نشانه های افسردگی پنهان

افسردگی پنهان

گرچه درک عمومی نسبت به افسردگی تا حدی بهبود پیدا کرده است، اما در عین حال هنوز به طور مکرر این بیماری روحی به درستی درک نمی شود و یا علائم آن نادیده گرفته می شوند.

به خاطر شرم مداوم از این بیماری معمولا مبارزه اطرافیانمان را با افسردگی تشخیص نمی دهیم. بدتر اینکه این بیماری در بسیاری از مبتلایان به افسردگی تشخیص داده نمی شود، چرا که شناخت نسبت به آن کم است. در نتیجه در بسیاری از افراد افسردگی به صورت پنهان وجود دارد. به علاوه زمانی که فرد به افسردگی پنهان مبتلاست، ز روش های مختلفی برای مقابله با آن استفاده می کند که بیماری در نظر اطرافیان پنهان می کند و یا اینکه شخص مبتلا نیز به خوبی نمی تواند علائم بیماری را در خود تشخیص دهد.

لازم است برخی علائم پنهان و ناشناخته افسردگی را بشناسیم تا بتوانیم به فرد مبتلا کمک کنیم. در ادامه به برخی از علائم افسردگی پنهان اشاره می کنیم.

[toggle title=”با مشاهده ویدئوی زیر با تفاوت بین ناراحتی و افسردگی بیشتر آشنا می شوید!” state=”open” ][/toggle]

[toggle title=”در ویدئوی زیر با ساختار مغز فرد افسرده و علت افسردگی آشنا می شوید، ببینید و به اشتراک بگذارید.” state=”open” ][/toggle]

  • فرد ممکن است افسرده به نظر نرسد.

به خاطر وجود رسانه ها و کلیشه های فرهنگی همه ما تئوری هایی از فرد مبتلا به افسردگی در ذهن خود داریم. اکثر ما تصور می کنیم فرد مبتلا به افسردگی کمتر از اتاق خود خارج می شود، به خوبی لباس نمی پوشد و معمولا ناراحت و اندوهگین به نظر می رسد. اما همه مبتلایان به افسردگی لزوما اینگونه رفتار نمی کنند.

البته که افراد شبیه به هم نیستند و تفاوت های زیادی دارند، در نیتجه علائم و توانایی های فرد برای مقابله با افسردگی متفاوت خواهد بود. بسیاری از افراد قادر هستند برای محافظت از خود نمای سلامت روانی خود را حفظ کنند، اما به هرحال رنج آنها کمتر نیست. برخی دیگر توانایی حفظ این نما را ندارند و این عدم توانایی لزوما به معنای ضعیف تر بودن این افراد نیست. بلکه به خاطر تفاوت های فردی است.

  • ممکن است فرد خیلی خسته باشد و همیشه از خستگی زیاد شکایت کند.

یکی از رایج ترین علائم افسردگی خستگی مداوم است. همه مبتلایان به این مشکل روحی دچار خستگی مفرط نمی شوند، اما این نشانه بسیار رایج است. برای کسانی که این نشانه افسردگی را تجربه می کنند، اغلب مقابله با آن سخت ترین کار محسوب می شود.

به علاوه اگر کسی به افسردگی پنهان مبتلا باشد، علت خستگی آنها ممکن است گیج کننده باشد. این افراد هر شب ساعت ها می خوابند و هر روز صبح احساس می کنند خیلی کم خوابیده اند. بدتر اینکه به خاطر این مسئله خود را سرزنش می کنند و تصور می کنند علت این خواب زیاد تنبلی است، اما در حقیقت به دلیل پایین بودن سطح انرژی این مشکل به وجود آمده است. فرد مبتلا به افسردگی پنهان مدام تلاش می کند این نشانه را از دیگران پنهان کند.

  • فرد مبتلا به افسردگی پنهان به طور عجیبی تحریک پذیر است.

رفتار یک فرد مبتلا به افسردگی پنهان ممکن است به عنوان نوعی ناراحتی و سودا در نظر گرفته شود، در حالیکه فرد هیچ ناراحتی حس نمی کند و این نشانه بیماری اوست. تحریک پذیری در این بیماری معمولا نادیده گرفته می شود، در حالیکه یکی از علائم رایج است.

  • در واکنش به محبت ها و نگرانی ها دچار مشکل می شوند.

یکی از مهم ترین سوء تفاهم ها در مورد افسردگی احساس ناراحتی است که قبل از این هم به آن اشاره شد. برخلاف تصور عموم افسردگی به احساس یک مشکل یا مسئله ارتباط ندارد. این بیماری به فرد بستگی دارد، اما برخی افراد مبتلا به افسردگی تقریبا دچار نوعی بی حسی می شوند که نزدیک ترین حس به این حالت بروز ناراحتی و تحریک پذیری است.

به همین دلیل پاسخ دادن به حالات و لغات محبت امیز برای آنها دشوار خواهد بود و یا به این مسائل زیاد فکر نمی کنند. حتی ممکن است با کلمات محبت آمیز دیگران تحریک و اذیت شوند، زیرا پردازش محبت برای مغز آنها بسیار سخت است.

  • از فعالیت هایی که پیش از این برای آنها جالب و لذت بخش بود، دوری می کنند.

عدم علاقه و تمایل به انجام فعالیت های سرگرم کننده یکی دیگر از نشانه های افسردگی پنهان است. همانطور که قبلا هم ذکر شد، افسردگی نوعی تخلیه روحی و همچنین تخلیه جسمی است که لذت بردن از فعالیت های مختلف را برای فرد سخت می کند.

اگر میزان علائق شما به فعالیت های مختلف کاهش پیدا کرده و توضیحی برای آن پیدا نمی کنید، بهتر است به مشاور مراجعه کنید، ممکن است از نشانه های افسردگی پنهان باشد.

  • فرد دچار عادت های غیرطبیعی خوردن می شود.

عادت های غیرطبیعی در خوردن به دو دلیل بروز می کند: به عنوان شکلی از مقابله با بیماری یا به خاطر اثرات جانبی مراقبت از خود. کم خوردن یا زیاد خوردن یکی از علائم رایج افسردگی است. پرخوری اغلب بیشتر مورد سرزنش قرار می گیرد، در این شرایط خوردن منبع لذت محسوب می شود و به همین دلیل فرد مبتلا به افسردگی پنهان در این مسئله زیاده روی می کند.

کم خوردن نیز به این دلیل بروز می کند که افسردگی بر روی اشتهای این افراد تاثیر می گذارد و فرد به غذا خوردن تمایلی ندارد. این نشانه نیازی برای کنترل ضمیر ناخودآگاه است، زیرا فرد مبتلا به افسردگی پنهان نمی تواند افسردگی خود را کنترل کند.

در افراد مبتلا به افسردگی پنهان عادت های بد غذا خوردن به عنوان ویژگی های شخصیتی آنها در نظر گرفته می شود.

  • میزان توقعات و کمک خواستن های فرد از اطرافیان بیشتر می شود.

یک فرد افسرده نمی تواند عملکرد ذهنی فرد سالم را داشته باشد. کارهایی وجود دارد که این افراد قادر به انجام آنها نیستند. اذیت کردن یا سرزنش کردن فرد در این شرایط فقط او را بیشتر آسیب می زند و کمکی به وی نمی کند.

به همین دلیل بسیار مهم است که اطرافیان خود را بیشتر درک کنید یا بشناسید، زیرا از درون افراد و بیماری های پنهان آنها اطلاعی ندارید.

  • این افراد ممکن است روزهای بد و روزهای بهتری داشته باشند.

افسردگی دارای فراز و نشیب های مخصوص خود است. اگر فردی مبتلا به افسردگی پنهان باشد، ممکن است دچار نوسانات خلقی مداوم شود. برای شما ( و حتی برای خود فرد) نوسانات خلقی بی دلیل به نظر می رسد، اما در حقیقت یکی از علائم افسردگی است.

اگر در اطرافیان خود فردی مبتلا به افسردگی را می شناسید، داشتن یک روز بهتر به معنای بهبود کامل بیماری نیست. خیلی خوب است که این افراد یک روز نسبت به روزهای دیگر بهتر باشند، اما بهتر است همیشه به آنها اجازه دهید در هر شرایطی در مورد خودشان صحبت کنند.

  • صحبت کردن فرد بیشتر فلسفی می شود.

در این شرایط فرد بیشتر در مورد موضوعاتی صحبت می کند که در حالت عادی به آنها اشاره نمی کرد، از جمله مفهوم زندگی یا اینکه تا کنون زندگی خود را چطور گذرانده است. در این شرایط ممکن است فرد تصمیم بگیرد به خود آسیب برساند یا حتی به خودکشی فکر کند.

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی و روحی به شما کمک می کنند. از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع اطلاعات پزشکی کشور)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد.

 

منبع شماره 1

منبع شماره 2

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *