نشانه های قبل از زایمان

زایمان

اگر باردار هستید، یکی از اولین نگرانی های شما ممکن است در مورد زایمان و چگونگی آن باشد. اطلاعات ارائه شده در این مقاله برخی از رایج ترین سوالات مربوط به فرایند تولد نوزاد را پاسخ می دهد.

[toggle title=”در این ویدئو به اختصار با برخی انقباض های زایمان آشنا می شوید.” state=”open” ][/toggle]

علائم زایمان

برخی خانم ها علائم زایمان را خیلی واضح تجربه می کنند و برخی دیگر اینطور نیستند. هیچکس نمی داند چه عاملی باعث شروع زایمان می شود و چه زمانی این فرایند آغاز می شود، اما بسیاری از تغییرات هورمونی و جسمی نیز می توانند شروع زایمان را نشان دهند، از جمله:

  • پایین رفتن رحم به سمت لگن
  • خارج شدن ترشحات
  • انقباضات
  • پاره شدن کیسه آب
  • افاسمان و دیلاسیون دهانه رحم

پایین رفتن رحم به سمت لگن

فرایند پایین آمدن نوزاد به داخل لگن را که درست قبل از زایمان اتفاق می افتد، پایین رفتن رحم به سمت لگن یا lightening می نامند. از آنجایی که بعد از این اتفاق رحم بر روی مثانه قرار می گیرد، ممکن است خانم باردار بیشتر نیاز به دستشویی رفتن پیدا کند.

خروج ترشحات

در دوران بارداری ترشحات در گردن رحم تجمع پیدا می کنند. زمانی که دهانه رحم شروع به باز شدن می کند، ترشحات خارج شده صورتی روشن یا تا حدی خونی هستند. زایمان ممکن است بلافاصله پس از خروج ترشحات یا یکی دو هفته پس از آن رخ دهد.

انقباض های زایمان

در طول انقباضات شکم سخت می شود. بین انقباض ها رحم شل شده و شکم نرم می شود. حس انقباض ها برای همه خانم ها یکسان نیست و حتی ممکن است در یک نفر از یک بارداری تا بارداری دیگر نیز متفاوت باشد. اما انقباض های زایمان معمولا باعث ناراحتی و درد در کمر و قسمت پایین شکم می شود که با فشار وارد شدن به لگن همراه است. این انقباض ها و گرفتگی ها با یک حرکت موج وار از بالای رحم به سمت پایین حرکت می کنند. برخی خانم ها این گرفتگی ها را مانند گرفتگی ها و انقباض های دوران قاعدگی توصیف می کنند. برخلاف انقباض های نادرست و یا انقباض های براکستون هیکس، انقباض های مربوط به زایمان با تغییر وضعیت یا استراحت کردن برطرف نمی شوند. گرچه این انقباض ها ممکن است ناراحت کننده باشند، اما می توانید در بین انقباض ها استراحت کنید.

تفاوت بین زایمان حقیقی و درد کاذب چیست؟

قبل از اینکه دردهای زایمان حقیقی شروع شوند، فرد ممکن است دردهای کاذب احساس کند که انقباض های براکستون هیکس هم نامیده می شوند. این انقباض های نامنظم رحمی کاملا طبیعی هستند و در سه ماهه دوم بارداری شروع شده و در سه ماهه سوم خیلی بیشتر اتفاق می افتند. این انقباض ها در واقع روش آمادگی بدن برای اتفاق حقیقی است.

انقباض های براکستون هیکس دارای چه حسی هستند؟

انقباض های براکستون هیکس عبارتند از سفت شدن های شکم که به صورت منقطع بروز می کنند. این انقباض ها به هم نزدیک نمی شوند، با پیاده روی افزایش پیدا نمی کنند، دوره آنها بیشتر نمی شود و شدیدتر هم نمی شوند.

چطور درد حقیقی را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص دردهای حقیقی بهتر است سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • انقباض ها با چه فاصله زمانی و چند بار رخ می دهند؟
    • دردهای کاذب اغلب نامنظم هستند و به هم نزدیک نمی شوند.
    • دردهای حقیقی با فاصله های زمانی منظم اتفاق می افتند و حدود 30 تا 70 ثانیه طول می کشند. به مرور زمان فاصله بین آنها نیز کمتر می شود.
  • آیا با حرکت تغییر می کنند؟
    • دردهای کاذب با راه رفتن یا استراحت و یا زمانی که تغییر وضعیت می دهید، متوقف می شوند.
    • دردهای حقیقی علیرغم حرکت و تغییر وضعیت ادامه پیدا می کنند.
  • شدت این دردها چقدر است؟
    • دردهای کاذب اغلب ضعیف هستند و زیاد قوی نمی شوند. یا ممکن است در ابتدا شدید باشند و به تدریج ضعیف شوند.
    • شدت دردهای واقعی به طور مداوم افزایش پیدا می کند.
  • در کجا درد را احساس می کنید؟
    • دردهای کاذب تنها در قسمت جلوی شکم یا ناحیه لگن احساس می شوند.
    • دردهای واقعی معمولا در قسمت پایین کمر شروع شده و به سمت جلوی شکم حرکت می کنند.

چه زمانی باید به بیمارستان مراجعه کرد؟

زمانی که احساس می کنید دچار دردهای حقیقی شده اید، انقباضات خود را زمان بندی کنید. برای انجام این کار زمان شروع و اتمام هر انقباض را یادداشت کنید.

انقباض های خفیف به طور کل با فاصله های 15 تا 20 دقیقه ای اتفاق می افتند و طول هر انقباض نیز 60 تا 90 ثانیه است. این انقباض ها منظم تر می شوند تا اینکه فاصله بین آنها کمتر از 5 دقیقه خواهد بود. دردهای فعال (زمانی که باید به بیمارستان مراجعه کنید) معمولا شامل انقباض های شدید است که 45 تا 60 ثانیه طول می کشد و فاصله بین آنها نیز 3 تا 4 دقیقه است.

برای کاهش دردها چه باید کرد؟

اولین مرحله از درد (که مرحله نهفته نامیده می شود) در خانه رخ می دهد. بهترین اقداماتی که می توانید در این مرحله انجام دهید، عبارتند از:

  • سعی کنید حواس خود را پرت کنید، کمی قدم بزنید یا تلویزیون تماشا کنید.
  • در وان آب گرم دراز بکشید یا دوش بگیرید. اما در مورد دوش گرفتن اگر کیسه آب شما پاره شده با پزشک مشورت کنید.
  • سعی کنید کمی استراحت کنید.

زمانی که در طول درد زایمان کیسه آب پاره می شود، چه اتفاقی می افتد؟

پارگی غشای آمنیوتیک (کیسه ای پر از مایع که نوزاد را در دوران بارداری احاطه کرده است) ممکن است به شکل خروج ناگهانی یا نشت تدریجی مایع اتفاق بیفتد. این مایع معمولا بدون بو و شفاف است. اگر دچار پارگی کیسه آب شده اید، زمان پاره شدن آن را حتما به خاطر بسپارید، میزان مایع خارج شده و شکل آن را نیز یادداشت کنید و تمام این موارد را به پزشک اطلاع دهید. پزشک می تواند با توصیه های خود به شما کمک کند.

به یاد داشته باشید که همه خانم ها در زمان زایمان دچار پارگی کیسه آب نمی شوند، اکثر اوقات پزشک غشاء آمنیوتیک را در بیمارستان پاره می کند.

افاسمان و اتساع دهانه رحم چیست؟

در زمان زایمان دهانه رحم کوتاهتر و نازکتر می شود تا سر نوزاد را بگیرد. کوتاه شدن و نازک شدن دهانه رحم افاسمان نامیده می شود. پزشک در زمان معاینه می تواند تغییرات دهانه رحم را بررسی کرده و به شما اطلاع دهد. افاسمان با استفاده از درصد اندازه گیری می شود، از 0 تا 100 درصد. زمانی که ضخامت دهانه رحم به نیمه رسیده، 50 درصد آن تحت تاثیر قرار گرفته است و زمانی که دهانه رحم 100 درصد نازک شده باشد، کاملا محو می شود.

کشیدگی و باز شدن دهانه رحم، اتساع دهانه رحم نامیده می شود و با واحد سانتیمتر اندزه گیری می شود. اتساع کامل 10 سانتیمتر است.

افاسمان و اتساع دهانه رحم در نتیجه انقباض های موثر رحم به وجود می آیند. پیشروی زایمان با اندازه گیری میزان باز شدن و نازک شدن دهانه رحم برآورد می شود.

 اگر تصور می کنید دچار دردهای حقیقی شده اید، به پزشک اطلاع دهید. به علاوه در صورت بروز موارد زیر نیز به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر فکر می کنید کیسه آب شما پاره شده است.
  • اگر دچار خونریزی شده اید (بیشتر از لکه بینی)
  • اگر به نظر می رسد نوزاد کمتر از حالت طبیعی حرکت می کند.
  • زمانی که دچار انقباض های دردناک می شوید و به مدت یک ساعت هر 5 دقیقه یک بار بروز می کنند.

در این شرایط پزشک در مورد زمان مناسب برای مراجعه به پزشک توصیه هایی خواهد کرد.

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را بیشتر بشناسید!” state=”open” ]

سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی و روحی به شما کمک می کنند. از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com

www.tehranskin.com

www.zibaan.ir

www.irmind.com

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]

 

[button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.webmd.com/baby/labor-signs#1″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *