علل کاهش میل جنسی در زنان و مردان چیست؟

کاهش میل جنسی در خانم ها و آقایان

میل جنسی یک خانم طی سال های متوالی به طور طبیعی دارای نوسان می شود. معمولا با شروع یا پایان یک رابطه یا با تغییرات زندگی، مانند بارداری، یائسگی یا بیماری، افزیش یا کاهش میل جنسی اتفاق می افتد. برخی داروهای ضدافسردگی و ضد تشنج نیز منجر به کاهش میل جنسی در خانم ها می شوند.

اگر شما دچار کاهش میل جنسی مداوم یا عود شونده شده اید، ممکن است اختلال در تمایلات جنسی داشته باشید که اختلال در میل جنسی یا تحریک جنسی خانم ها نیز نامیده می شود. در این شرایط لازم است به پزشک مراجعه کنید.

اما اگر پایین بودن میل جنسی خفیف است و شما را آزار می دهد، تغییر در سبک زندگی یا تکنیک های برقراری رابطه جنسی به شما کمک خواهد کرد. مصرف برخی داروها نیز موثر خواهند بود.

برخی علائم مربوط به کاهش میل جنسی عبارتند از:

  • فرد علاقه ای به هیچ نوع رابطه جنسی ندارد.
  • فانتزی ها یا افکار جنسی در ذهن ندارد.
  • به خاطر عدم وجود تمایل جنسی اذیت می شود.

اما رایج ترین علل کاهش میل جنسی در خانم ها چیست؟

رایج ترین علل کاهش تمایلات جنسی در خانم ها عبارتند از:

  • مسائل مربوط به روابط بین فردی – مشکل در عملکرد پارتنر، عدم رضایت عاطفی و احساسی نسبت به رابطه، تولد نوزاد و مراقبت مداوم از نوزاد عواملی هستند که باعث کاهش میل جنسی در خانم می شوند.
  • تاثیرات اجتماعی، فرهنگی – استرس شغلی، فشارهای محیطی و تصاویر و فیلم های پورن می توانند تاثیر منفی بر روی میل جنسی داشته باشند.
  • سطح پایین تستوسترون – تستوسترون بر روی میل جنسی در مردان و زنان تاثیر می گذارد. سطح تستوسترون در خانم ها پس از سن 20 سالگی رو به افزایش است و سپس با رسیدن به یائسگی به تدریج کاهش پیدا می کند.
  • مشکلات پزشکی – بیماری های روحی، مانند افسردگی، اندومتریوز، فیبروئیدها و اختلالات تیروئید، هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی میل جنسی یک خانم را تحت تاثیر قرار می دهند. دیگر بیماری های تاثیر گذار بر روی تمایلات جنسی عبارتند از: آرتریت، سرطان، دیابت، فشارخون بالا، بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های عصبی.
  • داروها – برخی ضدافسردگی ها (از جمله SSRIها) داروهای کم کننده فشار خون و قرص های ضدبارداری می توانند به روش های مختلف بر روی تمایلات جنسی تاثیر بگذارند، از جمله کاهش سطح تستوسترون یا تاثیر گذاشتن بر روی جریان خون.
  • سن و سال – در خانم ها با افزایش سن سطح آندروژن کاهش پیدا می کند.
  • برخی عادت های اشتباه در زندگی – نوشیدن مشروب زیاد بر روی تمایلات جنسی تاثیر می گذارد. سیگار کشیدن نیز باعث کاهش فشار خون و در نتیجه کاهش میل جنسی می شود.
  • جراحی – هر نوع جراحی، به ویژه جراحی مربوط به ناحیه پستان یا اندام تناسلی بر روی تصور فرد از بدن خود و همچنین تمایلات جنسی تاثیر می گذارد.
  • خستگی زیاد – خستگی ناشی از مراقبت از کودکان، بیماری یا جراحی بر روی تمایلات جنسی تاثیر می گذارد.
  • تغییرات هورمونی – یائسگی، بارداری و شیردهی عواملی هستند که باعث تغییرات هورمونی می شوند و عدم تعادل هورمونی منجر به بروز مشکل در تمایلات جنسی می شود.

عوامل روحی که بر روی میل جنسی تاثیر می گذارند، عبارتند از:

  • مشکلات روحی، مانند اضطراب و افسردگی
  • تصویر نامناسب نسبت به اندام خود
  • اعتماد به نفس پایین
  • سابقه سوء استفاده جنسی یا جسمی
  • تجربه های ناخوشایند جنسی

علل کاهش میل جنسی در مردان و زنان تا حدی مشابه است. در ادامه به برخی از رایج ترین علل کاهش میل جنسی در مردان می پردازیم.

  • کاهش سطح تستوسترون – تستوسترون یک هورمون مردانه مهم است. در مردان این هورمون در بیضه ها تولید می شود. تستوسترون مسئل ساخت توده عضلانی و استخوانی است و تولید اسپرم را نیز تحریک می کند. زمانی که سطح این هورمون کاهش پیدا می کند، تمایلات جنسی نیز کمتر می شود.
  • بیماری های مزمن
  • افسردگی و بیماری های روحی
  • اختلالات خواب – بررسی ها نشان داده اند افراد مبتلا به اختلالات خواب، مانند آپنه خواب انسدادی دچار کاهش سطح تستوسترون نیز می شوند. به علاوه محققان دریافتند مردانی که سطح تستوسترون پایین دارند، خواب موثری ندارند.
  • افزایش سن – با افزایش سن سطح هورمون تستوسترون نیز کاهش پیدا می کند. به طور کل مردان در حدود سن 60 تا 65 سال تغییر چشمگیری در تمایلات جنسی خود مشاهده می کنند.
  • اضطراب – همانند خانم ها، تمایلات جنسی مردان نیز تحت تاثیر اضطراب قرار می گیرد.
  • سندروم پای بیقرار – بررسی ها نشان داده مردانی که دچار سندروم پای بیقرار هستند، بیش از دیگران در معرض اختلالات نعوظ خواهند بود. اختلال نعوظ زمانی رخ می دهد که مرد نمی تواند نعوظ داشته باشد و یا آن را حفظ کند.

اختلالات جنسی و کاهش تمایلات جنسی به راحتی قابل درمان هستند. روش های درمان این مشکلات عبارتند از: انتخاب یک رژیم غذایی سالم، استراحت کافی، مدیریت استرس، تغییر سبک زندگی و روان درمانی و سکستراپی. در مقاله بعدی به طور مفصل تر به روش های درمان این مشکلات خواهیم پرداخت.

[button color=”blue” size=”medium” link=” https://www.healthline.com/health/low-testosterone/conditions-that-cause-low-libido#low-t2″ target=”blank” ]منبع شماره 1[/button]   [button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/low-sex-drive-in-women/basics/causes/con-20033229″ target=”blank” ]منبع شماره 2[/button]   [button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.webmd.com/sex-relationships/features/loss-of-sexual-desire-in-women#1″ target=”blank” ]منبع شماره 3[/button]

نگارنده: سمیه مجمدی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)