مراحل رشد جنین را بشناسید

رشد جنین
رشد جنین

اگر باردار هستید، ممکن است کنجکاو باشید با مراحل رشد فرزند خود در درون بدنتان آشنا شوید، چگونگی شکل گیری صورت او و زمانی که حرکت کردن او را حس می کنید. در این مقاله نگاهی به داخل رحم می اندازیم تا مراحل رشد نوزاد را ماه به ماه بررسی کنیم.

لقاح زمانی اتفاق می افتد که یک اسپرم به تخمک رسیده و به آن نفوذ کند. در این لحظه فرایند ژنتیک، از جمله جنسیت نوزاد، کامل می شود. طی 3 روز پس از لقاح تخمک بارور شده به سرعت به سلول های زیادی تقسیم می شود و از طریق لوله فالوپ وارد رحم می شود و در آنجا به دیواره رحم می چسبد. در این مرحله جفتی که نوزاد را تغذیه می کند نیز شکل می گیرد.

رشد جنین در 4 هفته

در این مرحله ساختارهایی در نوزاد رشد می کنند که در نهایت صورت و گردن او را تشکیل می دهند. قلب و عروق خونی به رشد خود ادامه می دهند. ریه ها، معده و کبد نیز شروع به رشد می کنند. در این مرحله تست بارداری در خانه مثبت خواهد بود.

رشد جنین در 8 هفته

در این مرحله اندازه نوزاد کمی بیشتر از 1 سانتیمتر است. پلک ها و گوش ها در حال شکل گیری هستند و می توانید نوک بینی نوزاد را ببینید. دست ها و پاها به خوبی شکل گرفته اند. انگشتان دست و پا بلندتر شده و از هم مجزاتر به نظر می رسند.

رشد جنین در 12 هفته

جنین 5 سانتیمتر شده و حرکات خود را شروع می کند. در این مرحله قسمت فوقانی رحم خود در بالای استخوان شرمگاهی تان را حس می کند. پزشک ضربان قلب کودک را با ابزار ویژه ای می شنود. اندام های جنسی کودک نیز مشخص می شوند.

رشد جنین در 16 هفته

جنین در این مرحله بین 11 تا 11.5 سانتیمتر است و وزن آن حدود 100 گرم است. بالای رحم خود را حدود 7.5 سانتیمتر زیر ناف خود حس می کنید. در این مرحله نوزاد در داخل رحم می تواند پلک بزند و قلب و عروق خونی به طور کامل شکل گرفته اند. نوک انگشتان دست و پای نوزاد دارای شکل مخصوص خود شده اند.

رشد جنین در 20 هفته

جنین 284 گرم وزن و کمی  بیشتر از 15 سانتیمتر قد دارد. رحم هم سطح با ناف شده است. جنین در این مرحله می تواند شست خود را بمکد، خمیازه بکشد،حالت چهره خود را تغییر دهد و یا بدن خود را بکشد. اگر تاکنون حرکت کردن نوزاد را حس نکرده اید، از این به بعد او را حس خواهید کرد.

زمان انجام سونوگرافی

سونوگرافی معمولا برای تمام خانم های باردار در هفته بیستم انجام می شود. در زمان انجام سونوگرافی پزشک اطمینان حاصل می کند که جفت سالم است و به طور طبیعی در جایگاه خود قرار گرفته است و اینکه نوزاد رشد طبیعی خود را دارد. شما می توانید ضربان قلب نوزاد و حرکاتبدن و ودست ها و پاهای او را از طریق سونوگرافی مشاهده کنید. به علاوه در هفته بیستم از بارداری جنسیت نوزاد قابل تشخیص است.

رشد نوزاد در هفته 24 ام

نوزاد بیشتر از 600 گرم وزن دارد و با حرکت کردن یا بالا رفتن نبض به صداها پاسخ می دهد. اگر سکسکه کند متوجه جنبش های ناگهانی خواهید شد. گوش  داخلی نوزاد به طور کامل رشد کرده و می تواند معکوس بودن وضعیت خود را در داخل رحم حس کند.

رشد نوزاد در هفته 28 ام

نوزاد حدود 900 گرم وزن دارد و اغلب تغییر وضعیت می دهد. اگر مجبور باشید زودتر از موعد زایمان کنید، در این زمان شانس باقی ماندن نوزاد بیشتر خواهد بود. در مورد علائم هشدار دهنده زایمان زودرس با پزشک خود مشورت کنید. به علاوه خود را برای زایمان آماده کنید و اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید.

رشد نوزاد در هفته 32 ام

نوزاد در داخل رحم حدود 1800 گرم است و اغلب حرکت می کند. پوست نوزاد چروک کمتری دارد و لایه ای چربی در زیر پوست نوزاد شروع به شکل گیری می کند. از این مرحله تا زمان زایمان نوزاد نیمی از وزن زمان تولد خود را به دست می آورد. در رابطه با نمودار حرکت نوزاد با پزشک مشورت کنید و اطلاعات خود را در رابطه با شیردهی بالا برید. ممکن است متوجه نشت مایع زرد رنگی از پستان های خود شوید. این مایع آغوز است و زمانی تولید می شود که پستان ها آماده تولید شیر هستند. اکثر خانم ها در این مرحله از بارداری هر دو هفته یک بار به پزشک مراجعه می کنند.

رشد نوزاد در هفته 36 ام

اندازه و وزن نوزادها به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله جنسیت نوزاد، تعداد نوزادهای متولد شده قبل از وی و اندازه و وزن والدین. بنابراین میزان رشد کلی نوزاد به اندازه وزن و قد اولیه او مهم است. به طور متوسط نوزاد در این مرحله حدودا 2700 گرم است. مغز به سرعت در حال رشد است. ریه ها تقریبا رشد کرده اند و سر معمولا به سمت پایین و در داخل لگن مادر قرار گرفته است. در هفته 37 ام نوزاد در آستانه تولد است. اگر نوزاد در هفته 37 تا 39 متولد شود، زودتر متولد شده  و تولد در هفته 39 تا 40 به موقع است و تولد در هفته های 41 تا 42 دیر محسوب می شود.

تولد نوزاد

زمان زایمان آخر هفته 40 ام از بارداری تعیین می شود. این زمان طبق آخرین تاریخ پریودی مادر محاسبه می شود. بر این اساس بارداری ممکن است 38 تا 42 هفته طول بکشد. گاهی برخی زایمان ها در هفته 42 ام اتفاق می افتد و در این شرایط پزشک از القا زایمان استفاده می کند.

لینک منبع

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «مراحل رشد جنین را بشناسید»

  1. با سلام و احترام
    خانمم هفته 30 بارداری هست ، تو سونو آنومالی گفتن بطن مغز جنین 13 میلیمتره
    نوشتن برای ام آر آی و اکو قلب
    به نظرتون چقدر میتونه خطرناک باشه ؟اگر همین عدد تا موقع زایمان تغییر نکرد احتمال مشکلات مغزی بعد از تولد وجود داره ؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت بررسی این موضوع و ارائه نظر قطعی نیاز به معاینه و ارزیابی همسرتان و سونو از جنین می باشد.
      متاسفانه بدون بررسی نمی توانیم نظری در این خصوص ارائه دهیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *