لوراتادین | موارد مصرف | عوارض جانبی | 10 میلی| همه اطلاعات مهم

لوراتادین چیست؟

لوراتادین داروی آنتی هیستامینی است که اثرات هیستامین شیمیایی طبیعی بدن را کاهش می دهد. هیستامین در بدن می تواند علائم عطسه، خارش، چشم های آبریزش و آبریزش بینی ایجاد کند.

قرار گرفتن در معرض موادی مانند گرده، حیوان خانگی، گرد و غبار خانه یا نیش حشرات می تواند موجب ایجاد علائم آلرژیک در بدن شما شود. سلول هایی که در داخل بینی قرار دارند و چشم ها وقتی که با این مواد در تماس قرار می گیرند هیستامین آزاد می کنند. و هیستامین ایجاد التهاب در بینی و چشم می شود که علائمی مانند عطسه و اشکریزش ایجاد می کند.

آلرژی به یک ماده مانند صابون یا مواد شوینده هم میتواند باعث ایجاد ضایعات کهیری پوستی شود که نوعی واکنش مشابه در پوست است.

لوراتادین می تواند برای شما توسط یک پزشک تجویز شود، یا شما می توانید بدون نسخه در داروخانه ها این دارو را خریداری کنید. فرمولاسیون قرص لوراتادین به طور کلی برای بزرگسالان و کودکان با سن بالاتر مناسب است، در حالی که فرم شربت خوراکی برای کودکان جوانتر مناسبتر است. لوراتادین اصلا مناسب کودکان زیر 2 سال نیست.

لوراتادین برای درمان علائم آلرژی، مانند عطسه، اشکریزش از چشم ها و آبریزش بینی استفاده می شود. همچنین از این دارو برای درمان زخم های پوستی و خارش در افراد مبتلا به واکنش های پوستی استفاده می شود.

لوراتادین واکنش آلرژیک جدی (مثلا آنافیلاکسی) را پیشگیری یا درمان نمیکند. بنابراین، اگر پزشک شما اپی نفرین را برای درمان واکنش های آلرژیک تجویز کرده باشد، سرنگ اپی نفرین را با خود همراه داشته باشید و از مصرف لوراتادین به جای اپی نفرین پرهیز کنید.

از این دارو در کودکان زیر 6 سال استفاده نکنید، مگر آنکه توسط دکتر تجویز شود.

[divider]

قرص لوراتادین

عوارض جانبی لوراتادین

در صورت وجود هر یک از این علائم واکنش آلرژیک شما باید فورا با اورژانس تماس بکیرید؛ برخی علائم واکنش آلرژیک عبارتند از: مشکل تنفس و تنگی نفس، تورم صورت، لبها، زبان یا گلو.

اگر یک اثر جانبی جدی مانند یکی از موارد زیر را تجربه کردید سریعا با پزشکتان تماس بگیرید:

ضربان قلب سریع یا ناخوشایند
احساس گیجی و منگی شدید
زردی (زرد شدن پوست یا چشمها)؛
تشنج (تشنج).

عوارض جانبی کمتر جدی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

سردرد
عصبانیت؛
احساس خستگی یا خواب آلودگی؛
معده درد، اسهال؛
خشکی دهان و گلو درد؛
قرمزی چشم و تاری دید
خونریزی بینی
ضایعات پوستی.

این لیست کاملی از همه عوارض جانبی نیست و ممکن است عوارض جانبی دیگری هم رخ دهند.

[divider]

توصیه های قبل از مصرف و نکات مهم

قبل از مصرف لوراتادین، اگر به آن حساسیت دارید، حتما به پزشک یا داروساز خود بگویید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به دکتر یا داروساز خود بگویید. اگر شرایط جسمانی خاصی از قبیل: بیماری کلیوی، بیماری کبد دارید، بدون مشورت با پزشک، دارو را مصرف نکنید.

لوراتادین معمولا زمانی که در دوزهای توصیه شده استفاده می شود، باعث خواب آلودگی نمی شود. با این حال، رانندگی نکنید یا فعالیتهایی را انجام ندهید که مستلزم هشیاری کامل است، تا زمانی که مطمئن شوید که میتوانید چنین فعالیتهایی را با خیال راحت انجام دهید.

اگر شما فنیل کتونوری (PKU) یا هر شرایط دیگر که نیاز به محدود کردن مصرف آسپارتام (یا فنیل آلانین) دارید، با پزشک خود و یا داروساز در مورد استفاده از این دارو مشورت کنید.

سالمندان ممکن است حساسیت بیشتری به عوارض جانبی این دارو، به خصوص خواب آلودگی یا گیجی داشته باشند. این عوارض جانبی می تواند خطر افتادن در افراد مسن را افزایش دهد.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها زمانی مورد استفاده قرار گیرد که به وضوح مورد نیاز و تحت نظر دکتر شما باشد. قبل از مصرف این دارو، در مورد ریسک و مزایای استفاده از لوراتادین با دکترتان صحبت کنید.

این دارو از شیر مادر به نوزاد منتقل می شود. با این حال، بعید است که به نوزاد آسیب برساند. قبل از مصرف دارو در شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

[divider]

لوراتادین را چطور مصرف کنم؟

دقیقا همانطور که در برچسب دارو نوشته شده است، یا پزشکتان تجویز کرده است. مقدار دارو را خودتان تغییر ندهید.

لوراتادین معمولا یک بار در روز مصرف می شود.

قرص معمولی لوراتادین را در دهانتان له نکنید و نجوید و دارو را قورت ندهید، صبر کنید تا دارو داخل دهانتان جذب شود.

شربت لوراتادین را حتما با قاشق مخصوص خودش اندازه گیری کنید و دقیق مصرف کنیدو

برای مصرف قرص لوراتادین خوراکی خوراکی (Claritin RediTab، Alavert):

قرص را تا زمان مصرف در بسته بندی نگه دارید.

لوراتادین باید در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.

[divider]

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است باعث تغییر تاثیر داروها یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. قبل از مصرف لوراتادین، فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید  (از جمله داروهای تجویزی / غیر تجویزی و داروهای گیاهی) را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

لوراتادین بسیار شبیه دس لوراتادین است. از داروهای حاوی دزولراتازین در هنگام استفاده از لوراتادین استفاده نکنید.

این دارو ممکن است با تست های آزمایشگاهی خاص (از جمله آزمایش پوستی آلرژی) تداخل داشته باشد و احتمالا باعث نتایج منفی کاذب خواهد شد. پس بهتر است آزمایش حساسیت پوستی را در زمان مصرف دارو انجام ندهید.

[divider]

این مطلب فقط برای آموزش اطلاعات عمومی پزشکی برای عموم مردم است و به هیچ عنوان جنبه تشخیصی درمانی ندارد و جایگزین ویزیت تخصصی و حضوری پزشک نیست.

دکتر مصطفی امیری متخصص مغزواعصاب و فوق تخصص اختلالات خواب

بورد تخصصی مغزواعصاب از دانشگاه تهران

[divider]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

1 دیدگاه دربارهٔ «لوراتادین | موارد مصرف | عوارض جانبی | 10 میلی| همه اطلاعات مهم»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *