مغز مه آلود (کمبود آگاهی)

%d9%85%d8%ba%d8%b2-%d9%85%d9%87-%d8%a2%d9%84%d9%88%d8%af

اگر به طور مداوم احساس خستگ، حواس پرتی و بدخلقی دارید، احتمالا به نوعی مغز مه آلود یا کمبود آگاهی و از دست دادن حافظه دچار شده اید. مغز مه آلود یکی از عوارض جانبی زندگی صنعتی محسوب می شود. متاسفانه امروزه بسیاری از غذاهای فرآوری شده و گوشت های کارخانه ای و همچنین وقت گذرانی ها و تفریحات ما به سلامت مغز هیچ کمکی نمی کنند.

درصد بالایی از مردم دچار کمبود مواد مغذی، قند بیش از حد، کم خوابی و استرس بالا هستند که باعث کم شدن سطح انرژی افراد می شوند. مغز علاوه بر نیاز به استراحت کافی و تمدد اعصاب به جریان ثابتی از ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب ضروری و کربوهیدرات های پیچیده متکی است.

خوشبختانه مغز مه آلود یک مشکل قابل درمان می باشد. بسیاری از افرادی که به این مشکل مبتلا هستند تمایل دارند مجدد احساس شادی و تمرکز خود را به دست آورند. تقریبا مانند تمام مسائل مربوط به سلامت جسمی، این مشکل نیز با برطرف کردن علت آن حل می شود. چند علت بروز این مشکل عبارتند از رژیم غذایی، اضطراب، خواب و میزان فعالیت های جسمی.

علائم مغز مه آلود

نشانه های مغز مه آلود اساسا متضاد داشتن سرزندگی، آرامش، خوش بینی و انگیزه می باشد. مغز مه آلود به راحتی مختل کننده شادی می شود و احتمال بروز اضطراب و افسردگی را نیز افزایش می دهد. محققان از گروه فیزیولوژی و پزشکی در دانشگاه نیویورک علائم مغز مه آلود را به این صورت توصیف می کنند: ” تعامل عوامل فیزیکی، شناختی و عدم تعادل هورمونی”. به نظر می رسد که مغز مه آلود با سبک زندگی که باعث التهاب و عدم تعادل هورمونی می شوند، در ارتباط می باشد و با استرس نیز تشدید می گردد.


اگر به دنبالی راهی برای افزایش هوش و حافظه و بهبود عملکرد مغزتان هستید، دوره تقویت هوش و تقویت حافظه دکتر مصطفی امیری را از دست ندهید.

تقویت هوش


 

علائم مربوط به مغز مه آلود عبارتند از:

  • انرژی کم و خستگی شدید (سندروم خستگی مزمن)
  • کج خلقی
  • مشکل در تمرکز
  • سردرد
  • فراموشی و مشکل به خاطر سپردن اطلاعات
  • کمبود انگیزه، ناامیدی یا افسردگی مختصر
  • اضطراب
  • گیجی
  • مشکل خواب یا بی خوابی در طول شب
  • مشکل در ورزش کردن

چه عاملی باعث بروز مغز مه آلود می شود؟

اولین و مهمترین عامل بروز مشکل مغز مه آلود کم خوابی است، در این شرایط بیشتر احساس خستگی کرده و دچار مغز مه آلود می شوید. همه ما بین 7 تا 9 ساعت خواب نیاز داریم تا بتوانیم به خوبی و به طور واضح فکر کنیم – کودکان و نوجوانان بیشتر از این به خواب نیاز دارند.

اگر شما به اندازه کافی می خوابید اما دچار مشکل مغز مه آلود هستید و علائمی مانند خستگی و کمبود انگیزه را در خود مشاهده می کنید، کمی به رژیم غذایی خود توجه کنید. کمبود مواد غذایی مفید، مصرف قند، الکل، هیدروکربونات بیش از حد و کافئین زیاد می توانند بر روی عملکرد مغز تاثیر بگذارند.

طی تحقیقاتی که در سال 2013 انجام شد، 138 فرد مبتلا به مغز مه آلود مورد بررسی قرار گرفتند. حالت های شدید مغز مه آلود عبارت بود از فراموشی، مشکل در تمرکز، تفکر و برقراری ارتباط. در حالیکه شایع ترین عوامل بروز مغز مه آلود عبارت بودند از خستگی، کم خوابی، ایستادن های طولانی مدت، کم آبی بدن و ضعف.

در سطح سلولی، اعتقاد بر این است که التهاب و تغییرات سه هورمون اصلی عامل بروز مغز مه آلود می شوند. این سه هورمون تعیین کننده سطح خلق و خو، انرژی و تمرکز می باشند که عبارتند از: دوپامین، سروتونین و کورتیزول. کورتیزول اغلب هورمون اولیه اضطراب در بدن نامیده می شود در حالیکه دوپامین و سروتونین باعث شادی، انگیزه و آرامش می شوند.

مغز و کل بدن متکی بر ریتم هورمون ها هستند که طوری کار می کنند تا همه بخش های بدن را تنظیم کنند، بنابراین افت بیش از حد هورمون ها (به عنوان مثال سروتونین به دلیل مصرف کم کربوهیدرات افت می کند) یا افزایش آنها (کورتیزول به دلیل اضطراب افزایش می یابد) می تواند باعث اختلال در سیستم بدن شود. تنظیم مجدد تولید این مواد شیمیایی به شما کمک می کند تا بدن در مسیر درست قرار گیرد و عملکرد مغز بهتر می شود.

عامل دیگری که علائم مغز مه آلود را افزایش می دهد و باعث بروز مشکلات ناشی از این اختلال می شود، التهاب می باشد که ریشه اکثر بیماری هاست. کم کاری سیستم ایمنی باعث التهاب می شود و با اختلالات روحی مانند افسردگی، بیماری آلزایمر، زوال عقل و بیخوابی در ارتباط می باشد. نظریه ای در مورد عامل بروز مغز مه آلود وجود دارد که مربوط به سطح بالای مولکول های التهابی می باشد که عبارتند از adipocytokine و هیستامین ها که باعث فعالسازی میکروگلیا می شوند.

فعالیت میکروگلیا معمولا در مغز کودکان مبتلا به اوتیسم و دیگر بیماری های روحی و روانی مشاهده می شود و مربوط به آزادسازی هورمون کورتیکوتروپین است که به شدت با بروز اختلال روانی در ارتباط می باشد. طبق گزارشی که در سال 2015 ارائه شد، افرادی که مبتلا به مغز مه آلود می شوند، بیشتر دچار سندروم خستگی مزمن، اوتیسم، بیماری سلیاک، عدم تحمل گلوتن یا دیگر حساسیت های غذایی، علائم فیبرومیالژیا، ماستوسیتوز، بیماری آلزایمز و سایر اختلالات عصبی می شوند.

خبر خوب اینکه غذاهای ضد التهاب به سلامت مغز کمک می کنند و مصرف بالای ویتامین ها و مواد معدنی باعث بهبود خلق و خوی افراد و قابلیت های ذهنی آنها می شود.

منبع:

https://draxe.com/brain-fog/

نگارنده: سمیه محمدی

دکتر فرشته نادری

فارغ التحصیل از دانشگاه تهران رشته مغزو اعصاب و ستون فقرات

دارای بورد تخصصی مغزو اعصاب وستون فقرات

دارای مدرک الکتروفیزیولوژی از آلمان

عضو انجمن مغزو اعصاب ایران

عضو انجمن سردرد ایران

 عضو انجمن صرع ایران

جهت کسب نوبت ویزیت با ایشان تنها در  شعبه کرج اینجا کلیک کنید


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

1 دیدگاه دربارهٔ «مغز مه آلود (کمبود آگاهی)»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *