هر آنچه باید در مورد زوج درمانی بدانید | زوج درمانگر در تهران

ضرورت زوج درمانی

همه ما می دانیم که داشتن روابط عاشقانه کار سختی است. اینگونه روابط نیازمند مراقبت و رسیدگی منظم می باشد تا مسیر خود را به درستی طی کند. اگر مشکلی وجود دارد بهترین کار این است که بلافاصله سعی در برطرف کردن مشکل به وجود آمده داشته باشید تا از بروز پیامدهای دیگر پیشگیری کنید. اغلب ما، برخی مسائل و مشکلات را خودمان می توانیم برطرف کنیم. اما گاهی علیرغم تلاش های زیادی که انجام می شود، نیاز به کمک یک فرد حرفه ای؛ مثل زوج درمانگر و جلسات زوج درمانی؛ در این زمینه داریم. طی کردن راحت و به سرعت این گام ها برای بهبود یک رابطه و یا پیشگیری از آسیب رسیدن به آن بسیار جالب است. اما متاسفانه در روابط زوجین معمولا زمانی به مشاور مراجعه می شود که مشکل به وجود آمده بسیار جدی شده است.

بسیاری از زوجین زمانی زوج درمانی را شروع می کنند که آسیب های زیادی به روابط آنها وارد شده است. الگوهای ناسازگار برای رابطه تثبیت شده اند، پیوند عاطفی بین دو نفر به شدت ضعیف شده و به خاطر حل نشدن درگیری های گذشته خشم زیادی وجود دارد. علاوه بر اینها مشکلات زیاد دیگری نیز ممکن است رخ دهد. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهند که زوج هایی که به دنبال زوج درمانی می روند، 6 سال قبل از آن دچار مشکل شده اند. این یافته ها به این معنا نیست که زوج درمانی نمی تواند چنین مشکلاتی را حل کند، بلکه حل آنها به تلاش و وقت بیشتری نیاز دارد.

تصورات غلط در مورد مفهوم زوج درمانی و هدف آن نیز مواردی هستند که مانع می شوند تا زن و شوهرها به سمت زوج درمانی بروند. برخی تصور می کنند که زوج درمانی فقط برای حل مسائل بسیار جدی در یک رابطه است، مسائلی مانند خیانت و اعتیاد. برخی دیگر نیز تصور می کنند آخرین تلاش مذبوحانه قبل از تصمیم به اتمام رابطه می باشد.

گاهی تصور می شود زوج درمانی راهی برای تغییر زن یا شوهر است، شخصی که باعث بروز مشکل می باشد. افراد بسیاری از مزایای زوج درمانی آگاه نیستند و نمی دانند این روش درمانی چگونه می تواند رضایت را در رابطه ایجاد کرده و باعث سلامت روحی هر دو طرف شود.

زوج درمانی

زوج درمانی چیست؟ زوج درمانگر کیست؟

زوج درمانی نوعی روان درمانی است که در آن یک متخصص با استفاده از تجربیات بالینی خود با زوج ها کار می کند و اغلب دارای مدرک زوج درمانی یا خانواده درمانی می باشد. این متخصص به زوج ها کمک می کند تا دو نفر که درگیر مشکل شده اند، نسبت به رابطه خود دیدگاه بهتری داشته باشند، مشکلات و تضادها را حل کنند و با بهره گیری از مداخلات درمانی مختلف رابطه خود را بهبود بخشند. گرچه روش درمانی زوج درمانی بسته به جهت گیری نظری درمانگر دارد، اما همه زوج درمانی ها دارای عناصر کلی زیر هستند:

  • تمرکز بر یک مشکل خاص (به عنوان مثال مشکلات جنسی، اعتیاد و حسادت)
  • مشارکت فعال در فرایند درمان داشته باشند و با درمانگر خود همکاری کنند، تلاش به طور مجزا موثر نخواهد بود.
  • تمرکز بر روی راه حل، تغییر گرایش مداخلات در آغاز درمان
  • تعیین اهداف درمان به طور واضح و روشن

زوج درمانگر معمولا جلسه را با برخی سوالات استاندارد در مورد تاریخ رابطه، ارزش ها و زمینه های فرهنگی و برخی مسائل دیگر آغاز میکند.

پس از آن زوج درمانگر به زوجین کمک می کند تا مشکلات را تشخیص داده و بر روی آنها تمرکز کنند، اهداف درمانی را تعیین کنند و ساختارهایی برای درمان برنامه ریزی کنند.

در زمان انجام درمان، درمانگر به زوجین کمک می کند دیدگاه بهتری نسبت به رابطه خود داشته باشند و با در نظر گرفتن پویایی رابطه تعاملات اشتباه را فراموش کنند. این امر باعث می شود درک دو طرف نسبت به رابطه و یکدیگر بهبود پیدا کند.

گرچه به دست آوردن بینش بسیار مهم است، یک جنبه مهم دیگر در زوج درمانی شامل تغییر رفتار و روش های تعامل با یکدیگر می باشد. متخصصان زوج درمانی اغلب برای مراجعین خود تکالیفی را مشخص می کنند تا مهارت هایی را که یاد گرفته اند در فرایند درمان به کار برند.

دکتر صلحی، روانپزشک و زوج درمانگر
دکتر محمود صلحی، روانپزشک و زوج درمانگر

زوج درمانی مناسب چه کسانی است؟

زوج درمانی برای هر زوجی در هر سنی مناسب است. به عنوان مثال ممکن است زوجی قبل از ازدواج برای آگاهی نسبت به انتظارات خود به زوج درمانی نیاز داشته باشند. یا زوجی پس از 25 سال زندگی مشترک به ین نوع مشاوره نیاز پیدا کنند تا رابطه آنها به نحوی پویایی اولیه خود را به دست آورد.

زوج درمانگر به کمک شما، می تواند مشکل موجود را حل کند، از بروز یا تشدید مشکلات دیگر پیشگیری کند یا برای زن و شوهری که دوره بحرانی و پر اضطرابی را می گذرانند، راهکارهایی ارائه دهد. بخش هایی که در زوج درمانی مورد بررسی قرار می گیرند عبارتند از مشکلات مالی، فرزند پروری، جنسیت، خیانت، اقوام دو طرف، مشکلات جسمی، ناباروری، قمار، اعتیار به مواد مخدر، فاصله عاطفی و درگیری های مکرر.

 

زوج درمانی متنی (نوشتاری) یا آنلاین چه تفاوتی با زوج درمانی حضوری دارد؟

زوج درمانی آنلاین تحول بزرگی در فرایند این روش درمانی ایجاد کرده است. به علاوه در این نوع زوج درمانی سعی بر این است که مشاوره در دسترس و مقرون به صرفه باشد و اضطراب ناشی از مشاوره کاهش یابد.

زوج درمانی با فرمت متن هم دارای مزیت های زیادی است که در روش حضوری قابل اجرا نیست. نخست اینکه فرصت ارتباط بیشتر وجود دارد و فرد قادر است موارد بیشتری را با درمانگر خود به اشتراک بگذارد، بدون اینکه وقفه ای در آنها ایجاد شود. به علاوه فرد قبل از نوشتن مطالب سعی می کند افکار خود را پردازش کند و این باعث می شود زوجین ارتباط مناسب تر و کارآمدتری داشته باشند. این شکل مشاوره همچنین به زوجین فرصت می دهد تا پاسخ شریک خود را پردازش کرده و سپس به پردازش عکس العمل خود بپردازند و به این ترتیب مشاوره فقط بیان وقایع نخواهد بود. برخی افراد نیز با نوشتن بهتر می توانند عواطف خود را بیان کنند. نوشتن باعث می شود عاطفی تر و صادق تر باشند.

این روش درمانی برای زوج هایی مناسب است که یک یا هر دوی آنها به طور مداوم سفر می کنند یا زمانبندی کاملا متفاوتی دارند و نمی توانند با هم در جلسه حضور پیدا کنند. به علاوه زوجینی که صاحب بچه هستند به راحتی می توانند از زوج درمانی به ورش متنی استفاده کنند.

البته که قطعا این روش معایب خودش را نیز دارد؛ و درکل توصیه میشود تا جای ممکن حداقل جلسات اولیه به شکل حضوری تشکیل شود و پس از آن ادامه جلسات آنلاین باشد.

منبع:

https://www.talkspace.com


 

دکتر فرشاد شیبانی، زوج درمانگر

دکترای تخصصی روانشناسی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران

رتبه چهارم کشور در آزمون دکترای تخصصی روانشناسی بالینی وزارت بهداشت

مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران

 

 

روانشناس بالینی زهرا بابایی

 

دکتر زهرا بابایی، زوج درمانگر

دکترای تخصصی روانشناسی بالینی از دانشگاه شهید بهشتی

رتبه دوم کشوری در آزمون کارشناسی ارشد و رتبه یازدهم کشوری در ازمون دکتری

 

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *