نشانگر ژنتیکی مرتبط با وسواس کشف شد

وسواس

محققان نشانگر ژنتیکی مرتبط با OCD یافتند

یک نشانگر ژنتیکی مرتبط با اختلال وسواسی جبری (OCD) در یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه جانز هاپکینز که یافته های خود را در مجله مولکولی روانپزشکی منتشر کرده است.

نظر یکی از اساتید روانپزشکی و علوم رفتاری دردانشگاه هاپکیز اگر این یافته ها تایید شود بسیار مفید می تواند باشد.ما در نهایت ممکن است قادر به شناسایی داروهای جدید شود که می تواند مردم را با اختلال وسواس که اغلب ناتوان شده اند، کمک کند.

یکی از دلایل انجام این پژوهش این است که داروهای فعلی تنها 60 تا 70 درصد کار می کند.

دانشمندان اجرای یک پژوهش به عنوان یک مطالعه ی گسترده ی ژنوم است که در آن 1400 نفر افراد مبتلا به OCD  اسکن کرده اند و بیش از 1000 نفر بستگان نزدیک افراد مبتلا به OCD یز اسکن شده است.ارتباط قوی و نزدیکی با ژنی به نام فسفوکیناز پروتئین تیروزین(PTPRD) در مبتلا به اختلال وسواس شناخته شد.

در حال حاضر این ژن در حیوانات احتمالا در صفات یادگیری و حافظه که با وسواس در انسان ها مرتبط است.

علاوه بر این، برخی از موارد اختلال بیش فعالی نقص توجه(ADHD) با این ژن مرتبط شده است و در حالی ست OCD و ADHD برخی علایم مشترک دارند.همچنین این ژن با خانواده ی ژن دیگری ،SLITRK، با اختلال وسواس در حیوانات کار می کند.

امیدواریم این یافته ی جالب در راه درمان این اختلال به ما کمک کند.

اختلال وسواس(OCD) اختلالی ست که در آن افکار و تصاویر مزمن به ذهن افراد مبتلا وارد می شود. بیماران OCD اغلب انجام رفتارهای تکراری، یا از لحاظ جسمی یا ذهنی، و به جهت کاهش اضطراب است.

کارشناسان تخمین می زنند که OCD حدود یک تا دو درصد از جمعیت آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است، و سازمان بهداشت جهانی آن را به یکی از شرایط پزشکی ناتوان ترین در سراسر جهان نامیده است.دارو های ضد افسردگی برای برخی از افراد مبتلا به OCD کار می کند، اما نه همه. 

کلینیک آلومینا اولین مرکز تخصصی درمان وسواس را در کشور راه اندازی نموده است.

درمان وسواس در کلینیک آلومینا توسط تیم تخصصی درمان وسواس ( روانپزشکان و روانشناسان متبحر در درمان وسواس) با روش های دارویی و غیر دارویی انجام میشود.

برای کسب اطلاعات تماس به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید  یا  اینجا  کلیک کنید.

هانیه فراهانی هانیه فراهانی ، روانشناس بالینی گروه وسواس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

4 دیدگاه دربارهٔ «نشانگر ژنتیکی مرتبط با وسواس کشف شد»

  1. با سلام خدمت شما تیم محترم
    من امیر هستم 32 ساله از قزوین مدت 13 سال است که وسواس فکری دارم پیش روانپزشک رفته ام و برای رفتاردرمانی پیش روانشناس های مختلف رفتم ولی فعلا نتیجه ای از آن نگرفتم در کل شاید پیش یک خانم دکتر متخصص ocd که ایشان از تهران می آمد مثبت بود ولی بعد از یک ماه از قزوین رفتند می خواستم بدانم آیا درمان قطعی وحود دارد.
    لطفاً مرا راهنمایی کنید

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      درمان وسواس شامل تركيب رواندرماني و دارودرماني است. با روش شناختی رفتاری این کمک را به افراد دچار وسواس می کند که یاد بگیرند می توانند بدون وسواس های عملی، اضطراب خود را کنترل کنند. در این درمان استراتژی های مقابله ای مانند تمرینات تن ارامی و شیوه های تفکری که کمک می کنند کمتر احساس نگرانی کنیم یاد داده می شود. همچنین بیماران یاد می گیرند که چگونه بتوانند بدون توسل به راه حل های اجتنابی با این ترس ها مقابله کنند. همجنين راههايي آموزش داده مي شود كه افكار مزاحم در ذهن مزاحمت ايجاد نكنند و كنترل شان راحت شود.
      درمانگر وظیفه دارد راه حل های مربوط به وسواس های مختلف را به روش تدریجی با مراجع پیش ببرد تا جایی که اطمینان یابند می توانند ترس های خود را بدون توسل به وسواس های عملی کنترل کنند.
      دوست عزیز قطعا با راهکارهای موجود میتوان این اختلال را کنترل و بهبود بخشید.
      در صورت تمایل می توانید با یکی از مراکز جایروس کلینیک تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.
      هم چنین توصیه می شود مقاله زیر را مطالعه نمایید.

      https://gyrusclinic.com/29780-2/

  2. فرشاد سلطانیان

    با سلام و تشکر از سایت خوب و مفید شما
    من فردی 24 ساله هستم که متوجه شده ام ocd دارم. من گاهی اوقات با این بیماری مبارزه میکنم و از وقتی افکاری به ذهنم می آید به آنها توجهی نمیکنم و اعمال جبری را انجام نمیدهم تا اینکه احساس سالم بودن میکنم و افکار از من دور میشوند و دیگر مزاحم نیستند. ولی نمیدانم چرا این دوران زیاد طول نمیکشد و حدود سه هفته الی یک ماه دوام دارد و دوباره به همان حالت افکار مزاحم و اعمال جبری باز میگردم. البته این نکته را ذکر کنم که هربار این افکار با یک موضوع خاصی برمیگردند. مثلا یک بار با نوع بدشانس انگاری یا یک بار از نوع ترس از ابتلا به بیکاری یا یک بار از نوع خودبیمار پنداری و ….
    میخواستم از شما خواهش کنم بنده را در این زمینه راهنمایی بفرمایین.
    با تشکر

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      در صورت استفاده از روش غیر دارویی جناب دکتر محرمی و در صورت استفاده از روش دارویی جناب دکتر هرمز پور در کلینیک شریعتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *