نگران چاقی پس از زایمان نباشید

چاقی پس از زایمان
چاقی پس از زایمان

نیاز به گرفتن رژیم نیست

صاحب یک نوزاد دوست داشتنی شده اید، اما همچنان اضافه وزن دارید. بنابراین احتمالا به دنبال یک رژیم غذایی مناسب هستید تا وزن خود را کاهش دهید. اما بهتر است این کار را نکنید. چاقی پساز زایمان مشکلی است که بسیاری از خانم ها با آن درگیر می شوند. گاهی تعیین یک رژیم غذایی کاهش وزن را سخت تر می کند. بهترین کار این است که غذاهای بدون کالری را از رژیم غذایی خود حذف کنید. غذاهایی که کالری زیادی ندارند، سرشار از چربی و قند هستند که برای بدن مفید نیستند. بنابراین کیک، کلوچه، شیرینی های مختلف، نوشابه و الکل را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

در دوران شیردهی وسوسه می شوید که هر غذایی را می بینید بخورید، اما لازم است بدانید فقط به غذاهای مقوی نیاز دارید. غذاهای حاوی پروتئین زیاد را انتخاب کنید، مانند گوشت بدون چربی، مرغ و لوبیا. در این شرایط به کلسیم نیاز دارید، بنابراین شیر، ماست و پنیر بیشتر از قبل مصرف کنید. ماهی نیز یکی از غذاهای بسیار مفید است که سرشار از DHA و اسیدهای چرب امگا 3 می باشد. با تغذیه درست می توانید با چاقی پس از زایمان مقابله کنید.

میان وعده های مناسب

خوردن میان وعده در این دوران لازم است، اما باید میان وعده های انتخابی سالم و مقوی باشند. میان وعده هایی که سطح بالایی چربی و قند دارند، میان وعده های مناسبی نیستند. انتخاب میان وعده هایی مانند شیرینی، شکلات و کمپوت، چیپس و غیره تاثیر بدی بر سلامت جسمی دارد. این میان وعده ها دارای کالری اضافه هستند، اما ماده مقوی ندارند.

به شیردهی به نوزاد ادامه دهید

می دانید که تغذیه نوزاد با شیر مادر باعث بهبود سلامت جسمی نوزاد می شود، اما بهتر است بدانید شیردهی به کم شدن دور کمر مادر نیز کمک می کند. بسیاری از مادران معتقدند شیر دادن به نوزاد به کاهش وزن سریعتر کمک می کند. شیردهی کالری زیادی را در روز می سوزاند.

آب بنوشید

در این دوران آب فراوان بنوشید. بیان تفاوت بین گرسنگی و تشنگی کار سختی است. اگر بیشتر آب بنوشید ممکن است سیر شوید و میان وعده های کمتری بخورید. علاوه بر این اگر بدن شما دچار کمبود آب شود، بدن کالری کمتری می سوزاند. هر بار که به نوزاد خود شیر می دهید، حتما یک لیوان آب بنوشید.

تحرک داشته باشید

خبر خوب: لازم نیست حتما به باشگاه بروید. نوزاد خود را در کالسکه قرار دهید و به پیاده روی بروید. مشاهده دیگر مردم و تغییر وضعیت استرس را کاهش می دهد. ورزش کردن به آمادگی بدن کمک می کند و انرژی را در طول روز بهبود می بخشد. کار خود را به آرامی شروع کنید و 5 بار در هفته و به مدت 30 دقیقه فعالیت خود را ادامه دهید. در مورد زمان شروع ورزش پس از زایمان با پزشک خود مشورت کنید.

به اندازه کافی بخوابید

سعی کنید حداقل 7 ساعت در روز بخوابید (حتی اگر تمام این مدت پشت سر هم نباشد). زمانی که به اندازه کافی نمی خوابید، در معرض خطر افزایش وزن هستید. طی یک بررسی محققان دریافتند مادرانی که 5 ساعت یا کمتر در شب می خوابند، کمتر از مادرانی که حداقل 7 ساعت در روز می خوابند، موفق به کاهش وزن پس از زایمان می شوند. ساعت خواب کودک خود را با فعالیت هایی مانند حمام کردن، کتاب خواندن یا آواز تنظیم کنید تا کودک با مشاهده این فعالیت ها متوجه ساعت خواب خود شود.

وعده های غذایی سبک و منظم انتخاب کنید

وعده های غذایی سبک و مقوی در طول روز بخورید. به این ترتیب سیر خواهید شد و انرژی کافی را به دست می آورید. هرگز وعده های غذایی را نادیده نگیرید – به ویژه صبحانه . زمانی که یک وعده غذایی را نادیده می گیرید، ممکن است خیلی گرسنه شده و وعده بعدی را پرخوری کنید یا غذاهایی با سطح چربی بالا انتخاب کنید . به علاوه غذا نخوردن نیز باعث می شود بدن کالری ها را با سرعت کمتری بسوزاند. بهتر است بدانید غذا نخوردن نه تنها باعث بروز مشکل برای نوزاد می شود، بلکه بر روی چاقی پس از زایمان نیز تاثیری ندارد.

صبر داشته باشید

کم کردن حدود 500 گرم در هر هفته یک هدف معقول است. به یاد داشته باشید که 9 ماه طول کشید تا نوزاد به این اندازه برسد و بدن شما نیز فرم جدید خود را بگیرد. بنابراین انتظار نداشته باشید بلافاصله به اندام قبل خود برسید. چاقی پس از زایمان کاملا طبیعی است و برطرف شدن آن نیاز به زمان دارد.

از دیگران کمک بخواهید

پزشک یا متخصص تغذیه در فرایند کاهش وزن به شما کمک می کنند. برخی برنامه های کاهش وزن دارای بخش های خاصی هستند. و اگر به فکر انتخاب یک وعده غذایی سالم هستید و همزمان باید از کودک خود مراقبت کنید، بهتر است از دوستان خود کمک بخواهید تا در این کار به شما کمک کنند.

لینک منبع

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *