میگرن در کودکان چگونه است؟

میگرن در کودکان چگونه است؟
میگرن در کودکان چگونه است؟

میگرن یکی از رایج ترین سردردهای مزمن است که کودکان به آن دچار می شوند. این سردردها معمولا ناتوان کننده هستند و دارای شروع ناگهانی می باشند و با علائمی مانند تهوع، دل درد و استفراغ همراه هستند و با خواب بهبود پیدا می کنند. در اولین معاینه معمولا پزشکان سعی در رد کردن دیگر عوامل بروز سردرد دارند.

درمان میگرن شامل پیدا کردن عوامل بروز سردرد و جلوگیری از آنها، تجویز داروهای برای بهبود سردرد و همچنین تجویز داروهایی برای پیشگیری از سردرد می باشد.

بیماری میگرن با مجموعه ای از علائم و بیماری های مختلف بروز می کند. در زمان شروع میگرن بیمار درد ناگهانی و شدیدی را در اطراف چشم، در منطقه پیشانی و یا در شقیقه های خود تجربه می کند.

برخی کودکان دچار تغییر در بینایی و یا تغییر در دیگر حواس خود می شوند. احساس تهوع و استفراغ نیز بسیار شایع است. بسیاری از کودکان نیز از نور، صداهای بلند یا بوی قوی دوری می کنند زیرا تمام این عوامل سردرد آنها را تشدید می کند. داروهای زیادی برای درمان میگرن استفاده می شوند، اما سردرد شدید معمولا با خواب و استراحت کامل برطرف می شود.

اعتقاد بر این است که به علت ارثی بودن این بیماری، برخی افراد پس از قرار گرفتن در معرض برخی عوامل بیش از دیگران به این بیماری مبتلا می شوند و نظریه ای برای چگونگی بروز تمام نشانه های میگرن در بدن وجود ندارد.

استرس های فیزیکی یا عاطفی، شروع یک بیماری، یا برخی غذاها و نوشیدنی ها باعث بروز سردردهای میگرنی می شوند. یکی از شکل های نادر میگرن (میگرن نیم فلج خانوادگی) ممکن است براثر جهش های خاص ژنتیکی رخ دهد.

گرچه سردردهای میگرنی مدتها به عنوان عارضه ای نسبتا بی خطر در نظر گرفته شده بودند، اما علایم آن می توانند بر روی کیفیت زندگی فرد بیمار و توانایی های وی برلی انجام فعالیت های روزمره تاثیر بگذارند. درد ناشی از میگرن آنقدر شدید ایت که بیمار نمی تواند در زمان حمله های میگرنی یا بلافاصله پس از آن عملکرد خوبی داشته باشد.

علائم این بیماری فعالیت های اکثر کودکان مبتلا را مختل می کنند. در تحقیقی که بر روی ۹۷۰ هزار فرد مبتلا به میگرن در سنین ۶ تا ۱۸ سال انجام شد، مشخص شد که این افراد به دلیل بیماری روزهای زیادی را از مدرسه غیبت می کنند. درد ناگهانی و غیر قابل پیش بینی میگرن باعث تغییرات روحی مانند اضطراب و ناراحتی می شود. تشخیص صحیح و درمان میگرن به طور قابل توجهی باعث بهبود کیفیت زندگی فرد بیمار می شود.

میزان شیوع بیماری

بررسی ها نشان داده اند که ۵ تا ۱۰ درصد کودکان در سن مدرسه به این بیماری دچار می شوند. این درصد در سنین بلوغ بیشتر می شود و در ۴۴ سالگی به اوج خود می رسد. در بسیاری از مبتلایان بیماری به خودی خود و بدون هیچ دلیلی بهبود پیدا می کند.

جنسیت

سن بروز میگرن در پسران پایین تر از دختران است. از نوزادی تا سن 7 سالگی پسران بیش از دختران تحت تاثیر این بیماری هستند. شیوع میگرن در طول سال های نوجوانی و جوانی افزایش می یابد. بعد از اولین قاعدگی بروز میگرن در خانم ها نیز بیشتر از قبل می شود و همچنان تا میناسالی ادامه پیدا می کند. فرکانس میگرن در هر دو چنسیت از سن 50 سالگی به بعد کاهش می یابد.

سن و سال

بیشتر حملات میگرنی قبل از سن 20 سالگی رخ می دهند. حدود 20 درصد مبتلایان اولین حمله میگرنی خود را قبل از 5 سالگی تجربه می کنند. کودکان پیش از دبستان که دچار میگرن هستند، معمولا بیمار به نظر می رسند و دچار دل درد و استفراغ می شوند و نیاز شدید به خواب دارند. آنها درد را با تحریک پذیری، گریه، بی تابی و رفتن به اتاق تاریک نشان می دهند.

بیماران میگرنی در سنین 5 تا 10 سالگی موارد زیر را تجربه می کنند:

  • سردرد
  • حالت تهوع
  • گرفتگی های شکم
  • استفراغ
  • ترس از نور یا حساسیت به نور (فوتوفوبیا)
  • حساسیت به صدا (فونوفوبیا)
  • حساسیت به بو (ازموفوبیا)
  • نیاز به خواب

آنها معمولا یک ساعت پس از بروز حمله می خوابند. رایج ترین نشانه های همراه این بیماری در کودکان عبارتند از:

  • رنگ پریدگی و گودی سیاه زیر چشم
  • گریه کردن
  • متورم شدن بینی
  • تشنگی
  • تعرق مفرط
  • افزایش ادرار
  • اسهال

کودکان در سنین بالاتر دچار سردرد در یک طرف جمجمه خود می شوند. محل و شدت سردرد اغلب در طول حمله میگرنی تغییر می کند. محققان نشان داده اند که بسیاری از سردردهای سینوسی در واقع ریشه در میگرن دارند. با افزایش سن کودکان، شدت و مدت سردردهای میگرنی افزایش پیدا می کند و در فواصل منظم رخ می دهد. به علاوه کودکان در سنین بالاتر دچار سردرد ضرباندار می شوند. سردردها اغلب به یک طرف سر کشیده می شوند که اکثر بزرگسالان مبتلا به میگرن نیز اینگونه گزارس می دهند. میگرن های دوران کودکی اغلب چند سال پس از بلوغ متوقف می شوند.

لینک منبع: اینجا کلیک کنید.

نگارنده: سمیه محمدی 

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *