نکته ی سلامت روز : 7 ماده ضد پیری که باید بشناسید

با نگاهی گذرا به  محصولات مراقبتی پوست متوجه خواهید شد که تعداد زیادی از آنها ادعا می کنند که می توانند جوانی را در شما ابدی کنند، این موضوع سبب شده است که انتخاب این محصولات سخت و طاقت فرسا شود. اما اگر از قبل تحقیقات لازم را انجام دهید می توانید یک خرید هوشمندانه داشته باشید.

نکته ی سلامت روز : 7 ماده ضد پیری که باید بشناسید
ما کار را برای شما راحت تر می کنیم. در این مقاله عناصرکلیدی که در فرایند پیشگیری از پیری نقش بازی می کنند را به شما معرفی می کنیم.

 

 رتینول (Retinol)

رتینول یکی از مشتقات ویتامین A است. یک نسخه خفیف تر از رتینوئیدها (یک ماده که برای چین و چروک صورت تجویز می شود). بعد از گذشت چند هفته  متوجه خواهید شد که رتینول موثرترین ماده ضد پیری  است. امی وکسلر، متخصص پوست از نیویورک می گوید: رتینول در صاف شدن چین و چروکها، باز شدن منافذ، روشن شدن لکه های قهوه ای و بهبود بافت پوست نقش دارد. از آنجا که رتینول از قدرت بسیار بالایی برخوردار است ، سوزش پوست در زمان مصرف آن بسیار شایع است، به خصوص زمانی که در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرید. برای پیشگیری از بروز حساسیت محصولات مراقبتی و بهداشتی که بر پایه رتینول هستند را شبانه مصرف کنید و پوست خود را قبل از مصرف خشک کنید و هر روز صبح از مرطوب کننده با SPF مناسب استفاده کنید.

 

نیاسینامید (Niacinamide)

اگر روی پوست خود لکه های تیره ناشی از جای جوش ها، آسیب های ناشی از آفتاب و یا افزایش سن دارید، می توانید به کمک نیاسینامید آن ها را روشن کنید. این ماده یکی از مشتقات ویتامین B3 است که از بالا آمدن ملانین و رنگدانه ها به سطح پوست جلوگیری می کند. نیاسینامید می تواند به حفظ رطوبت پوست و تولید کلاژن به پوست کمک کرده و آسیب های حاصل از آفتاب را برطرف کند. به علاوه این ماده به عنوان کاهش دهنده التهاب و حتی آکنه نیز شناخته می شود.

 

 اسید هیالورونیک (Hyaluronic Acid)

با اینکه احتمالاً با شنیدن کلمه “اسید” یاد مواد بیش از حد ساینده خواهید افتاد اما در واقع اسید هیالورونیک برعکس آن مواد عمل می کند. این ماده رطوبت را به خود جذب می کند، به این معنی که آب را به سطح و لایه داخلی پوست می کشد. ببینید آیا لوسیونی که استفاده می کنید که حاوی اسید هیالورونیک  نیز می باشد یا نه. وکسلر می گوید: این ماده علاوه بر کمک کردن به پوست در مرطوب ماندن، حتی ممکن است موجب تحریک پوست برای تولید کلاژن جدید  نیز بشود.

 

آلفا هیدروکسی اسیدها(Alpha Hydroxy Acids)

برعکس اسید هیالورونیک، آلفا هیدروکسی اسید ها (یا به اختصار AHAs) باعث پوسته پوسته شدن می شود. این ماده به آرامی چسبی را که باعث چسبیدن سلولهای سطح پوست به همدیگر می شوند را حل می کند و اجازه می دهد که سلول های مرده از پوست جدا شده تا با سلول های جدید و جوان جایگزین شوند. این واکنش، سلول های پوست را به فعالیت تشویق کرده که همین قضیه از پیر شدن پوست جلوگیری می کند. پاک شدن پوست از سلول های مرده اغلب باعث می شود که رطوبت، سرم ها و دارو های مخصوص پوست، راحت تر در پوست نفوذ کنند و تاثیر گذار تر باشند. البته از محصولاتی استفاده کنید که AHAs آنها از 8 درصد بیشتر نباشد. وکسلر می گوید : بیشتر شدن غلظت AHAs می تواند به محو شدن لکه های قهوه ای و چین چروک پوست کمک کند اما از طرفی باعت حساسیت بیش از حد پوست به آفتاب نیز می شود.

 

اسید اسکوربیک (L-ascorbic acid)

اسید اسکوربیک  فقط یک نام تجلی برای ویتامین C است. ویتامین C علاوه بر اینکه برای پوست خوب است می تواند تقویت سیستم ایمنی نیز کمک کند. ویتامین C بسیار بی ثبات و فرار بوده و وقتی در معرض هوا قرار می گیرد به سرعت اکسیده شده و بی تاثیر می شود. اما وقتی این ماده، پایدار و خوب باشد بسیار موثر خواهد بود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان بسیار مهم است که به تولید کلاژن، کاهش التهاب و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک میکند. برای اینکه بتوانید از ویتامین C پایدار استفاده کنید، در لیست مواد سازنده محصولات به دنبال (L- ascorbic asid)بگردید.

 

آووبنزون (Avobenzone)

اگر یک محصول مراقبت از پوست بسیار خوب و قابل اعتماد وجود داشته باشد، آن محصول یک کرم ضد آفتاب با طیف گسترده و SPF، 30 و یا بالاتر خواهد بود. اووبنزون یک ماده شیمیایی رایج در کرم های ضد آفتاب است که از پوست در مقابل اشعه UVA مراقبت می کند. برای مقابله با اشعه UVB  اغلب این ماده همراه با اکسی بنزون یا بنزوفنون–3 مورد استفاده قرار میگیرد. برای بسیاری از محصولات، قبل از استفاده از هر نوع ماده آرایشی، سرم و یا لوسیونی باید از کرم های ضد آفتاب (به صورت مستقیم بر روی پوست) استفاده شود. اگر از مواد شیمیایی خوشتان نمی آید می توانید از کرم های ضد آفتابی که حاوی مواد معدنی مانند دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی هستند استفاده کنید. البته این مواد چون حالت گچی  دارند باید بعد از استفاده از سرم ها و مرطوب کننده ها مورد استفاده قرار گیرند.

 

آنتی اکسیدان ها( Antioxidant)

با استفاده از آنتی اکسیدان ها می توانید سرعت گذر زمان را کم کنید. آنتی اکسیدان ها می توانند با تشویق سلول ها به رشد بیشتر، از آسیب دیدگی ها پیشگیری کنند و به بهبود آنها کمک کنند. از همه مهمتر آنها می توانند رادیکال های آزاد که توسط خورشید و آلودگی های هوا به وجود می آیند و می توانند به پوست آسیب برسانند را خنثی کنند. محبوب ترین آنتی اکسیدان های حاوی ویتامین C و E عبارتند از انار، چایی سبز و عصاره دانه قهوه.

منبع:

webmd

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *