نکاتی برای مقابله با خیس کردن رخت خواب کودکان

نکاتی برای مقابله با خیس کردن رخت خواب کودکان

خیس کردن رختخواب می تواند در تصور کودک از خودش تاثیر سو داشته باشد و به اعتماد به نفس کودک لطمه بزند. بهترین راه برای جلوگیری از بروز این اتفاق، حمایت از کودک است. والدین باید به کودک خود این اطمینان را بدهند که خیس کردن رختخواب امری شایع می باشد که هر کودکی موقعی آن را تجربه می کند و در کودک اعتماد به نفس لازم برای غلبه بر این مشکل را ایجاد کنند.

در اینجا چند راهنمایی آورده شده است تا کمک کنید کودکتان بر خیس کردن رختخواب غلبه کند :

♦ بر روی مشکل اصلی تمرکز کنید؛ “خیس کردن رختخواب”. از سرزنش و یا تنبیه کودک اجتناب کنید. به یاد داشته باشید که کودک شما قادر به کنترل خیس کردن رختخوابش نیست و سرزنش و تنبیه فقط مشکل را بدتر می کند.

♦ صبور باشید و از کودکتان حمایت کنید. برای مقابله با این مشکل به کودکتان قوت قلب بدهید و او را تشویق کنید. با هر بار اتفاق افتادن این قضیه با رفتاری مثل: دعوا کردن کودک، مسئله و مشکل دیگری را علاوه بر خیس کردن رختخواب توسط کودک ایجاد نکنید. اگر شما یا همسرتان نیز در کودکی تجربه ی خیس کردن رختخوابتان را داشته اید، این قضیه را به کودتان بگویید که مامان و بابا هم همین مشکل را داشته اند و با بزرگ تر شدن این مشکل رفع شده است.
♦ این فضا را حاکم کنید که “مسخره کردن ممنوع”. هیچ کس از اعضای خانواده و یا غیر افراد خانواده حق ندارد کودک شما را به خاطر خیس کردن رختخواب دست بیاندازد. در مورد خیس کردن رختخواب جلوی سایر افراد خانواده بحث نکنید.
♦ کودک خود را به مسئولیت پذیری تشویق کنید. به کودک خود کمک کنید تا درک کند که مسئولیت خیس نکردن رختخواب بر عهده ی اوست نه والدین. به کودک خود اطمینان بدهید که می خواهید به او برای غلبه بر این مشکل کمک کنید. علاوه بر این به کودک خود بقبولانید که باید در فرایند تمیزکاری به والدین کمک کند.

♦ فرایند تمیز کاری را آسانتر کنید. برای افزایش راحتی و کاهش خرابکاری ها، از پوشش های ضد آب، ورق های جاذب قابل شستشو و خوشبوکننده های اتاق استفاده کنید.

نکاتی برای پیشگیری از خیس کردن رخت خواب

علاوه بر حمایت های عاطفی می توانید با انجام مراحلی که در زیر آمده اند به کاهش تعداد دفعاتی که خیس کردن رختخواب رخ می دهد کمک کنید. اینجا چند مورد از این مراحل آورده شده اند:
□ مصرف مایعات در شب را کاهش دهید. دو ساعت قبل از خواب از دادن هر گونه مایعات به خصوص چایی و نوشابه های حاوی کافئین جلوگیری کنید.

□ مطمئن شوید که کودک شما قبل از خواب حتماً توالت برود.

□ بلند شدن از خواب به منظور توالت رفتن را به کودک خود آموزش دهید. به جای تمرکز کردن بر روی این قضیه که، کودکتان را مجبور کنید در طول شب جایش را خیس نکند، به او کمک کنید تا این موضوع را درک کند که بیدار شدن در طول شب و رفتن به توالت بسیار مهم است.

□ اطمینان حاصل کنید که کودکتان به راحتی به توالت دسترسی دارد . مسیر اتاق خواب کودک به توالت را آماده کنید و در این مسیر چراغ نصب کنید. در صورت لزوم، امکانات توالت سیار را فراهم کنید.

□ برای خیس نکردن رختخواب به کودکتان جایزه بدهید. یک سیستم “تر و خشک” را ایجاد کنید، به این صورت که یک جدول رسم کنید و برای هر شب خیس کردن رختخواب یک علامت و برای خشک بودن یک علامت در نظر بگیرید. بعد از اینکه تعداد علامت های خشک به تعداد مشخصی رسید، به کودکتان یک جایزه بدهید.

از امکاناتی مانند جلوگیری کننده ها و یا پوشک ها استفاده کنید. برخی بر این باورند که نباید از این وسایل استفاده کرد و معتقدند که استفاده از این وسایل با انگیزه ی بیدار شدن از خواب و استفاده از توالت تداخل دارد. برخی دیگر اینگونه استدلال می کنند که استفاده از پوشک و لوازم کمکی جلوگیری کننده، می تواند به حس استقلال و اعتماد به نفس کودک کمک کند. با پزشکتان در این زمینه که کدام یک از روش های گفته شده می تواند برای کودکتان مفیدتر باشد مشورت کنید.

منبع:

webmd

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *