غذاهای کاهش دهنده استرس

غذاهای کاهش دهنده استرس
غذاهای کاهش دهنده استرس

مقابله با اضطراب بدون مصرف دارو نیاز به اقداماتی دارد، از جمله تغییراتی در سبک زندگی و یا تغییر در رژیم غذایی. غذاهایی وجود دارند که به درمان اضطراب کمک می کنند. بنابراین با انتخاب تغذیه درست می توانید میزان اضطراب خود را به طور قابل توجهی کاهش دهید و همجنین خلق و خوی خود را بهبود بخشید.

در این مقاله به بررسی غذاهایی می پردازیم که باعث شادی و کاهش اضطراب می شوند. بنابراین بهتر است در انتخاب غذاهای خود دقت کافی داشته باشید.

شدت اضطراب

غذاها معمولا اضطراب خفیف را بهبود می بخشند. اگر نسبت به شدت اضطراب خود آگاهی ندارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا راه هایی برای کنترل آن پیدا کنید.

مهم ترین غذاهای کاهش دهنده استرس

غذاهایی وجود دارند که به کاهش اضطراب کمک می کنند، اما علاوه بر این اطمینان حاصل کنید که غذاهای افزایش دهنده استرس در رژیم غذایی تان نباشند. به عنوان مثال غذاهای سرخ شده، کربوهیدرات ها، قند تصفیه شده و مشروبات الکلی باعث بالا رفتن اضطراب می شوند.

اگر دچار حمله هراس می شوید، بهتر است از مصرف قهوه اجتناب کنید زیرا قهوه باعث بالا رفتن ضربان قلب شده و منجر به حمله هراس خواهد شد. اما اگر دچار اضطراب های عمومی می شوید، قهوه می تواند موثر باشد. بسیاری از محققان دریافته اند که قهوه در واقع باعث کاهش اضطراب و بهبود خلق و خو می شود.

غذاهای کاهش دهنده استرس عبارتند از:

غلات کامل

غلات سبوس دار از مهم ترین غذاهای کاهش دهنده استرس هستند. کسانی که می توانند گلوتن مصرف کنند، می توانند از غذاهای حاوی غلات سبوس دار استفاده کنند، غذاهایی مانند پاستا و نان سبوس دار. بررسی ها نشان داده اند که غلات سبوس دار دارای مزایای زیادی هستند که می توانند به کاهش اضطراب کمک کنند، از جمله:

  • غلات سبوس دار سرشار از منیزیم و منگنز هستند که کمبود این دو ماده منجر به اضطراب خواهد شد.
  • غلات سبوس دار حاوی تریپتوفان هستند که تبدیل به سروتونین می شود – سروتونین یک انتقال دهنده عصبی آرام بخش است.
  • غلات سبوس دار انرژی سالمی را در بدن ایجاد می کنند که باعث کاهش گرسنگی می شود – گرسنگی و انرژی هر دو بر روی اضطراب تاثیر می گذارند.

غلات سبوس دار تاثیر قدرتمندی بر روی اضطراب دارند و حاوی مواد مغذی هستند که امروزه در رژیم غذایی مدرن کمتر مشاهده می شود.

غذاها و جلبک دریایی

غذاها و جلبک دریایی بسیاری از ویژگی های غلات سبوس دار را در خود دارند. این غذاها نه تنها حاوی مقدار بالایی مواد مغذی می باشند، بلکه دارای سطح بالایی منیزیم و تریپتوفان هستند. به علاوه این غذاها جایگزین خوبی برای غلات محسوب می شوند، به ویژه برای کسانی که به گلوتن حساسیت دارند.

زغال اخته

زغال اخته فقط یک میوه خوشمزه نیست. این میوه سرشار از ویتامین ها، مواد مغذی گیاهی و آنتی اکسیدان است که برای از بین بردن استرس مفید هستند. بسیاری از متخصصان معتقدند که هلو نیز دارای خواص زغال اخته است و باعث آرامش درونی می شود.

آکای بری

این میوه به تازگی به عنوان یکی از عوامل موثر برای کاهش اضطراب در نظر گرفته شده است. آکای بری بر خلاف ادعاهای شده باعث کاهش وزن نمی شود، اما سرشار از مواد مغذی و سطح آنتی اکسیدان بالایی است.

شکلات

شکلات – به ویژه شکلات تلخ بدون شکر افزوده یا شیر – یک غذای موثر برای کسانی محسوب می شود که با اضطراب و استرس زندگی می کنند. شکلات باعث کاهش کورتیزول – هورمونی که با عث بروز علائم اضطراب می شود – می شود. به علاوه شکلات تلخ دارای محتویاتی است که به بهبود خلق و خو کمک می کند.

تغذیه سالم یکی از بهترین راه ها برای کنترل اضطراب و استرس است. در حقیقت یکی از بهترین مواردی که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید، آب فراوان است. تحقیقات بسیاری نشان داده اند که کم آبی بدن تا 25 درصد باعث بالا رفتن اضطراب می شود.

هر غذایی حاوی منیزیم، ویتامین B12،  زینک و آنتی اکسیدان برای کاهش استرس مفید هستند. به علاوه مکمل های گیاهی وجود دارند که برای اضطراب موثر هستند.

لینک منبع

نگارنده: سمیه محمدی

 

ارائه خدمات غیردارویی درمان استرس تحت نظر متخصصین روانشناس مجرب در کلیه شعب تهران و کرج

 

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *