علت بروز سرطان پستان چیست؟

سرطان پستان

سرطان پستان نوعی سرطان است که از سلول های سینه گسترش پیدا می کند. سرطان پستان معمولا از پوشش داخلی مجرای شیر و یا لوبول ها آغاز می شود. تومور بدخیم می تواند به بخش های دیگر بدن نیز سرایت کند. سرطان پستان اگر در لوبول آغاز شود، سرطان لوبولار نامیده می شود و اگر در یکی از مجراها شروع شود، کارسینوم مجرایی است.

اکثر اوقات خانم ها به سرطان پستان مبتلا می شوند. این مقاله نیز بر روی سرطانی تمرکز دارد که در خانم ها بروز می کند. اما بهتر است بدانید آقایان نیز به سرطان پستان مبتلا می شوند.

سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان ها در بین زنان در سراسر جهان است.  16 درصد خانم های مبتلا به سرطان به این نوع سرطان مبتلا هستند و در سراسر جهان نیز 22.9 درصد از خانم ها به سرطان پستان مبتلا می باشند. 18.2 درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان در جهان بین خانم ها و آقایان ناشی از سرطان پستان است.

[toggle title=”در ویدئوی زیر با علائم سرطان پستان آشنا می شوید!” state=”open” ][/toggle]

میزان شیوع سرطان پستان در کشورهای توسعه یافته بیشتر از کشورهای در حال توسعه است. دلایل زیادی برای این مسئله وجود دارد که احتمالا امید به زندگی یکی از عوامل کلیدی آن است. به علاوه این سرطان در بین زنان سالمند شایع تر است. زنان در کشورهای ثروتمند نسبت به زنان در کشورهای فقیر عمر طولانی تری دارند که این مسئله به تفاوت در سبک زندگی و عادت های غذا خوردن افراد مربوط می شود.

آناتومی پستان خانم ها

پستان یک زن بالغ شامل چربی، بافت های همبند و هزاران لوبول –غده های کوچک تولید کننده شیر – است. شیر از طریق مجراهای کوچک به نوک پستان می رسد.

پستان هم مانند هر بخش دیگری از بدن از میلیون ها سلول میکروسکوپی کوچک تشکیل شده است. این سلول ها به شکل منظم تولید شده و توسعه پیدا می کنند و سلول های جدید جایگزین سلول های مرده می شوند.

در شرایط سرطان سلول های به طور غیرقابل کنترل تولید می شوند و تعداد بیشتری از سلول ها وجود دارد، بیشتر از حد نیاز.

علائم سرطان پستان

سرطان پستان

علائم این سرطان که فقط توسط بیمار احساس می شوند و برای پزشک یا پرستار توضیخ داده می شوند، از جمله این علائم سردرد و درد هستند. نشانه های دیگری هم توسط دیگران کشف شده و قابل مشاهده هستند، مانند بثورات پوستی یا التهاب.

اولین نشانه سرطان پستان معمولا وجود یک بافت ضخیم یا توده در بخشی از پستان است. اکثر این توده ها سرطانی نیستند، با این حال باید توسط پزشک مورد بررسی و معاینه قرار گیرند.

خانم هایی که علائم زیر را مشاهده می کنند، بهتر است بلافاصله به پزشک مراجعه کنند:

  • توده در پستان
  • درد در زیر بغل یا سینه که به نظر می رسد به دوره قاعدگی خانم ارتباط ندارد.
  • سوراخ شدن یا قرمز شدن پوست پستان، مانند پوست پرتقال
  • راش های پوستی در اطراف (یا روی) نوک یکی از پستان ها
  • تورم در زیر بغل (در یک طرف)
  • مشاهده بافت ضخیم در یک پستان
  • خروج ترشحات از یکی از پستان ها که گاهی حاوی خون است
  • تغییر نوک پستان، ممکن است فرو رفته شود یا حالت افتادگی پیدا کند.
  • تغییر اندازه و تغییر شکل نوک پستان
  • پستان یا نوک آن پوسته پوسته می شود.

علت بروز سرطان پستان

متخصصان در مورد علت دقیق بروز سرطان پستان مطمئن نیستند. بیان دقیق این مسئله که چرا برخی خانم ها به این سرطان مبتلا می شوند، کار سختی است. در ادامه به برخی عوامل که خطر بروز سرطان پستان را افزایش می دهند، اشاره می کنیم.

  • افزایش سن

هر چه سن یک خانم بالاتر می رود، میزان خطر ابتلای وی به سرطان پستان نیز بیشتر خواهد شد. بیش از 80 درصد خانم های مبتلا به سرطان پستان زنان بیشتر از 50 سال هستند (پس از دوره یائسگی).

  • ژنتیک

زنانی که در بین اقوام نزدیک خود فرد مبتلا به سرطان پستان دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. به هرحال اگر دو نفر در یک خانواده به این سرطان مبتلا شوند، لزوما به معنای وجود ژن بیماری در هر دو نفر نیست، سرطان پستان یک سرطان نسبتا شایع است. در اکثر مواقع سرطان پستان موروثی نیست.

خانم هایی که دارای ژن BRCA1 و BRCA2 هستند، خیلی بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان پستان و تخمدان هستند. این ژن ها ارثی هستند. TP53، یک ژن دیگر است که با خطر بروز سرطان پستان در ارتباط است.

  • سابقه ابتلا به سرطان پستان

زنانی که قبلا به سرطان پستان دچار شده اند، حتی نوع غیرتهاجمی آن، بیش از دیگران در معرض ابتلای مجدد به این بیماری هستند.

  • ابتلا به انواع خاصی از توده های پستان

خانم هایی که در پستان خود توده های خوش خیم (غیرسرطانی) داشته اند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند، به عنوان مثال هیپرپلازی آتیپیک یا سرطان لوبولار.

  • بافت متراکم پستان

خانم هایی که به دلیل بافت متراکم تر پستان بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان هستند.

  • قرار گرفتن در معرض استروژن

خانم هایی که دوره پریود آنها زودتر شروع شده یا دیرتر از حد معمول وارد دوره یائسگی شده اند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند. علت این مسئله این است که بدن آنها مدت طولانی تری در معرض استروژن قرار گرفته است. زمانی که دوره های قاعدگی شروع می شود، بدن در معرض هورمون استروژن قرار می گیرد و با شروع دوره یائسگی به میزان چشمیگری کاهش پیدا می کند.

  • چاقی

چاقی و افزایش وزن پس از یائسگی خطر بروز سرطان پستان را افزایش می دهد. متخصصان می گویند در بدن خانم های چاق که در دوران یائسگی هستند استروژن زیادی وجود دارد که ممکن است عامل بالا رفتن خطر باشد.

  • قد

خانم های قد بلند بیشتر از خانم های قد کوتاه در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند، متخصصان علت این مسئله را نمی دانند.

  • مصرف الکل

هر چه میزان مصرف الکل توسط خانم بیشتر باشد، خطر بروز ابتلا به سرطان پستان بیشتر خواهد بود.

  • قرار گرفتن در معرض تابش

استفاده از روش هایی مانند اشعه ایکس و سی تی اسکن خطر ابتلا به سرطان پستان را در خانم ها تا حدی افزایش می دهد.

  • HRT (درمان جایگزینی هورمون)

هر دو روش درمانی HRT، روش ترکیبی و استفاده از استروژن، ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را در خانم ها افزایش دهد. روش ترکیبی خطر بیشتری دارد.

  • برخی مشاغل

محققان فرانسوی دریافته اند خانم هایی که قبل از اولین بارداری شب ها کار می کنند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند.

محققان کانادایی دریافتند که برخی مشاغل، به ویژه شغل هایی که انسان را در معرض برخی مواد سمی و سرطان زا قرار می دهند، احتمال بروز سرطان سینه را در خانم ها افزایش می دهند. برخی از این مشاغل عبارتند از تولید پلاستیک خودرو، فلز، کنسرو مواد غذایی و کشاورزی.

کاشت برخی محصولات آرایشی در بدن میزان زنده ماندن فرد مبتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.

خانم هایی که از پروتز سینه استفاده کرده اند و دچار سرطان پستان می شوند، بیش از دیگر خانم ها در معرض مرگ ناشی از بیماری هستند.

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی و روحی به شما کمک می کنند. از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع اطلاعات پزشکی کشور)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]

[button color=”blue” size=”medium” link=”http://www.medicalnewstoday.com/articles/37136.php?page=2″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]

 محقق و مترجم: سمیه محمدی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *