شیردهی به نوزادان؛ آنچه مادران باید بدانند

شیردهی
شیردهی

آنچه مادران باید بدانند

شیردهی ممکن است کمی چالش برانگیز باشد. به نکات مربوط به شیردهی برای مادران جوان دقت کنید. به کمک این نکات می توانید آرامش بیشتری به نوزاد خود ارائه دهید.

همه شما در از مزایای شیر مادر برای نوزاد اطلاع دارید. شیر مادر حاوی مواد مغذی برای نوزاد است و هضم آن از شیر خشک و دیگر محصولات تولید شده راحت تر است. به علاوه آنتی بادی های موجود در شیر مادر سیستم ایمنی نوزاد را بهبود می بخشند. شیردهی به مادر نیز کمک می کند تا وزن خود را پس از تولد نوزاد کاهش دهد.

با این حال شیردهی به نوزاد گاهی برای مادران مشکل آفرین می شود. با استفاده از نکات زیر می توانید با مشکلات به وجود آمده مقابله کنید.

با بروز مشکل بلافاصله کمک بگیرید

در مورد شیردهی مطالعه کنید. اولین بار که قرار است به نوزاد خود شیر دهید – به ویژه چند ساعت اول پس از تولد نوزاد – از دیگران بخواهید که در انجام این کار به شما کمک کنند.

پرستار یا یک فرد با تجربه می تواند در این فرایند کمک های زیادی به شما بدهد. در مرحله اول لازم است طرز نگه داشتن کودک را فرا بگیرید و مطمئن شوید که نوزاد پستان را به خوبی در دهان گرفته است. پزشک نوزاد نیز راهکارهایی برای شیردهی به نوزاد ارائه می دهد.

سعی کنید در وضعیت راحتی قرار بگیرید. اگر لازم است از بالشت استفاده کنید. سپس نوزاد را به خود نزدیک کنید. با یک دست سر نوزاد و با دست دیگر پستان خود را نگه دارید. با نوک پستان لب پایین نوزاد را قلقلک دهید و او را تشویق کنید دهان خود را باز کند. سپس نوزاد بخشی از نوک پستان را گرفته و زبان او به پستان می چسبد. به ریتم مکیدن و بلع شیر توسط نوزاد دقت کنید.

اگر لازم است نوزاد را از پستان خود دور کنید، ابتدا انگشت خود را به گوشه دهان نوزاد وارد کرده و به این ترتیب دهان نوزاد را باز کنید.

به نوزاد اجازه دهید به آرامش برسد

در چند هفته اول اکثر نوزادان تازه متولد شده هر دو یا سه ساعت نیاز به خوردن شیر دارند. اولین نشانه های گرسنگی را در نظر داشته باشید که عبارتند از بیقراری، حرکاتی مشابه مکیدن و حرکت دادن لب ها.

تا زمانی که احساس نرمی در یکی از پستان های خود نمی کنید، از پرستار کمک بخواهید – ممکن است اولین تغذیه نوزاد از یکی از پستان ها 15 تا 20 دقیقه طول بکشد. به یاد داشته باشید که در این مورد هیچ زمان مشخص شده ای وجود ندارد. پس از آن دومین شیردهی را انجام دهید. اگر نوزاد هنوز گرسنه باشد، به مکیدن ادامه خواهد داد. در غیر این صورت می توانید پستان خود را عوض کنید.

آیا نوزاد در اتاق والدین می خوابد؟

بهتر است نوزاد سال اول تولد – یا حداقل 6 ماه اول –را در اتاق والدین خود بخوابد تا خطر بروز SID کاهش یابد. خوابیدن نوزاد در اتاق والدین فرایند شیردهی را نیز آسانتر می کند.

با این حال نوزاد باید به تنهایی در گهواره خود یا سطحی که مخصوص وی طراحی شده بخوابد. تخت بزرگسالان برای نوزاد ایمن نیست. ممکن است نوزاد در فضای بین بالشت ها یا تشک و تخت خفه شود. به علاوه خطر غلت زدن پدر و مادر روی نوزاد وجود دارد.

به اندازه از پستانک استفاده کنید.

برخی کودکان با مکیدن چیزی در دهان خود احساس راحتی بیشتری دارند. می توانید برای نوزاد خود از پستانک استفاده کنید، اما نکاتی مربوط به استفاده از پستانک را به یاد داشته باشید. استفاده خیلی زود از پستانک برای نوزاد می تواند با شیردهی تداخل پیدا کند، زیرا مکیدن پستانک با مکیدن پستان مادر متفاوت است.

توصیه می شود تا زمانی که شیردهی نوزاد توسط مادر تثبیت نشده – حداقل سه تا چهار هفته پس از تولد نوزاد – از پستانک استفاده نکنید. زمانی که فرایند شیردهی تثبیت شد، به یاد داشته باشید که مکیدن پستانک در زمان خواب خطر بروز SIDS را کاهش می دهد.

لینک منبع

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *