/%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1/” target=”blank” ]چالشهای بیمار و درمانگر[/button]

 

3-درمان شدن یا نشدن این بیماری به دست خود فرد است!

چه بسیار موارد ی در مطب من و همکارانم مواجهه بوده ایم با خانواده افراد مبتلا به بیماری افسردگی که بیان میکنند:” اگر خودش بخواد میتونه بدون دارو و روانپزشک و روانشناس هم خودش را درمان بکنه اما خودش یه خودش اصلا کمک نمیکنه!” یا ” ما بهش پیشنهاد میکنیم که هرروز ورزش کنه یا فکرها ی منفی را به دور بریزه اما اصلا این کارها رو انجام نمیده!”
مثالی که برای این موارد میتوان مطرح کرد مثل این است که فردی که مبتلا به بیماری دیابت –قند خون- هست بگوئیم که شما خودت خواستی که میزان انسولین در بدنت به میزان کافی ترشح نشود یا اینکه تاثیر نکند، پس دیگر نیاز به مراجعه به متخصص غدد نیست!

باور نادرست در زمینه درمان افسردگی
باور نادرست در زمینه درمان افسردگی

4-در صورت مبتلا بودن یکی از والدین، فرزندان نیز حتما مبتلا میشوند.

بسیاری از افرادی که فرد مبتلا به بیماریهای روانپزشکی در فامیل دارند، با نگرانی به روانپزشک و یا روانشناس مراجعه میکنند و این سوال را مطرح میکنند که “شانس ابتلای ما به این اختلال چقدر هست”.
همان طور که در بالا و در سلسله مقالات قبلی مطرح شد، عوامل ژنتیکی یکی از علل زمینه ساز افسردگی هستند ولی در موارد یکه بخصوص به تازگی تشخیص اختلال افسردگی مطرح میشود، این اضطراب در اطرافیان میتواند بسیار شایع باشد.در این موارد بهتر است که اطلاعات بیشتری در مورد علل زمینه ساز و بخصوص راه های مفید پیشگیری از ابتلا را به دست بیاوریم.

5-داروهای ضد افسردگی باعت میشوند که دیگر فرد ، خودش نباشد و به اصطلاح یک فرد دیگر بشود!

این داروها از طریق اصلاحاتی که مواد شمیایی مغزی موثر در بیماری میدهند، موجب اصلاح در خواب، اشتها، بهبود روحیه فرد و حتی کم کردن افکار ناامید کننده و منفی میشند که باعث بهبود زندگی فرد میشوند و اثری روی تغییر شخصیت فرد ندارند.

باور نادرست در زمینه تشخیص و درمان افسردگی1
باور نادرست در زمینه تشخیص و درمان افسردگی1

توصیه ای که به افرادی که تمایل به مصرف داروهای ضدافسردگی در صورت مبتلا شدن به این بیماریها میشوند این است که از همان ابتدای درمان، هرگونه ترس و نگرانی که از مصرف دارو دارند را با روانپزشک خود به راحتی و صادقانه مطرح کنند تا روانپزشک بتواند این توضیحات را به آنها بدهد و در صورت نیاز حتی به روانشناس برای درمانهای شناختی-رفتاری که یکی از انواع رواندرمانیهای موثر در درمان بیماریهای افسردگی هست، ارجاع شوند تا به کمک روانشناس بتوانند این افکار نادرست را به روش علمی اصلاح کنند.در لینک زیر توضیحاتی در مورد این نوع رواندرمانی موثر و تاثیرات مفید آن برای علاقمندان محترم وجود دارد.

[divider]
بیشتر بدانیم:

ضد افسردگی ها

 

6-داروهای ضدافسردگی اعتیاد آور هستند!

یکی از شایعترین ترین باورهای نادرستی که در زمینه درمان افسردگی وجود دارد این هست که فرد مبتلا و یا اطرافیان به اشتباه فکر میکنند که اگر به روانپزشک مراجعه کنیم وبرایمان دارو تجویز شود، تا پایان عمر باید آنها را مصرف کنیم و در نتیجه اعتیاد دارویی پیدا میکنیم.

البته متاسفانه عوامل فرهنگی هم در دامن زدن به این باورهای نادرست، نقش منفی و پررنگی را ایفا میکنند. مثلا چه بسیار شاهد هستیم که در فیلمها و سریالهای تلویزیونی اطرافیان فردی که به این بیماری مبتلا شده به او توصیه کرده اند که “مبادا به روانپزشک مراجعه کنی چون مجبوری تا پایان عمر این داروها را بخوری” یا “اگر بقیه متوجه بشوند که به روانپزشک مراجعه کردی و برات داروی ضدافسردگی تجویز شده، دیگر دید منفی بهت خواهند داشت” یا ” مبادا به بقیه و حتی همسرت بگوئی که برات دارو تجویز شده چون فکر میکنند که دیوانه شدی”

و بسیار جملات نادرست دیگری که در فیلمها و سریالها به نادرست در مورد فرد مبتلا به بیماری روانپزشکی مطرح میشود که البته بسیاری از همکاران محترم روانپزشک و روانشناس و وزیر محترم بهداشت- درمان و رئیس محترم نظام پزشکی درباب اصلاح این موارد تلاشهای زیادی را برای اصلاح این موارد انجام داده اند.

مشاوره روانشناسی توسط حرفه ای ترین تیم در تهران (Counseling psychology)

باور-نادرست-در-زمینه-تشخیص-و-درمان-افسردگی2
باور-نادرست-در-زمینه-تشخیص-و-درمان-افسردگی2


7- صحبت کردن در مورد این بیماری باعث تثبیت افکار منفی در مورد بیماری میشوند!

درد دل بسیاری از افرادی که در روند درمان قرار دارند این هست که ” احساس تنهایی میکنم چون هروقت که میخواهم با اطرافیانم در مورد احساسات و افکاری که من را زجر میدهند صحبت کنم به من هشدار میدهند که “اگر حتی فکر کنی که افسرده هستی، دیگه درمان نمیشوی” یا ” اگر میخواهی گه درمان بشوی، باید خودت به موارد مثبت فقط فکر کنی” یا ” چرا خودت با دور کردن افکار ناراحت کننده از ذهنت به خودت کمک نمیکنی” و بسیار جملات دیگری مشابه این موارد که ناشی از باورهای نادرست در تشخیص و درمان اختلالات روانپزشکی مثل افسردگی هستند.

امروزه ثابت شده که در صورتیکه فرد مبتلا بتواند احساسات منفی و نگرانیهای خود را به افرادی که به اصطلاح گوش شنوا هستند و قضاوت نادرست در مورد فرد نمیکنند مطرح کند، بار هیجانات منفی کم شده و روند درمان پیشرفت میکند.

البته در مواردی که چنین اشخاصی در اطراف فرد نیست، توصیه میشود که دل نگرانیهایش را با روانپزشک و یا روانشناس خود مطرح کند و با افرادی که در این زمینه تخصص کافی را ندارند، مطرح نکنند.

[divider]

دکتر ندا فرزانه

دکتر ندا فرزانه

روانپزشک و روان درمانگر

بورد تخصص اعصاب و روان از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

عضو انجمن رواندرمانی از 1396

عضو انجمن روانپزشکان ایران از 1391

عضو انجمن هیپنوتیزم بالینی از سال 1396

عضو علمی انجمن ترنس سکچوال از 1396

علاقمندان به این مطلب میتوانند در لینکهای زیر اطلاعات مرتبط با این مطلب را مطالعه نمایند:

سایت دکتر فرزانه

منبع 1

منبع 2


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *