علل عدم مراجعه مردم به پزشک و آموزش فرهنگ مقابله با آن

ترس از دکتر رفتن

اگر شما زمان کافی برای رفتن به مطب دکتر نداشته و یا از رو به رو شدن با پزشک هراس دارید، در اینجا ما راه کارهایی را در جهت بهبود وضعیت سلامت مخاطبان و خوانندگان عزیز و ایجاد انگیزه در آنان ارائه خواهیم کرد.

مرحله پذیرش:

شما مدت هاست که به پزشک مراجعه نکردید و برای آن هم دلایل خودتان را داشتید. یکی از دلایل احتمالی آن می تواند عدم برخورداری از بیمه سلامت باشد یا عدم اطمینان به تشخیص هر پزشک که در نتیجه آن در میانه راه و در جستجوی یک پزشک مجرب ناامید می شدید.

البته این امکان نیز وجود دارد که بدلیل مشغله کاری، هیچ گاه وقت رفتن به مطب دکتر را نداشید و یا از رو به رو شدن با حقیقت و آنچه قرار است رخ دهد، هراس داشتید.

مراجعه به پزشک ممکن است که در اولویت کار شما نباشد، اما بدلایلی که بعدها آن را ذکر خواهیم کرد، بهتر است که این طور باشد. رعایت بهداشت سلامت و مراقبت از وضعیت سلامت به طورت منظم و مداوم می تواند از بروز و وقوع مشکلات و بیماری های بسیار جدی و وخیم جلوگیری کند. تنها راه حل آن، مراجعه مرتب به پزشک است، اما نه زمانی که درد یا مشکل غیر قابل تحمل و به سختی قابل درمان باشد.

از زمان به جریان افتادن قانون مراقبت مقرون به صرفه یا ( affordable care act ) بسیاری از مردم تحت حمایت شرکت های بیمه رفته و بدنبال راه های بهبود وضعیت سلامت خود هستند.

حتی اگر شما جزء میلیون ها نفری نیستید که به تازگی تحت پوشش بیمه درمانی رفته اند، شانس شما در برخوداری از اقدامات بهداشتی پیشگیرانه، مانند: واکسیناسیون و آزمایشات غربالگری سرطان و دفعات مراجعه به پزشک کاهش پیدا می کند.

در اینجا به موانع موجود بر سر راه مراقبت های پیشگیرانه و راه های غلبه بر آنها و حرکت به سوی تندرستی می پردازیم.

بسیاری از مردم از رفتن به مطب دکتر طفره می روند، که می تواند به خاطر نداشتن بیمه درمانی باشد، اما این مورد هم با قانونی که اخیرا تصویب شده است؛ یعنی قانون مراقبت مقرون به صرف یا affordable care act در حال تغییر و تعدیل است.

یافتن یک شرکت بیمه درمانی یا ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی مناسب به شما کمک می کند تا از حق خود در برخورداری از مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه بهره مند شوید.

حالت اضطراب از اتفاقات پیشرو و پزشک هراسی از موانع اصلی عدم مراجعه به پزشک هستند، در صورت رعایت نکات زیر، تمام این مسائل جدی و مشکلات قابل درمان و قابل حل هستند:

  1. عدم برخوداری از بیمه سلامت و درمان: حقیقت تلخ این است که بدلیل عدم قرار گفتن تحت پوشش بیمه درمانی مناسب، مردم مجبور و محکوم به تحمل درد و تاخیر در درمان آن هستند. در وهله اول، شما باید تحت پوشش یک بیمه درمانی مناسب از طریق ثبت نام در سایت خدمات درمانی قرار بگیرید. قدم بعدی، برخورداری از امتیاز تحت الحمایگی قانون مقرون به صرف یا affordable care act است. در صورت برخورداری از شرایط ذیل، امکان ثبت نام ویژه در هر زمان برای اشخاص و ارگانها وجود دارد:
  • شخص به تازگی ازدواج کرده باشد یا طلاق گرفته باشد
  • شخص به تازگی زایمان کرده باشد، یا کودکی را به فرزند خواندگی قبول کرده باشد یا بدلیل شرایط بد زندگی، فرزند خود را به پرورشگاه سپرده باشد.
  • شخص به تازگی از زندان آزاد شده باشد
  • شهروند جدید یک کشور شدن
  • به صورت غیر عمد از تحت پوشش بیمه درمان خارج شدن، برای مثال: از دست دادن شغل
  • سال ها تحت پوشش بیمه والدین قرار گرفتن
  • به راه اندختن یک حرفه جدید و قرار دادن تعدادی از کارکنان تحت پوشش بیمه درمانی
  • نقل مکان کردن از منطقه تحت پوشش بیمه درمانی موردنظر
  1. عدم شناخت و آشنایی با یک پزشک مجرب و مطمئن: زمانی ممکن است که شما از چکاپ های منظم خود دست بکشید و دیگر به پزشک مراجعه نکنید یا اصولا جزء آن دسته از افرادی نیستید که در صورت بروز بیماری و درد به اورژانش مراجعه می کنند. استفاده از خدمات اورژانس هزینه بر است و معمولا اورژانس بیمارستان محل مناسبی برای مراقبت های روزانه نیست.

پیدا کردن یک پزشک مجرب و قابل اطمینان و ایجاد یک رابطه مستحکم با او برای انجام مراقبت های اولیه روزانه یا برخورداری از مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه بسیار مهم و ضروری ست. کارهایی که مشا می توانید انجام دهید:

  • جستجو و پرسش از نزدیکان و خویشاوندان به منظور معرفی یک پزشک مجرب و کاردان
  • بررسی بر خط سایتها و خواندن نظرات کاربران اینترنتی و سایتها به منظور شناسایی پزشکی قابل اطمینان در محل سکونت شما
  • بررسی لیست ارائه شده از پزشکان پیشنهادی شرکت های بیمه

در صورت یافتن پزشک دلخواهتان و گرفتن وقت ملاقات از او، از پزشک خود درباره مراقبت های پیشگیرانه، البته با توجه به مر حله ای از زندگی که در آن قرار دارید، جویا شوید. این امکان وجود دارد که با توجه به سنتان، پزشک مربوطه انجام واکسیناسیون برای جلوگیری از ابتلا به زونا یا آنفولانزا را توصیه کند یا به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی حملات قلبی و … از شما خواهش کند که به صورت مرتب آزمایش خون یا آزمایش کنترل کلسترول انجام دهید. از دیگر مراقبت های پیشگیرانه می توان به آزمایشات غربالگری سرطان (سینه، ریه، زهدانگردان و روده بزرگ) برای خانم های پنجاه سال به بالا اشاره کرد. این آزمایشات به منظور پیش بینی علائم بروز بیماری های مورد نظر و جلوگیری از وخیم شدن آنها صورت می گیرد.

با در اختیار داشتن این موارد، حتما برای شرایط اضطراری چون بروز حملات قلبی یا مغزی، از پیش برای خود در اورژانش جا رزرو کنید.

  1. نداشتن وقت کافی برای مراجعه به پزشک: زمان طلاست و شما ممکن است بدلیل شرایط کاری و برنامه کاری فشرده وقت مراجعه به پزشک و بهره مندی از مراقبت های پزشکی او را نداشته باشید. اما به خاطر داشته باشید که زمانی که برای این کار صرف می کنید، بعدها در زندگی شما تاثیر خود را خواهد گذاشت و در آینده با مشکل درمان بیماری هایی چون فیبریلاسون ( ضربان نامرتب قلب) و … رو به رو نخواهید شد. در زمان مراجعه به پزشک، خود را آماده کنید تا بهترین بهره را از صحبت های پزشک ببرید. بنابراین قبل از گرفتن وقت ملاقات، لیستی از سوال هایی احتمالی که درباره وضعیت سلامت بدن خود در ذهن دارید و قصد دارید از پزشک جویا شوید، تهیه کنید.
  2. پزشک هراسی: پزشک هراسی یا ترس از شنیدن خبر بد درباره وضعیت سلامتتان از جمله علل عدم مراجعه به پزشک و در نتیجه عدم برخورداری از مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه است. البته این هراس می تواند ناشی از تجربه بد شما در زمان گذشته باشد و یا ناشی از اختلال روحی وروانی که اکنون گریبانگیر شماست. برای مثال:
  • ترس نابهنجار از بودن در جاهاى تنگ و تاريك
  • برون هراسی یعنی هراس از مکان های باز و عمومی
  • مردم گریزی و ترس از بودن در میان مردم

این امکان وجود دارد که اشخاص متوجه اختلال اضطراب اجتماعی درون خود نباشند و برنامه خود را طوری تنظیم می کنند تا از این وقت ملاقات ها دوری کنند.

دانشمندان بر این باورند که بازماندگان سرطان های بدخیم تا حدود سه برابر مردم عادی از این اختلالات رنج می برند. البته تمام این اختلالات و حالات ترس های بمیار گونه با گذراندن جلسات مشاوره و مصرف دارو برطرف می گردند.

در برخی افراد، داشتن عادات نامناسب و ناسالم آنها را از مراجعه به پزشک باز می دارد. برای مثال، ترس از این دارید که پزشک شما را به خاطر سیگار کشیدن و یا اضافه وزن سرزنش کند.

ولی شما نمی دانید که چگونه این عادات را ترک کنید و تلاشی هم برای رفع آنها نمی کنید. حقیقت این است که پزشک روش هایی موثر را به شما پیشنهاد می کند تا هم وزن خود کاهش دهید و هم سیگار خود را ترک کنید.

غلبه بر این نگرانی ها و ادامه انجام مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه بسیار مهم و ضروری است، هیچگاه در انجام آزمایشات، مانند آزمایش هپاتیت سی تعلل نکنید. اکنون توصیه می شود که افراد متولد بین سنین 50 تا 70 سال به صورت مرتب این آزمایش را انجام دهند.

حتی با وجود عدم کاهش وزن و عدم ترگ سیگار هم مراقب باشید که هر ده سال یکبار واکسن آنفولانزا و دیفتری کزاز خود را دریافت کنید. اگر در سن شصت سالگی با بالای آن قرار دارید، به مقدار کمی از واکسن زونا نیاز نیاز دارید. با رعایت این نکات بهداشتی، شما در مسیر درست رسیدن به یک وضعیت بدنی مطلوب قدم بر می دارید.

منبع سایت:

http://www.everydayhealth.com/news/big-barriers-to-seeing-doctor-how-to-get-over/

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *