لازم است که شب ها خواب بهتری داشته باشید

شب ها بهتر بخوابید

یک محیط تاریک، ساکت، آرام و خنک، اما نه زیاد سرد و مرطوب یا خشک بهترین محیط برای خوابیدن است. بنابراین یک اتاق ساکت و راحت را برای خوابیدن انتخاب کنید و سعی کنید فضا را برای خوابی راحت آماده کنید، زیرا خواب خوب و راحت به سلامت جسمی کمک می کند. در ادامه راهکارهایی برای فراهم کردن محیطی مناسب و داشتن خواب راحت بیان می شوند.

ایجاد فضای مناسب

تحقیقات اخیر نشان داده اند که یک اتاق خواب بهم ریخته بر روی کیفیت خواب تاثیر زیادی دارد. این تحقیق در سال 2015 انجام شد و نشان داد افرادی که در محیط های نامرتب و تنگ می خوابند، خواب خوبی ندارند. محققان دریافتند که هر چه میزان بی نظمی محیط خواب بیشتر باشد، اختلالات خواب نیز بیشتر خواهد بود.

از آنجایی که اتاق خواب یک محیط خصوصی است، خیلی زودتر نامرتب می شود. اتاق خواب معمولا بزرگترین مشکل برای افراد نامرتب است، گرچه این افراد در مرتب کردن تمام اتاق های خانه دچار مشکل می شوند.

در افراد نامرتبی که دچار اختلالات خواب هستند، میزان راه رفتن در خواب به میزان قابل توجهی کم بود. محققان معتقدند که علت این امر به دلیل مشکل در راه رفتن در محیط اتاق خواب است.

برای درمان بی خوابی پزشک بیمار را تشویق به رعایت بهداشت خواب می کند. بهداشت خواب به معنای رعایت نکاتی در محیط خواب می باشد. برخی از این نکات عبارتند از در یک زمان مناسب بخوابید و یک زمان بندی مناسب برای خوابیدن داشته باشید، به جای تماشای برنامه های هیجان انگیز، قبل از خواب خواندن یک کتاب یا حل جدول توصیه می شود.

یک اتاق خواب خنک و مرتب به استراحت ذهن کمک می کند. بنابراین مرتب بودن اتاق خواب یکی دیگر از مواردی است که می توان به نکات مربوط به بهداشت خواب اضافه کرد.

خنک خوابیدن

شب ها بهتر بخوابید0

کم لباس پوشیدن، استفاده نکردن از پتو و تنظیم دمای اتاق یک محیط خنک و مناسب برای خوابیدن فراهم می کند. سرمای خفیف بدن را ترغیب می کند تا چربی و قند ذخیره شده در بدن را به انرژی تبدیل کند تا گرمای بدن حفظ شود.

یکی از متخصصین غدد بالینی می گوید این افزایش فعالیت شبانه در بدن گرمازایی غیرحرکتی نامیده می شود که به رهایی بدن از قند خون بالا کمک می کند. گرم کردن محیط اتاق و پوشیدن لباس گرم در هنگام خواب تاثیری معکوس دارد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوای گرم منجر به مهار کامل فعالیت چربی در بافت ها می شود.

تغییرات مداوم در دمای محیط خواب نیز تاثیرات خیلی کمی بر روی وزن بدن دارد، اما به طور بالقوه می تواند با توجه به متابولیسم گلوکز مهم باشد. یافته های این تحقیقات نشان می دهند که خواب در محیط خنک تر دارای پیامدهایی برای افراد در معرض خطر دیابت می باشد.

کتاب بخوانید

خواندن یک کتاب خسته کننده به سریع خوابیدن شما کمک خواهد کرد. خواندن کتاب های الکتورنیکی تاثیر معکوس دارد. این کتاب ها به خاطر ساطع کردن نور، باعث کاهش میزان هورمون خواب شده خوابیدن را دچار مشکل می کنند و در نتیجه فرد روز بعد خسته و کسل خواهد بود.

سر و صداها را کم کنید

گاهی سر و صدا باعث مختل شدن خواب شده یا حتی شما را از خواب بیدار می کند. تحقیقاتی بر روی افرادی که در نزدیک فرودگاه ها، راه آهن و یا بزرگراه ها زندگی می کنند، انجام شد و مشخص شد که این صداها می توانند بسیار آسیب رسان باشند.

گاهی برخی اقدامات می تواند به کم کردن صداها کمک کند. در اینگونه خانه ها بهتر است اتاقی را به عنوان اتاق خواب انتخاب کنید که پنجره ای به سمت صدا ندارد. به هرحال این راه حل برای خانه های نزدیک فرودگاه زیاد موثر نیست.

استفاده از گوش گیرها نیز برای برخی افراد موثر خواهند بود. برخی افراد در زمان استفاده از گوش گیر صداهای بدن خود، مانند صدای قلب یا معده خود را می شنوند.

گاهی سر و صدا علاوه بر تاثیری که بر روی خواب دارد، برای سلامت جسمی نیز مضر است، زیرا گاهی سر و صدا باعث آزاد شدن هورمون استرس می شود. آنچه گیج کننده است این است که ما یک سوم زندگی خود را در تخت خواب هستیم، اما وقت بیشتری را به ماشین یا اتاق های دیگر خانه اختصاص می دهیم.

خواب یک وضعیت منفعل به نظر می رسد، اما واقعیت این است که خواب یک فرایند فعال است. در خواب اتفاقات زیادی می افتد: حافظه تثبیت می شود و برخی هورمون های خاص منحصرا در طول شب تولید می شوند. همه ما می دانیم که کمبود خواب در انجام این فرایندها مشکل ایجاد کرده و باعث بروز مشکلات جسمی می شود. بنابراین خوابیدن به اندازه کافی و داشتن یک خواب با کیفیت از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است.

منبع:

http://health.usnews.com/health-news/health-wellness/articles/2015-12-30/to-sleep-better-stay-cool-and-cut-clutter

نگارنده: سمیه محمدی

مریم عبداللهی

  • مریم عبداللهی 
  • روانشناس و نوروتراپیست
  • درمانگر غیردارویی اختلال خواب 

 

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *