عوامل دور از ذهن که باعث بروز درد می شوند

عوامل درد

اغلب عامل دردهای ما انتخاب های ساده ای است که در طول روز انجام می دهیم. دیوید وستردال، متخصص کلینیکی در فلوریدا به برخی از آنها اشاره می کند که اولین آنها پوشیدن سندل های باز است که بخشی از آنها بین انگشتان پا قرار می گیرد. این نوع سندل ها محافظت کمی از پا انجام می دهند و باعث بروز درد در پاها، مچ پا و زانو می شوند. راه حل جلوگیری از این مشکل پوشیدن کفش هایی است که دارای قوس و خاصیت محافظتی از پا هستند. به علاوه زمانی که می دانید قرار است پیاده روی زیادی داشته باشید، کفش ورزشی بپوشید.

گوشی های هوشمند

آیا با تلفن همراه خود به رد و بدل کردن متن های مختلف می پردازید یا در وب سایت های مختلف جستجو می کنید؟ در این شرایط انگشتان شما به ویژه انگشت شستتان کار زیادی انجام می دهد. پزشکان نمونه هایی از آرتروز را در انگشت شست جوانان مشاهده کرده اند که مربوط به کار زیاد با گوشی تلفن همراه می باشد.

زمانی که درد انگشتان خود درد احساس می کنید، بهتر است به آنها استراحت بدهید. اگر درد ادامه پیدا کرد به پزشک اطلاع دهید. روش های درمانی موثری برای آرتروز وجود دارد.

عوامل درد1

کیف پولتان که در جیب عقب شلوارتان می گذارید، می تواند منجر به بروز درد شدید در قسمت ران یک پا شود. گذاشتن کیف پول در جیب عقب شلوار به رگ های سیاتیک فشار وارد آورده و باعث سوزش می شود. کیف پول دارای حجم بیشتر و چاق تر نیز باعث می شود ستون فقرات کمی از محور خود خارج شده و باعث تنش عضلانی می شود. برای پیشگیری از بروز این مشکلات و آغاز درد قبل از نشستن، به ویژه در نشستن در اتومبیل، کیف را از جیب عقب خود خارج کنید.

یکی دیگر از عاملان بروز درد رانندگی است، که البته نشستن نادرست در اتومبیل باعث آن می شود. اکثرا صندلی های اتومبیل خود را با زاویه اشتباه تنظیم می کنند. اگر صندلی به حالت خمیده باشد، فرد برای گرفتن فرمان اتومبیل دو لا می شود و در نتیجه سر فرد از تکیه گاه فاصله می گیرد و گردن درد را به دنبال خواهد داشت.

بهتر است صندلی اتومبیل خود را در حالت صاف تنظیم کنید تا سر و گردن شما محافظت شود. فرمان اتومبیل باید راحت در دستان شما قرار بگیرد، طوری که بازوهایتان راحت باشند.

بازی های کامپیوتری شبیه سازی شده که با فعالیت های جسمی همراه هستند، یکی دیگر از عوامل بروز درد می باشند. این بازی ها حرکات ورزشی محبوب را شبیه سازی کرده و گاهی باعث بروز آسیب های جدی می شوند. در زمان انجام این بازی ها اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای انجام حرکات دارید. به علاوه زمان این بازی ها را طولانی تر از حد معمول ادامه ندهید.

پنیر یکی از غذاهایی است که عامل بروز سردرد می شود. به ویژه پنیرهای مانده حاوی ماده به نام تیرامین است که عامل بروز سردرد است. این ماده در گوشت های فرآوری شده و نوشیدنی ها نیز یافت می شود. برای اینکه بدانید چه غذاهایی عامل بروز سر درد می شوند، بهتر است یادداشتی از غذاهای خود داشته باشید.

حتی وقت هایی که هیچ فعالیتی ندارید هم ممکن است دچار سردرد شوید. آیا اغلب روی مبل لم می دهید و به تماشای تلویزیون می پردازید؟ اگر مدت زیادی در این وضعیت بمانید و حتی به همین شکل بخوابید، دچار درد در ناحیه گردن و کمر خواهید شد. بهتر است حتی در هنگام استراحت هم به شکل درست بنشینید. به علاوه تلویزیون نباید خیلی بالاتر از سطح زمین قرار بگیرد.

روش نامناسب بلند کردن نوزاد عامل دیگری است که باعث بروز درد و التهاب در مچ دستان و انگشتان می شود. دستان خود را در زیر کمر و باسن نوزاد قرار داده و با بزرگترین عضله دست نوزاد را بلند کنید.

اگر مجور هستید وسایلی مانند لپ تاپ را با خود حمل کنید، به قسمت های مختلفی از بدن خود فشار می آورید. حمل لپ تاپ بر روی ساعد فشار وارد می کند و عامل بروز آرنج تنیس بازان می شود. کیف هایی که روی یک شانه حمل می کنید، باعث درد کمر و شانه می شود. سعی کنید از کیف های چرخ دار برای لپ تاپ خود استفاده کنید و یا مدل های کوچکتر و سبکتر لپ تاپ را برای خود انتخاب کنید.

روش بستن موها عامل موثر در بروز سردردها می باشد. اگر موهای خود را به شکل خیلی سفت دم اسبی ببندید، ممکن است دچار سردرد شوید یا اگر مبتلا به میگرن هستید، سردرد میگرنی را تشدید می کند. بهتر است کمی در شکل بستن موهای خود تغییر ایجاد کنید.

برخی بوهای قوی باعث بروز سردرد می شوند که پزشک ها از علت آن مطمئن نیستند. ممکن است بوی خیلی بد مانند بودی رنگ یا دود مشکل ساز باشد یا حتی بوی یک عصر خاص. سعی کنید بوهای مشکل ساز را شناسایی کنید و سعی کنید از آنها اجتناب کنید.

اگر اکثر روزها صبح خود را با درد آغار می کنید، بهتر است به شکل خوابیدن خود و موقعیت بدنتان دقت بیشتری داشته باشید. افرادی که به شکم می خوابند گردن خود را زیاد پیچ و تاب می دهند. دیگران که به پهلو می خوابند و یک دستشان روی سرشان است، به شانه هایشان فشار می آید.

بهترین شکل خواب، خوابیدن به پشت یا به پهلو است در حالی که دست ها زیر سطح شانه باشند. افرادی که به پهلو می خوابیند، از یک بالشت در بین زانوهای خود استفاده کنند تا از کمر خود محافظت کنند. افرادی که به پشت می خوابند نیز یک بالش برای زیر گردن و زیر زانوی خود نیاز دارند.

مشروبات الکلی مهم ترین عامل بروز سردردهای ضربان دار هستند. برای پیشگیری از اینگونه سردرد از نوشیدن الکل اجتناب کنید.

مواد غذایی در طول روز باید به طور منظم مصرف شوند. میان وعده های خود را در طول روز ترکیبی از پروتئین و غلات انتخاب کنید، از جمله کره بادام زمینی و کراکر گندم.

یکی از مهم ترین عوامل کمر درد بلند کردن اشتباه اجسام است. یکی از اشتباهات رایج در بلند کردن اجسام صاف کردن پشت به هنگام بلند کردن جسم می باشد. این امر باعث می شود جسم مورد نظر به عضله های پشت فشار وارد آورد. چرخیدن همراه با بلند کردن جسم مشکل دیگری است.

در زمان بلند کردن جسم زانوها و باسن خود را خم کنید و کمر را صاف نگه دارید. جسم را گرفته و با پاهای خود، به همراه صاف کردن زانوها و باسن، بلند کنید.

اگر ساعات زیادی از روز را در محل کار خود و پشت میز می گذرانید، بهتر است به طریقه نشستن و صندلی خود دقت کنید. یک صندلی نامناسب باعث خمیده شدن شما به جلو و وارد آوردن فشار به گردن و کمر می شود. بیش از حد بالا بودن یا پایین بودن مانیتور نیز به گردن فشار می آورد.

صفحه مانیتور در راستای چشم قرار بگیرد. به علاوه صندلی به شکل صاف باشد، طوریکه پاها روی زمین باشند. در صورت نیاز برای محافظت از کمر خود از بالشت استفاده کنید.

عوامل درد0

خستگی چشم ها باعث بروز سردرد در پشت ها می شود. این نوع سردرد زمانی رخ می دهد که دچار مشکلات بینایی باشید؛ مشکلاتی مانند نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم. به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنید تا مشکلات بینایی سریع تر تشخیص داده شوند. اگر عینکی هستید در صورت بروز سردرد، شاید زمان آن رسیده باشد که عینک خود را عوض کنید.

بسیاری از مردم مدعی هستند که تغییرات آب و هوا یکی از عواملی است که باعث بروز سر درد می شود. به ویژه با بالا رفتن دمای هوا احتمال بروز میگرن و دیگر انواع سردرد بیشتر است. مطمئنا شما نمی توانید دمای هوا را کنترل کنید، اما بهتر است در مورد تاثیر هوا بر روی سردرد خود اطلاعات کافی داشته باشد، به این شکل می توانید خود را برای مقابله با آن آماده کنید.

تحرک بیش از حد در آخر هفته نیز تاثیرات سوء بر روی بدن خواهد داشت. اکثر افراد در طول هفته کم تحرک هستند و آخر هفته خود را به انجام ورزش ها یا فعالیت های پرتحرک می پردازند. فعالیت زیاد و ناگهانی باعث آسیب پذیری عضلات می شود.

برای پیشگیری از این حالت بهتر است ابتدا با تمرین های سبک و پیاده روی و کشش آغاز کنید و پس از گرم شدن عضلات فعالیت خود را آغاز کنید. به علاوه در طول هفته زمانی را به انجام فعالیت های بدنی اختصاص دهید.

خیلی از پدرها برای سرگرم کردن فرزندان خود آنها را روی شانه هایشان می گذارند. اما بهتر است بدانید این کار یکی از مهم ترین عوامل بروز گردن درد و شانه درد است. به جای گذاشتن کودک روی شانه هایتان بهتر است روی نیمکت نشسته و وی را تشویق کنید تا خود او روی شانه های شما قرار بگیرد.

دندان قروچه عامل دیگری است که باعث سردرد می شود. اگر شما عادت به دندان قروچه دارید، سردرد تنها عامل نگرانی نیست، بلکه دندان قروچه باعث آسیب رساندن به دندان ها، فک و حتی شنوایی شما می شود. در این شرایط به دندانپزشک مراجعه کنید تا محافظی برای دهان در هنگام خواب برای شما تجویز کند.

سردردهای ناشی از برقراری رابطه جنسی قصه جدیدی نیست. سکس باعث افزایش فشار خون و تنش عضلانی در سر و گردن می شود و منجر به سردرد ضربه ای می شود. مردان بیشتر از زنان به این نوع سردرد مبتلا می شوند. این نوع سردرد معمولا با مصرف ضد درد بهبود می یابد. اما حتما با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که این سردردها علائم مربوط به شرایط جدی تری نیستند.

اضطراب عاملی است که باعث بروز دردهای مختلف می شود. در بسیاری افراد اضطراب باعث سفت شدن عضلات پشت می شود که باعث درد می شود. بسیاری از سردردهای تنشی ناشی از اضطراب هستند. به علاوه اضطراب باعث دندان قروچه شده که منجر به درد فک می شود. بهتر است روش های کم کردن اضطراب را تمرین کنید، مانند یوگا و مدیتیشن.

در صورت بروز علائم زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • درد قفسه سینه
  • سردرد شدید یا سفتی گردن
  • درد ناشی از آسیب
  • درد همراه با ضعف یا بی حسی

هر درد مزمنی باید توسط پزشک مورد ارزیابی قرار گیرد، به خصوص اگر باعث اختلال در کار و خواب شود.

منبع:

http://www.webmd.com/migraines-headaches/nontraditional-headache-treatments

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *