علل و درمان افسردگی مقاوم به دارو و درمان های معمول

افسردگی مقاوم به درمان و دارو

 

 

افسردگی مقاوم به درمان

درمان افسردگی همیشه آسان نیست.

مطالعات نشان داده است که 30 تا 40 درصد از افراد پس از مصرف داروهای ضد افسردگی ، بهبود نسبی علائم افسردگی را تجربه می کنند و تقریباً 10٪ تا 15٪ افراد به هیچ وجه به درمان های معمول ضد افسردگی پاسخ نمی دهند.

 

افسردگی ممکن است دلایلی داشته باشد که ما هنوز آنها را درک نکرده ایم – به همین دلیل است که داروهای ضد افسردگی برای همه مفید نیستند.

در ادامه بعضی از علل افسردگی مقاوم به دارو را به اختصار شرح خواهیم داد

 

1-دوز ناکافی دارو ( بعضی افراد نیاز به مقدار بسیار بیشتری از داروها برای پاسخدهی درمانی مناسب دارند)

2-تشخیص اشتباه ( گاهی بسیاری از بیماریهای طبی مانند بیماریهای غدد و مغز و…ابتدا خود را فقط با افسردگی نشان میدهند و پزشک حاذق را نیز به اشتباه می اندازند)

3-انتخاب نوع درمان (هرکسی بسته به سن،جنس،نوع افسردگی و…به داروی خاصی نیاز دارد و گاهی افسردگی فرد با تغییر نوع دارو کاملاً درمان میشود)

4-علل ژنتیکی ( مشکلات متابولیسم دارو در کبد که فقط با تست های خاص آزمایشگاهی مشخص میشود)

5-بیماریهای همراه ( مثلاً در مواردی که مشکلات تیروئیدی نیز وجود دارد ممکن است تشخیص و درمان افسردگی بسیار پیچیده تر باشد)

6-وجود سایر اختلالات اعصاب مانند اختلال دوقطبی

7- تداخل دارویی( مثلاً بسیاری افراد همزمان داروهای گیاهی نیز مصرف میکنند که این داروها ممکن است سبب اختلال در جذب داروهای افسردگی شوند)

 

افسردگی مقاوم به دارو اصلاً پایان راه نیست و روش های متعددی برای حل این مشکل وجود دارد (منبع).

اما اگر درمان افسردگی شما جواب نداد ، تسلیم نشوید.

بسیاری از افراد می توانند افسردگی مقاوم در برابر درمان خود را کنترل کنند. شما و پزشکتان فقط باید روش درست را پیدا کنید. درمان برای شما ممکن است شامل داروهای مختلف ، درمان های تکمیلی و سایر درمان های جدیدتر باشد. اگر با وجود درمان هنوز با افسردگی دست و پنجه نرم می کنید ، آنچه باید بدانید در اینجا آورده شده است.

عدم پاسخ به درمان های معمول اصلا نادر نیست: حداکثر یک سوم بزرگسالان مبتلا به افسردگی که علائمی – مانند احساس غم و اندوه مداوم ، اختلالات خواب ، انرژی کم و افکار مرگ یا خودکشی دارند- به درمان های معمول پاسخ نمی دهند.


درمان افسردگی مقاوم به دارو و درمان های معمول

 

1- ترکیبی از داروهای ضد افسردگی و روان درمانی (معمولاً درمان رفتاری شناختی) یک گزینه موثر است (منبع).

با این حال ، مقرون به صرفه بودن این استراتژی ارزیابی نشده است. همچنین استفاده از نور درمانی ، احتمالاً همراه با ورزش بدنی ، اثر ضد افسردگی و ضد اضطراب قابل توجهی دارد. در دوره درمان قطعی افسردگی بدون دارو، دکتر مصطفی امیری همه روش های غیر دارویی را آورده است.

2- تغییر نوع داروی ضد افسردگی : گاهی اوقات مفید است که از یک کلاس ضد افسردگی به یک گروه دیگر بروید. به عنوان مثال تغییر از یک مهارکننده انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) به یک مهار کننده مونوآمین اکسیداز (MAOI) یا Wellbutrin (بوپروپیون) ممکن است مفید باشد زیرا تا حدودی اثرات متفاوتی بر شیمی مغز می گذارند.

3- تحریک مغناطیسی مغز : rTMS این روش شامل استفاده از آهنربا برای تحریک مناطق خاصی از مغز است. این شیوه از سال 1985 مورد استفاده قرار گرفته و به طور فزاینده ای در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد ، اما اطلاعات زیادی در مورد میزان موفقیت طولانی مدت در افسردگی مقاوم در برابر درمان در دسترس نیست.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «علل و درمان افسردگی مقاوم به دارو و درمان های معمول»

  1. سلام من بيماري افسردگي شيدايي(اختلال خلقي)دارم دكتر بهم سيتالوپرام،هالوپريدول،دپاكين500داده من اينارو چطوري مصرف كنم و نوشته هفته اول به بعد از هر كدوم يكي بخور يعني از هر سه در يك دقيقه بخورم يا فاصله بندازم چقدر فاصله با تشكر
    لطف كنيد جواب بدين؟؟؟

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      سلام
      ای موضوع به تظر پزشکتان بستگی دارد و میتوانید تلفنی از منشی ایشان بپرسید.بسیاری از موارد داروهای با خاصیت خواب اوری صبح یا غروب تجویز میشوند و این موضوع به شغل و نوع اختلال اولیه و…بستگی دارد.
      سپاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *