مقابله با افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان یا Postpartum depression که به اختصار PPD گفته می شود، یک ترکیب پیچیده از تغییرات جسمی، روحی و رفتاری است که پس از تولد نوزاد برای مادر رخ می دهد. طبق بررسی های انجام شده، افسردگی پس از زایمان نوعی افسردگی عمده است که طی چهار هفته پس از زایمان شروع می شود. تشخیص افسردگی پس از زایمان براساس فاصله زمانی بین زایمان و شروع افسردگی و همچنین شدت آن انجام می شود.

افسردگی پس از زایمان چیست؟

افسردگی پس از زایمان با تغییرات شیمیایی، اجتماعی و روانی ناشی از تولد نوزاد در ارتباط است. عبارت افسردگی پس از زایمان مجموعه ای از تغییرات روحی و جسمی را توصیف می کند که خانم ها پس از مادر شدن تجربه می کنند. خبر خوب اینکه افسردگی پس از زایمان با دارو و مشاوره قابل درمان است.

تغییرات شیمیایی عبارتند از کاهش سریع هورمون ها پس از زایمان. ارتباط بین کاهش هورمون ها و بروز افسردگی مشخص نیست، اما آنچه مشخص شده این است که سطح استروژن و پروژسترون و هورمون های بارداری زنانه در دوران بارداری تا 10 برابر افزایش پیدا می کنند. این هورمون ها پس از زایمان افت ناگهانی پیدا می کنند. تا سه روز پس از زایمان این هورمون ها به سطح اولیه خود در دوران پیش از بارداری برمی گردند.

علاوه بر این تغییرات شیمیایی، تغییرات اجتماعی و روحی که به ورود نوزاد است، خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهند.

علائم افسردگی پس از زایمان چیست؟

علائم افسردگی پس از زایمان مشابه تغییراتی است که به طور طبیعی پس از تولد نوزاد رخ می دهند. این علائم عبارتند از مشکل در خوابیدن، تغییرات اشتها، خستگی مفرط، کاهش تمایلات جنسی و نوسانات خلقی مداوم. تمام این علائم با دیگر نشانه های افسردگی اساسی همراه هستند که پس از تولد نوزاد طبیعی نیستند و عبارتند از افسردگی روحی، کاهش علائق و لذت ها، احساس بی ارزشی و پوچی، فکر به مرگ و خودکشی و یا فکر به آسیب زدن به دیگران.

عوامل تشدید کننده افسردگی پس از زایمان

برخی عوامل افسردگی پس از زایمان را افزایش می دهند، از جمله:

  • سابقه ابتلا به افسردگی قبل از بارداری یا در دوران بارداری
  • سن پایین در زمان بارداری – هر چه خانم باردار جوانتر باشد، احتمال بروز افسردگی بیشتر خواهد بود.
  • کودکان – هر چه تعداد کودکان خانم باردار بیشتر باشند، خطر احتمال بروز افسردگی در وی بیشتر خواهد بود.
  • سابقه ابتلا به هر نوع افسردگی یا سابقه ابتلا به افسردگی پس از زایمان
  • عدم حمایت اجتماعی
  • تنها زندگی کردن
  • تضاد و اختلاف در ازدواج

آیا افسردگی پس از زایمان مشکل رایجی است؟

اکثر خانم ها پس از زایمان دچار گرفتگی خلقی پس از تولد یا baby blues می شوند. از هر 10 خانم مبتلا یک نفر از آنها به شکل شدید و طولانی مدت افسردگی دچار می شود. از هر 1000 خانم مبتلا نیز یک نفر به افسردگی خیلی شدید به نام روان پریشی پس از زایمان مبتلا می شود.

انواع افسردگی پس از زایمان

پس از زایمان سه نوع تغییرات خلقی در خانم ها بروز می کند که عبارتند از:

  • گرفتگی خلقی پس از زایمان یا baby blues روز بعد از زایمان در اکثر خانم ها بروز می کند و طبیعی محسوب می شود. در این شرایط خانمی که تازه مادر شده است دچار نوسانات خلقی ناگهانی می شود و ممکن است لحظه ای بسیار شاد و لحظه ای دیگر بسیار ناراحت باشد. فرد ممکن است بدون دلیل گریه کند و احساس بیقراری، تحریک پذیری، اضطراب، تنهایی و ناراحتی داشته باشد. baby blues ممکن است چند ساعت یا چند هفته پس از زایمان طول بکشد. این شرایط معمولا نیاز به درمان ندارد و از طریق محبت و حمایت بهبود پیدا می کند.
  • افسردگی پس از زایمان یا PPD. ممکن است چند روز یا حتی چند ماه پس از زایمان رخ دهد. این افسردگی لزوما پس از تولد اولین فرزند اتفاق نمی افتد و پس از تولد هر کدام از فرزندانتان ممکن است بروز کند. فرد مبتلا به افسردگی پس از زایمان دچار علائمی مشابه baby blues خواهد بود – از جمله ناراحتی، ناامیدی، اضطراب و تحریک پذیری – اما این احساسات به شکلی خیلی قوی تر بروز می کنند. افسردگی پس از زایمان معمولا بر روی کارهای روزانه یک خانم تاثیر می گذارند. زمانی که عملکردهای یک خانم تحت تاثیر بیماری وی قرار می گیرند، لازم است به پزشک مراجعه کند. پزشک با توجه به علائم و شدت بیماری روش درمانی مناسب را برمی گزیند.
  • روانپریشی پس از زایمان. یک بیماری روحی بسیار جدی است که ممکن است بر روی هر خانمی تاثیر بگذارد. این بیماری ممکن است خیلی سریع رخ دهد، از جمله طی 3 ماه اول پس از زایمان. در این شرایط خانم درک خود را از واقعیت از دست می دهد، دچار توهم های شنیداری و فکری می شود. توهم های بصری به ندرت رخ می دهند. دیگر علائم عبارتند از بی خوابی یا insomnia، احساس خشم، بروز احساسات عجیب و مشاهده رفتارهای عجیب. خانم های مبتلا به افسردگی پس از زایمان نیاز به درمان فوری دارند و لازم است دارو مصرف کنند. گاهی نیز لازم است بستری شوند زیرا ممکن است به خود یا دیگران آسیب برسانند.

آیا اضطراب یا علائم اختلال وسواس اجباری همراه با افسردگی پس از زایمان بیشتر می شوند؟

علائم مربوط به اختلال وسواس اجباری به ندرت همراه با افسردگی پس از زایمان رخ می دهند. این وسواس ها معمولا مربوط به سلامت نوزاد یا ترس ناشی از آسیب زدن به نوزاد می شوند. اختلال هراس نیز ممکن است رخ دهد. این دو شرایط ممکن است با افسردگی پس از زایمان همراه باشند.

مقابله با مشکلات پس از تولد نوزاد

  • از دیگران کمک بخواهید و نیازهای خود را به دیگران بگویید
  • نسبت به انتظارات خود در مورد نوزاد و خودتان واقع بین باشید.
  • ورزش کنید، با توجه به توانایی و محدودیت های خود فعالیت کنید، به پیاده روی بروید و زمانی را در بیرون از خانه صرف کنید.
  • انتظار روزهای خوب و روزهای بد را داشته باشید.
  • یک رژیم غذایی سالم را انتخاب کنید و از مصرف الکل و کافئین اجتناب کنید.
  • رابطه خود با شوهرتان را بیشتر کنید و برای یکدیگر وقت بگذارید.
  • با دوستان و اعضای خانواده در ارتباط باشید.
  • روزهای اول پس از زایمان ملاقات های خود را کمتر کنید.
  • زمانی که نوزاد می خوابد، حتما شما نیز استراحت کنید.

درمان افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان به طور متفاوت درمان می شود و روش درمانی به شدت و نوع افسردگی و علائم آن بستگی دارد. روش های درمانی عبارتند از داروهای ضدافسردگی یا ضداضطراب، روان درمانی و حضور در گروه های حمایتی و آموزشی.

اگر به این افسردگی مبتلا هستید و در حال شیر دادن به نوزاد خود می باشید، در مورد نوع و میزان مصرف داروها با پزشک خود مشورت کنید. بسیاری از خانم ها در این دوران تحت نظر پزشک می توانند دارو مصرف کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

گاهی علائم افسردگی پس از زایمان برای مادر و نوزاد خطرناک خواهند شد. در صورت بروز هر یک از موارد زیر بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه نمایید:

  • علائم بیش از دو هفته طول کشیدند.
  • خانم قادر نیست عملکردهای روزانه خود را انجام دهد.
  • خانم نمی تواند با موقعیت های معمول روزانه مقابله کند.
  • فرد بیمار به آسیب رساندن به خود یا فرزندش فکر می کند.
  • اضطراب و ترس فرد خیلی زیاد می شود.

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی مغز و اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس با معرفی برترین کادر درمانی در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی در حیطه های مغزو اعصاب و روان و ارتوپدی و توانبخشی و مشکلات روانپزشکی به شما کمک می کنند. همین حالا می توانید از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند و رویه کار در این مجموعه به این صورت است که اقدامات اضافی تشخیصی و درمانی انجام نمی شوند و در نتیجه هزینه های دریافتی در این مرکز از مراکز مشابه بسیار ارزان تر است.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند. اغلب همکاران این مجموعه علاوه بر تحصیلات تخصصی در یک رشته خاص، در یک رشته فوق تخصصی نیز آموزش دیده و مهارت دارند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است و معمولا شمارا از نیاز به مراجعه به مراکز متعدد و متفرقه بی نیاز می کند.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]

[toggle title=”تیم تحقیقاتی نگارنده این مقاله” state=”open” ]

دکتر دانیال خواجوی 

[divider]

دکتر نیوشا محمدی

و

سمیه محمدی[/toggle]

[button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.webmd.com/depression/guide/postpartum-depression#1″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *