مشکلات صبحگاهی درکودکان

مشکلات صبح گاهی

اگر روز آغاز خوبی داشته باشد ، امکان بیشتری وجود دارد که هم والدین و هم بچه ها روز خوبی  در پیش داشته باشند .با این حال ،ما اغلب چنان گرفتار عادت ها و وظایفمان در زمینه بیدار کردن به موقع ،مراقبت از بهداشت کودک فراهم اوردن غذا،رسانیدن کودک و رتق فتق امور هستیم که این درگیری های اجتناب ناپذیر صبح گاهی میتوانند تمام روز را خراب کنند .

 

 

 

 

کودکانی که صبح ها خیلی زود از خواب برمی خیزند

زمانی که کودک شما صبح ها چنان زود از خواب بر میخیزد که باعث دردسر شما میشود ،چه کاری میتوانید انجام دهید ؟

اگر کودک شما با زود بر خواستن ،خواب شما را بر هم میزند و یا با پرسه زدن خودسرانه در اطراف خانه موجب نگرانی شما میشود ،میتوانید به او یاد دهید که در چنین مواقعی دوباره به خواب برود و یا به ارامی در رختخواب خود بازی کند.

ولی در درجه اول باید بررسی کنید که ایا میزان خواب او کافی است یا نه .واقعت این است که بعضی کودکان به خواب بسیار کمتری نسبت به کودکان دیگر نیاز دارند میزان خواب کافی در مورد یک کودک میتواند دوازده ساعت و در مورد کودک دیگر هشت ساعت باشد .گاهی کم خوابی میتواند نشانگر فعال بودن بیش از حد باشد ولی معمولا صرفا نمایانگر تفاوت بین افراد است.

 

با پرسش های زیر میتوانید وضعیت کلی خواب کودک را تعیین کنید:

 

1 .آیا کودک همیشه نسبت به همسالانش کمتر می خوابد؟

2 .هر شب چند ساعت میخوابد ؟

3 .آیا معمولا کودک صبح ها شاداب است؟

4 .ایا میزان خواب کودک هر شب تقریبا یکسان ؟

[divider]

 

چطور به کودکان اموزش دهیم که بیشتر بخوابند

بعضی از کودکان به راحتی به خواب می روند ،ولی عادت دارند قبل از ساعت مقرر از خواب بر خیزند . راه حل های زیر میتوانند به چنین کودکانی بیاموزند چطور تا رسیدن ساعت مناسب برای بیدار شدن  ،مجددا به خواب روند.

قاطع باشید .هنگامی که کودک زود از خواب بر میخیزد ، با قاطعیت از او بخواهید که دوباره  بخوابد و یا اینکه تا هنگامی که به سراغش نرفته اید در رختخواب بماند.در مورد بعضی از کودکان همین کافی است.،البته به شرط ان که کودک حس کند شما واقعا این حرف را جدی میزنید.

 

[divider]

 

چطور به کودک خود اموزش دهیم که در رختخواب بازی کند

بسیاری از کودکان نمیدانند که چطور باید تا هنگامی که اجازه بیرون آمدن رختخواب را پیدا کنند ،وقت بگذرانند .بنابراین شما بایدبا ایده های ابتکاری ان ها را مشغول نگه دارید .

حتما برنامه ریزی قبلی داشته باشید و از شب قبل در مورد اینکه صبح چطور باید گذرانده شود تصمیم بگیرید .سپس به خاطر داشته باشید کودک را تشویق کنید که یاد بگیرد صبح ها به ارامی و بدون وجود شما بازی کند.

 

[divider]

 

کودکان خواب الوده

گاهی در مورد کودکان بزرگتر شرایط کاملا برعکس است کودکان مایلند که بیش از حد مقرر بخوابند .مسلما برای شما مشکل است که صبح ها وقتی که باید مشغول کار ها شوید و یا سر کار خو بروید کسی دیگری را نیز به دنبال خود بکشید .این بخش برای والدینی است که کودک ان ها بیش از حد می خوابد و اغلب برایش مشکل است که صبح ها از خواب بر خیزد و هنگامی که برخواست ،میل به شرروع فعالیت روزانه نیست . از ان جایی که این مساله،تعادل خانواده را به هم میزند ، روز با ناراحتی و در گیری اغاز میشود.

[divider]

کودک را زیر نظر بگیرید و برنامه خواب و بیداری او را تنظیم کنید

هرگز کودک را در حین یک رویا از خواب بیدار نکنید .اگر کره چشم کوک در هنگام خواب درحال حرکت به اطراف است و بنابر این چند دقیقه صبر کنید تا رویای کودک به پایان برسد.

همه ما هر شب به طور متوسط پنج تا ده بار خواب میبینیم هر رویا با اینکه ممکن است طولانی به نظر برسد تنها مدت کوتاهی به طول می انجامد.

[divider]

 

از انگیزش مثبت استفاده کنید

تا حد ممکن زود برخواستن و اماده شدن برای رفتن را برای کودک خوشایند کنید .میتوانید یک صبحانه عالی تهیه کنید  و یا اینکه پیشنهاد کنید که همگی به موسیقی مورد علاقه او گوش دهید .

با او به ارامی و نرمی و محبت سخن بگویید .اگر شکیبایی خود را از دست دهید احتمال کمتری دارد که تمایل داشته باشد برخیزد و کار های روزانه اش را انجام دهد.

 

[divider]

 

از یک ساعت جیر جیرکی استفاده کنید .

هنگامی که این ساعت را به کار میگیرید ، ان را روی ساعتی زودتر از هنگامی که کودک باید بر خیزد تنظیم کند سپس به او اجازه دهید که زنگ ساعت را چندین بار قطع کند تا اینکه به تدریج از چرخه خواب بیرون بیاید .بدین ترتیب این ساعت چندین بار به کوک یاد اوری میکند که وقت بیدار شدن است و موقعیت را کمتر ازار دهنده میکند.

 

 

[divider]

 

اتکا به نفس را در او تقویت کنید

هنگامی که کودک مسؤل اعمال خودش در هنگام صبح باشد ،اغلب به خودش انگیزه میدهد که از فرامین شما تبعیت کند.

او را با خودتان بیرون ببرید تا برای خودش یک ساعت زنگ دار بخرد و سعی کنید این بیرون رفتن را یک حادثه مهم جلوه دهید به او بگویید که چقدر خوشحالید که او به زودی از ساعت شماطه دار خوش استفاده میکند به او یاد بدهید که چگونه در طول روز از ان استفاده کند و با ان به تمرین بپردازد .

[divider]

 

از تحریک فیزیکی کمک بگیرید

بعضی از کسانی که به خواب بسیار عمیقی فرو میروند ،برای بیدار شدن نیازمند تحریک فیزیکی هستند کودک را وادار کنید که صورتش را بشوید و سپس او را به نرمش هایی نظیر کشش و خم شدن وادار کنید تا جریان خون در بدنش بیشتر شود.

[divider]

 

کودک را با نتایج کارش رو به رو کنید

هنگامی که احساس کردید کودک شما قادر است صبح ها مسؤل رفتار خودش باشد حدود( هفت یا هشت سالگی )باید پی امد های مناسبی را برای انجام ندادن کارش در نظر بگیرید و او را با این پیامد ها روبه رو کنید .

به طرز خوشایندی به او بفهمانید که از او انتظار دارید خودش از خواب بر خیزد و برای روز اماده شود  به او کمک کنید که اهداف زمان واقع بینانه ای برای خودش در نظر بگیرد.

 

[divider]

 

غر غر صبح گاهی

بعضی از مردم با روحیه ای سرشار از شادابی و نشاط از خواب بر میخزند اما بعضی دیگر ، هنگام صبح  از روحیه مناسبی بر خودار نیستند و ان قدر غر غر میکنند که شادابی دیگران را هم میگیرند.

همه مردم حتی کودکان حق دارند گاهی غر غر کنند .مراحلی در رشد کودک وجود دارد که میتوان از ان ها به عنوان غر غر کردن تعبیر کرد.

ارایه راه حل هایی در مورد کوکانی که عادت دارند همیشه نق بزنند و به نظر میرسد که همشه از دنده چپ بر میخیزند این راه حل ها عبارت است از:

 

  • رفتار اورا به طور سنجیده نادیده بگیرید
  •  زمان برخواستن را تغییر دهید
  • به شوخی برگذار کنید
  • رفتار بد کودک را به او نشان دهید
  • محدودیت زمانی را در نظر بگیرید
  • رفتارتان را عوض کنید
  • محرومیت موقت را به کار گیرید

 [divider]

 

جدول خداحافظی ((بد اخلاقی))

در مورد بعضی از کودکان غر غر کردن و بد خلق بودن در هنگام صبح به صورت یک عادت د ر امده است و ممکن است برطرف کردنش به تدابیر جدی نیاز داشته باشد ما یک جدول پاداش با ستاره های طلایی را برای اصلاح رفتار کودک در صبح پیشنهاد میکنیم. انتظار موفقیت آنی نداشته باشد بلکه اهداف خود را واقع بینانه انتخاب کنید.

 

اهداف واقع بینانه در نظر بگیرید

بدون شک شما صبح ها از الگوی فعالیت خاص خودتان پیروی میکنید .ممکن است بسیار فرز باشید و بسار سریع لباس بپوشید و یا اینکه  کند عمل کنید و مدت زمان طولانی تری را به این کار اختصاص دهید .با کودک بزرگتر این موضوع را مورد بحث قرار دهید که خودش فکر میکند چقدر لازم دارد که صبح ها لباس بپوشد سپس یا مرور برنامه روز های قبل به او کمک کنید تا خودش بفهمد واقعا چه زمانی باید از خواب بلند شود تا بتواند در موعد مقرر کارش را تمام کند.

 

کاری کنید که کودک خودش با مسایل زندگیش در گیر شود

او را وادار کنی که با مسایل خود روبه رو شود .بعضی از کودکان میتوانند لباس بپوشند ولی این کار را انجام نمیدهند .به او بگویید در ازای هر دقیقه ای که از مدت زمان لباس پوشیدنش بگذرد باید یک دقیقه زودتر به بستر برود و یا اینکه از مدت زمانی که اجازه دارد تلویزیون تماشا کند کم میشود .

 

صبحانه را جالب کنید

سعی کنید زمان کافی را برای یک صبحانه مفرح در نظر بگیرید . کوشش کنید که ان را لذت بخش کنید .صبحانه نباید صرفا موقعیتی باشد که مواد غذایی را به زور تهیه کنید .

 

 به کودک اجازه دهید که در برنامه ریزی صبحانه کمک کند

اگر به کودک خود اجازه دهید که در تنظیم برنامه هفتگی صبحانه کمک کند و یا اینکه هنگام خریدن لوازم صبحانه شما را همراهی کند ، با علاقه بیشتری سر  میز صبحانه حاضر خواهد شد .

 

صبحانه را مختصر کنید

اگر کودک شما نهار را به صبحانه ترجیح میدهد ،به او یک صبحانه مختصر و یک ناهار مفصل بدهید .غذاهای جدید را هر چند یک بار به برنامه صبحانه اضافه کنید تا از یکنواختی جلوگیری شود اگر کودک ناگهان از غذا خوردن غذایی که قبلا دوست داشت امتناع میکند به زور به ان ندهید.برای مدتی ان را کنار بگذارید و سپس به تدریج و با ظرافت مجددا ان را اضافه کنید .

 

پاکیزگی

مسلما داشتن یک کودک منظم و پاکیزه لذتبخش است با این حال در مورد این که چقدر کودک را تر و تمیز میخواهید و چه هنگام این انتظار را از او دارید ،منطقی باشید هر از چند گاهی کثیف شدن کاملا پذیرفتنی است و پاکیزه کردن کودک نباید به صورت یک تنبیه در اید .

 

 

 

  • اشیا را طوری برای قرار دهید که برای کودک قابل دسترسی باشد
  • آموزش را زود شروع کنید
  • به کودک اجازه انتخاب دهید
  • پاکیزه بودن را پاداش دهید
  • کودک را هر روز بزرسی کنید
  • کودک را با نتایج اعما لش رو به رو کنید
  • جنگ مسواک زدن
  • عات را زو ایجاد کنید
  • به کودک بیاموزید که چطور مسواک کند 
  • با استفاده از انگیزش مثبت این عادت را در کودک ایجاد کنید
  • از دندان پزشک برای انگیزه دادن استفاده کنید

[divider]

جمع جور کردن لباس ها

هنگامی که کودک نوپا هستند ،اغلب دوست داند که لباس هایشان را جمع و جور کنند .کمک کردن پدر و مادر ،صرفا یک وظیفه نیست بلکه کاری لذتبخش است و احساس مهم بودن را در انسان بر می انگیزد کودکان دوست دارند لباس ها ی کثیف خود را در سبد بگذارند و یا اینکه اشغال ها را در سطل اشغال بریزند . ولی کودکان خردسال اغلب عادت ندارند که پشت سر خودشان لباس هایشان را جمع کنند .زیرا معمولا کس دیگری این کار را برای ان ها انجام میدهد.

پس بهترین حالت این است که هر کس در خانه از ابتدای امر مسؤل کار های خودش  باشد . ولی با برنامه ریزی مناسب و تشویق و راهنمایی مداوم حتی بی مبالات ترین کودک نیز عوض میشود .

 

 

  • کار ها را برای ان ها لذت بخش کنید
  • کودک را تحسین کنید
  • خودتان را الگو قرار دهید
  • جمع جور کردن لباس ها را برای کودک اسان کنید
  • اتاق را بازرسی کنید و به تمیز بودن اتاق نمره بدهید
  • تصحییح بیش از حد را به کار گیرید
  • پی امد های طبیعی را اعمال کنید
  • بسیار دقیق باشید

 

ارائه خدمات تخصصی مشاوره در مرکز سلامت روان رستا-آلومینا درکرج

 

 

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *