علت خرخر کردن در خواب چیست؟

علت خرخر کردن
خرخر کردن

علت خرخر کردن این است که در زمان نفس کشیدن و عبور هوا از گلو، بافت های شل در این قسمت می لرزند. افراد بسیاری هر از گاهی خرخر می کنند. عواملی مانند وزن، سلامت جسمی و شکل دهان بر روی میزان خرخر کردن افراد تاثیر می گذارند.

چطور بدانم خرخر می کنم؟

اگر صدای خرخر کردن شما آنقدر بلند باشد که باعث بیدار شدن پارتنرتان شود، حتما در مورد آن شنیده اید. اگر حرف های دیگران را در مورد خرخر کردن خود باور نمی کنید و یا اگر تنها می خوابید، برای اطمینان از این مسئله قبل از خوابیدن یک ضبط کننده صدا را فعال کنید.

اما بهتر است بدانید هر عاملی که تنفس از طریق بینی را برایتان سخت کند، منجر به خرخر کردن شما می شود، به عنوان مثال عواملی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا حساسیت ممکن است باعث کیپ شدن بینی شوند. برخی داروهای بدون نسخه به برطرف شدن این مسئله کمک می کنند، اما اگر مدت زیادی است دچار انسداد بینی شده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

به پشت خوابیدن

خوابیدن به پشت ممکن است باعث خرخر کردن شود و یا این مشکل را بدتر کند. به پهلو خوابیدن بهترین حالت خوابیدن است. می توانید یک یا دو بالشت اضافه در اطراف خود داشته باشید تا از خوابیدن به پشت جلوگیری شود.

ارتباط بین شکل بینی و خرخر کردن

اگر دیوار بین دو سوراخ بینی به درستی تشکیل نشود، یک طرف بینی از طرف دیگر کوچکتر خواهد بود. این امر باعث سخت نفس کشیدن و در نتیجه خرخر کردن می شود. به علاوه صدمه دیدن بینی نیز باعث خرخر کردن می شود. اگر تصور می کنید دچار چنین مشکلی هستید، بهتر است با پزشک مشورت کنید، جراحی گاهی مشکل را برطرف می کند.

شکل دهان

اگر قسمت بالای دهان به سمت گلو پایین تر یا ضخیم تر باشد، باعث باریک شدن مسیر هوا و در نتیجه منجر به خرخر کردن می شود. اگر بافت آویزان که از قسمت uvula آویزان است، بلندتر از حالت عادی باشد، منجر به خرخر کردن می شود. هر کس ممکن است با این ویژگی ها به دنیا بیاید، اما مشکل زمانی بدتر می شود که فرد دچار اضافه وزن باشد. گاهی جراحی مشکل را حل می کند.

تاثیر داروها بر خواب

داروهای خواب آور، شل کننده های عضلانی و برخی داروهای ضدافسردگی باعث شل شدن زبان و عضلات گلو می شوند. اگر سابقه خرخر کردن دارید، قبل از مصرف این داروها با پزشک خود مشورت کنید، شاید داروهایتان را تغییر دهند.

آپنه خواب

آپنه خواب یک عارضه جدی است که تنفس را در هنگام خواب متوقف می کند. این مشکل باعث وقفه تنفسی و بیدار شدن از خواب می شود. علائم آپنه خواب عبارتند از خشکی دهان، سردرد یا گلو درد در هنگام صبح. این عارضه ممکن است منجر به سکته مغزی، فشار خون بالا و بیماری قلبی شود، بنابراین اگر فکر می کنید دچار آپنه خواب هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک دستگاهی برای کمک به تنفس در هنگام خواب برای شما تجویز خواهد کرد.

اگر باردار هستید

خانم های باردار نیز معمولا خرخر می کنند، زیرا مسیر هوایی آنها ورم کرده و تنفس را برایشان دشوار می سازد. افزایش وزن در دوران بارداری به دیافراگم فشار وارد می کند. دیافراگم به ورود و خروج هوا به داخل ریه کمک می کند. اما به هرحال خانم های باردار اگر خرخر می کنند، باید به پزشک خود اطلاع دهند، زیرا این مشکل ممکن است منجر به بروز مشکلاتی مانند فشار خون بالا شود.

مراقب وزن خود باشید، اگر اضافه وزن دارید بیشتر در معرض خرخر کردن هستید، به ویژه اگر دور گردن تان بیشتر از حد معمول باشد.

الکل نوشیدن نیز منجر به شل شدن عضلات گلو و زبان می شود و احتمال خرخر کردن را افزایش می دهد.

[button color=”green” size=”medium” link=” https://www.webmd.com/sleep-disorders/ss/slideshow-stop-snoring” target=”blank” ]لینک منبع[/button]

نگارنده: سمیه محمدی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)