نقش داروهای محرک در بیماران مبتلا به بیماری اختلال کم توجهی/ بیش فعالی (ADHD)

تاثیر داروهای محرک بر بیماران  ADHD

دارو های محرک موجب سوء مصرف دارو یا دیگر رفتارهای اعتیادآور در بیماران مبتلا به بیماری اختلال کم توجهی/ بیش فعالی  (ADHD) نمی شوند. همواره این نکته مورد بحث بوده است که بروز رفتارهایی که نشان دهنده اعتیاد و خوگیری فرد به دارو یا هر چیز دیگری است، در افراد مبتلا به بیماری اختلال کم توجهی/ بیش فعالی  (ADHD)  بیش از افراد عادی و سالم یافت می شوند. محققان دریافتند که برخلاف یافته های بدست آمده از مطالعات پیشین، خانم های مبتلا به بیماری اختلال کم توجهی/ بیش فعالی  (ADHD)  نسبت به آقایان  کمتر در معرض خطر اعتیاد قرار دارند.

 احتمال اینکه داروهای محرک، بیماران مبتلا به بیماری اختلال کم توجهی/ بیش فعالی  (ADHD) را   در معرض خطر سوء مصرف دارو یا دیگر رفتارهای اعتیادآور می گذارند، وجود دارد، برای مثال تاثیر داروی دوپامین.

 اگرچه مطالعاتی که به بررسی تاثیر داروهای مخصوص بیماران مبتلا به بیماری اختلال کم توجهی/ بیش فعالی  (ADHD) بر دوپامین می پردازد، مبهم و نامشخص هستند، مطالعات  پيش باليني (وابسته به دوران پيش از بروز نشانه هاى بيمارى ) نشان می دهد عواملی هیجانی و درانگیزشی  نسبت به روش های روان درمانی نقش مهمی را در  بروز رفتارهایی که نشان دهنده اعتیاد و خوگیری فرد به دارو یا هر چیز دیگری است، ایفا می کنند. به دلیل آنکه  به بیماری اختلال کم توجهی/ بیش فعالی  (ADHD) و اعتیاد با بروز تکانشگری ( كسي كه از روى وير يا هوس كار ميكند)، دریافت واکنش مثبت، اضطراب و دیگر تاثیرات منفی مرتبط است.

محققان کانادایی بدین فرضیه دست یافتند که ویژگی های شخصیتی هر کس از عوامل بسیار مهمی هستند که بیشتر در معرض خطر اختلال بروز عادت های قوی قرار دارند.

adhd-

به منظور سنجیدن این فرضیه، از یک مدل تعدیل کننده یا میانگیرساز (شخص يا چيزى كه ملايم مي كند) دارو که در آن بیماری افراد هنوز (ADHD) تشخیص داده نشده است، استفاده کرده و به مقایسه این افراد با بیماران مبتلا به بیماری اختلال کم توجهی/ بیش فعالی  (ADHD) که داروهای محرک (متيل فنيديت یا آمفتامین) مصرف می کنند و بیماران عادی با هیچگونه علائم پیشین بیماری (ADHD) پرداختند.

جامعه ای آماری مورد مطالعه شامل 213 نفر خانم و آقا بین سنین 17 تا 32 سال بود. در این میان، بیماری 46 نفر از افراد شرکت کننده در آزمایش،  (ADHD)  تشخیص داده شد و در حال مصرف داروهای محرک بودند. بقیه افراد باقی مانده، 83 نفر دارای علائم پیشرفته بیماری بودند و 84 نفر نیز در مراحل اولیه ابتلا به بیماری بودند.


اگر به دنبالی راهی برای افزایش هوش و حافظه و بهبود عملکرد مغزتان هستید، دوره تقویت هوش و تقویت حافظه دکتر مصطفی امیری را از دست ندهید.

تقویت هوش


 

ADHD

سه ویژگی یا عامل شخصیتی:  تکانشگری ( كسي كه از روى وير يا هوس كار ميكند)، حساسیت به دریافت واکنش مثبت، اضطراب و  بروز رفتارهایی که نشان دهنده اعتیاد و خوگیری فرد به دارو یا هر چیز دیگری است، با استفاده از مقیاس تکانشگری بارت، میزان حساسیت فرد به تنبیه پرداختند.

رفتارهای اعتیاد اور از طریق پاسخگویی به پرسشنامه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. آزمایش نشان داد که رابطه قابل توجهی بین متغیرهای مستقل (ADHD) و تعدیل کننده یا میانگیرساز (شخص يا چيزى كه ملايم مي كند) پیشنهادی (عامل ویژگی شخصیتی) وجود دارد.

دارو های محرک موجب سوء مصرف دارو یا دیگر رفتارهای اعتیادآور در بیماران مبتلا به بیماری اختلال کم توجهی/ بیش فعالی  (ADHD) نمی شوند.
دارو های محرک موجب سوء مصرف دارو یا دیگر رفتارهای اعتیادآور در بیماران مبتلا به بیماری اختلال کم توجهی/ بیش فعالی (ADHD) نمی شوند.

پس از کنترل وضعیت بیمار (ADHD)، محققان دریافتند که هیچ تفاوتی میان خانم ها و آقایان درباره بروز رفتارهایی که نشان دهنده اعتیاد فرد به چیز دیگری است، وجود ندارد. اگرچه وضعیت بیماری و شدت بیماری (ADHD) به رفتارهای اعتیاد آور بستگی دارد، هیچ تفاوتی میان بروز رفتارهایی که نشان دهنده اعتیاد فرد به چیز دیگری است، در رابطه با سوء مصرف دارو یا ویژگی های شخصیتی به خصوص در بیماران تحت درمان و بیمارانی که بیماری شان اختلال کم توجهی/ بیش فعالی تشخیص داده است، وجود ندارد.

به طور کلی اینطور می توان نتیجه گرفت که افرادی که از نظر شخصیتی ضعیف و آسیب پذیر تر هستند، بیشتر در معرض خطر داروهای محرک و در نتیجه بروز رفتارهایی که نشان دهنده  اعتیاد فرد است، قرار دارند.

منبع:

http://www.psychiatrictimes.com

نگارنده: حدیث بختیاری

 

مریم عبداللهی

مریم عبداللهی ، روانشناس و نوروتراپیست

 

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «نقش داروهای محرک در بیماران مبتلا به بیماری اختلال کم توجهی/ بیش فعالی (ADHD)»

  1. سلام٬ آیا استفاده از داروی بوپروپیون برای افزایش تمرکز در اختلال نقص توجه باعث کاهش قدرت حافظه و یادآوری می شود؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *