مزایا و معایب تست هوش | مرکز تست هوش در شمال تهران

تست هوش

تست های هوش آزمون های روانشناسی هستند که برای اندازه گیری عملکردهای ذهن مانند منطق، درک و قضاوت طراحی می شوند.

هدف از برگزاری تست های هوش رسیدن به یک ایده آل از پتانسیل های فکری افراد می باشد. این آزمون ها حول مجموعه محرک هایی طراحی شده اند تا نمره ای را براساس مدل طراح آزمون از آنچه هوش را تشکیل می دهد، به فرد شرکت کننده بدهند.

تست های هوش  زیادی وجود دارد که همه آنها یک توانایی را مورد ارزیابی قرار نمی دهند. گرچه این تست ها دارای جنبه هایی مرتبط به هم هستند، اما افراد نباید انتظار داشته باشند که نتایج مربوط به یک تست هوش، که یک عامل خاص را مورد ارزیابی قرار می دهد، مشابه با تست هوش دیگر باشد.

به علاوه زمانی که تصمیم به استفاده از تست هوش می گیرید، اطمینان حاصل کنید که تست مورد نظر دارای اعتبار و ارزش کافی باشد. تست های روانشناسی نیز باید توسط یک متخصص آموزش دیده اجرا و تفسیر شوند.


اگر به دنبالی راهی برای افزایش هوش و حافظه و بهبود عملکرد مغزتان هستید، دوره تقویت هوش و تقویت حافظه دکتر مصطفی امیری را از دست ندهید.

تقویت هوش


 

این تست ها برای ارائه پاداش به افراد برگزار می شوند، پاداش مربوط به این تست ها عبارتند از ورود به کلاس های ویژه برای دانش آموزان و ورود به دانشگاه یا اشتغال برای دانشجویان. کسانی که براساس نتایج این آزمون ها شرایط دستیابی به پاداش های مورد نظر را ندارند، عصبانی می شوند و معتقدند که این آزمون ها مانع پیشرفت و موفقیت آنهاست. متاسفانه نتیجه مربوط به این آزمون ها نه تنها با توانایی فرد برای انجام برخی کارها درارتباط است، بلکه با ارزش نهادن برای خود مرتبط می شود.

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند تست های هوش در واقع هوش ذاتی و بیولوژیکی فرد را ارزیابی می کنند. این تست ها براساس تعامل فرد با محیط اطراف می باشند و هرگز منحصرا هوش ذاتی را ارزیابی نمی کنند. تست های هوش افراد را طبقه بندی می کنند. به علاوه عملکرد یک فرد در یک تست هوش انگیزه وی را برای رسیدن به اهدافش بیشتر می کند.

چگونگی برگزاری تست هوش

تست های هوش یا به شکل انجام چند فعالیت خاص، پاسخ به چند سوال، حل سوالات ریاضی یا  اجرای فعالیت هایی که نیازمند همکاری چشم و دست می باشد، برگزار می شوند. برخی تست ها نیز دارای زمان بندی می باشند و لازم است فرد در انجام آنها سرعت عمل داشته باشد. معمولا اکثر این تست ها با سوالات آسان شروع شده و به تدریج دشوار می شوند. معمولا پاسخ گویی به تمام سوالات و انجام تمام فعالیت ها برای افراد غیر عادی است.

مزیت های تست های هوش

تست هوش0

به طور کل تست های هوش بهتر از هر مقیاس دیگری، طیف گسترده ای از رفتارهای انسان را ارزیابی می کنند. این تست ها به متخصصین اجازه می دهند تا یک روش یکنواخت برای مقایسه عملکرد فرد با دیگر همسن و سالان خود ارائه دهند. به علاوه این تست ها اطلاعاتی مربوط به تفاوت های فرهنگی و بیولوژیکی بین افراد فراهم می کنند.

آزمون های هوش پیش بینی بسیار خوبی از پیشرفت های تحصیلی هستند و یک طرح کلی از نقاط قوت و ضعف ذهنی و روانی فرد ارائه می دهند. خیلی وقت ها این تست ها و نتایج مربوط به آنها استعدادهایی را در افراد بر ملا می کند که باعث پیشرفت و کسب موفقیت های بزرگ شده است. معلم ها، والدین و روانشناسان می توانند برنامه های درسی فرد را طبق سطح انتظارات و درک وی تنظیم کنند.

ضررهای تست های هوش

برخی محققان معتقدند که تست های هوش دارای کاستی های جدی می باشند. به عنوان مثال اکثر تست های هوش یک نمره و نتیجه خاص ارائه می دهند که این نتیجه برای توضیح توانایی های مختلف کافی نیست.

مشکل دیگر مربوط به تست های هوش این است که افراد مختلف که نمره ای مشابه در تست های هوش دریافت کزده اند، ممکن است در بیان و اجرای استعدادها کاملا متفاوت باشند. بهتر است عملکرد فرد در آزمون های مختلف که زیر مجموعه ای از یک آزمون بزرگتر محسوب می شوند، مورد ارزیابی قرار گیرد. شناخت عملکرد فرد در این مقیاس های مختلف بر روی درک فرد از این توانایی ها و چگونگی اجرای این توانایی ها تاثیر می گذارد.

به عنوان مثال ممکن است دو نفر در یک آزمون هوش نمرات یکسان دریافت کرده باشند. اما در حالیکه یکی از آنها دارای فن بیان خوبی است و دیگری مهارت قوی در درک و ساماندهی عملکردهای مختلف دارد.

به علاوه تست های هوش فقط یک نمونه رفتار یا موقعیت را مورد ارزیابی قرار می دهند که در آن رفتار هوشمندانه هوشمندانه ظاهر می شود. به عنوان مثال برخی تست های هوش عملکرد هر روز فرد، دانش اجتماعی، مهارت های مکانیکی و خلاقیت وی را مورد ارزیابی قرار نمی دهند.

علاوه براین ها تست های هوش پیچیدگی و بی واسطه بودن شرایط واقعی زندگی را مورد ارزیابی قرار نمی دهند. بنابراین به دلیل ارزیابی نکردن و پیش بینی نکردن توانایی افراد در موقعیت های بدون آزمون یا غیر آموزشی مورد انتقاد قرار می گیرند. بنابراین تست های هوش نباید به عنوان یک شاخص کامل از پتانسیل فکردی یک فرد در نظر گرفته شوند.

نتایج آزمون

نمرات خام یک فرد در یک تست هوش معمولا به نمرات استاندارد تبدیل می شوند. نمرات استاندارد به فرد آزمون گیرنده اجازه می دهد تا نمره افراد شرکت کننده را با یکدیگر مقایسه کند. به علاوه با تبدیل نمره خام به نمره استاندارد، آزمون گیرنده نتایج یکسانی به دست آورده و راحت تر می تواند عملکرد فرد را در آزمون مورد ارزیابی قرار دهد.

منبع:

http://www.minddisorders.com/Flu-Inv/Intelligence-tests.html

گردآورنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «مزایا و معایب تست هوش | مرکز تست هوش در شمال تهران»

  1. سلام وقت بخیر بنده میخوام برای ارائه مطلب درباره تقویت حافظه و تمرکز از قسمت هایی از مطالب سایت استفاده کنم .
    برای اینکار با ذکر منع مشکلی وجود داره ؟
    ممنون از سایت خوبتون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *