مقصر مشکلات خانواده، کیست؟

زوج شاد

در جهان نیوتونی، سخن گفتن از علیت خطی بجا است. یعنی اینکه ما بگوییم: “الف” باعث “ب” می شود و “ب” هم باعث “ج” می شود.

اما

در روابط انسانی این الگوی توپ بیلیارد که مدعی است نیرو فقط در یک جهت حرکت می کند و در مسر خود تمامی اشیا را تحت تاثیر قرار می دهد، به ندرت به کار می آید. در نتیجه هرگونه تلاشی برای یافتن ” علت واقعی ” یا نهایی رویدادهای بین انسان ها بی فایده خواهد بود. ” الف” باعث ” ب ” نیست و “ب” نیز باعث “الف” به شمار نمی آیند. بلکه هردو علت یکدیگر به حساب می آیند.

این موضوع در خانواده درمانی و یا زوج درمانی به این معنا است که کل سیستم و نظام خانواده باید مورد بررسی و اصلاح قرار بگیرد.

با یک مثال ذهن شما را درباره این موضوع در قالب خانواده روشن تر خواهیم کرد:

 

خانواده درمانی

 

 

علیت خطی: مادر بد، بچه های بیمار خواهد پروراند.

معنای تلویحی: مشکلات عاطفی مادر باعث همان مشکلات در دیگران می شود.

 

خانواده درمانی

 

 

علیت حلقوی: خانم میانسال غمگینی با همسر بی خیال خود در جدال است. همسرش نیز احساس می کند او را کنار زده و از خانواده اش طردش کرده اند. خانم مزبور به پسر بیست ساله خودش نزدیک می شود تا وجود یک مرد را در خانه احساس کند و دختر نوجوانش را از این رابطه حذف می کند. دختر نیز که احساس طردشدگی و نامحبوب بودن کرده است، دست به رفتارهای لاابالی و بی بندوبار زده و با رفتارهای سبکی که نشان می دهد، والدینش را دچار ناراحتی های قابل ملاحظه ای می سازد؛ پسر هم که از ترک خانه و مستقل شدن هراسان است، اصرار دارد که باید در خانه بماند، زیرا مادرش به توجه و محبت او نیاز دارد.

مادر افسرده می شود زیرا فرزندانش مثل سایر بچه ها ” عادی ” به نظر نمی آیند و رفتار ناسالم آن ها را به گردن همسرش می اندازد که به نظر او می توان ” پدر همیشه غایب ” خطابش کرد. پدر نیز به همین خاطر خشمگین و دفاعی می شود و روابط جنسی و زناشویی خود را کاهش می دهد. فرزندان به این سردی رابطه پدر و مادر واکنش های متفاوتی نشان می دهند: پسر با کناره گیری از همه دوستان و ماندن در خانه در کنار مادر، و دختر با تعویض دم به دم دوستان پسرش و در عین حال، دل نبستن به هیچ یک از آن ها. رفتارهای بیمارگون او نه تنها باعث جلب توجه خانواده اش می گردد، بلکه والدین را به سوی یکدیگر جذب می کند تا از این طریق شاید بتوانند به دختر بیمار خود کمک کنند.

معنای تلویحی: رفتار علاوه بر اینکه حاصل فرآیندهای روانی درونی یا مشکلات عاطفی تمامی بازیگران یک صحنه خانوادگی است، نتیجه ی تعامل هایی که رفتار در آن بافت رخ می دهد نیز، هست.

به نظر شما کدام نوع از علیت، به موضوعات مربوط به خانواده نزدیک تر است؟ نظرتاتتان را در قسمت کامنت با ما در میان بگذارید.

 

 

[divider]

 

فاطمه امیری   فاطمه امیری –  روانشناس بالینی 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *