علائم و درمان سنگ کلیه

سنگ کلیه  سنگ کلیه چیست؟

 زمانیکه کلیه ها مواد زاید را از خون فیلتر و تصفیه می کنند، ادرار تشکیل می گردد. برخی اوقات ، نمک ها و سایر مواد معدنی موجود در ادرار به همدیگر متصل شده و سنگهای کوچکی را در کلیه ها ایجاد می کنند.اندازه ی این سنگها می تواند از یک کریستال کوچک شکر تا  یک توپ پینگ پنگ متغیر باشد، اما فرد بندرت متوجه تشکیل آن می شود مگر زمانیکه سبب بسته شدن مسیر خروج ادرار و درد شود. چنانچه این سنگ ها خرد شده و به قطعات کوچکتر تقسیم شوند و وارد میز نای (مجاری باریکی که کلیه ها را به مثانه متصل می کند) گردند، می توانند دردهای بسیار شدیدی را در فرد سبب شوند.

[divider]

 سنگ کلیهعلایم سنگ کلیه

حرکت سنگ کلیه درون مجاری ادراری ممکن است  بروز علایم زیر را به همراه داشته باشد:

♦  درد شدید درناحیه ی پشت ، شکم یا کشاله ی ران

♦ کاهش ادرار یا درد شدید به هنگام خروج ادرار

♦ وجود خون در ادرار

♦حالت تهوع و استفراغ

اما در مورد سنگهای کوچک ممکن است بدون ایجاد هیچ یک از علایم ذکر شده از بدن دفع شوند و فرد اصلاً متوجه دفع آنها نشود.

 [divider]

سنگ کلیهمشکلات دیگر یا سنگ کلیه

چنانچه فرد به طور ناگهانی دچار دردی درناحیه ی پشت یا شکم شود، بهتر است سریعاً به پزشک مراجعه نماید. درد شکمی می تواند به دلایل بسیاری از قبیل وضعیت های اورژانسی مانند آپاندیسیت یا حاملگی خارج از رحم بروز کند. دفع ادرار همراه با درد زیاد  نیز علامت شایع عفونت مجرای ادراری یا بیماریهای مسری جنسی (STD) می باشد.

[divider]

سنگ کلیهتشخیص سنگ کلیه

بندرت می توان وجود سنگ های کلیه را قبل از ایجاد درد شناسایی کرد. این درد غالباً آنقدر شدید است که بیمار را راهی بخش اورژانس می کند، در این بخش آزمایشاتی برای بررسی وجود سنگ کلیه انجام می شود. این آزمایش ها می تواند شامل سی– تی اسکن یا عکس اشعه ی X یا اولتراسوند یا آزمایشات آنالیز ادرار باشد. آزمایش خون نیز می تواند به بررسی وجود غلظت بالای مواد معدنی درخون کمک کند وجود مقادیر زیاد مواد معدنی می تواند در تشکیل سنگ های کلیه دخیل باشد. تصویر سی تی اسکنی که  مشاهده می کنید نشان میدهد که سنگ موجب بسته شدن میزنای شده است.

 [divider]

سنگ کلیه چیست

مراقبت های خانگی برای سنگ کلیه

چنانچه اندازه سنگ کلیه کوچک باشد ، پزشک داروهای ضد درد تجویز و توصیه خواهد کرد تا منتظر عبور سنگ از میزنای و دفع آن از طریق ادرار شوید . علاوه بر این طی این مدت نوشیدن مقدار کافی آب و مایعات (غالباً 10 لیون آب در روز) برای کاهش غلظت ادرار و رقیق شدن توصیه خواهد شد.

[divider]

سنگ کلیه سنگ کلیه باید چه اندازه کوچک باشد تا دفع شود؟

هرچه اندازه سنگ تشکیل شده کوچکتر باشد، احتمال عبور آن از مجاری ادراری و دفع آن از ادرار بیشتر خواهد بود. اگر اندازه ی سنگ کوچک تر از 5 میلی متر یا 5/1 اینچ باشد، 90 درصد شانس عبور و دفع آن بدون  مداخلات پزشکی مکان پذیر خواهد بود. چنانچه اندازه سنگ تشکیل شده بین 5 تا 10 میلی متر باشد این شانس به 50 درصد کاهش می یابد. اگر اندازه ی سنگ بسیار بزرگ باشد که امکان عبور از مجرا و دفع خود بخودی وجود نداشته باشد، درمانگران با چندین نوع مداخلات درمانی به دفع آن کمک خواهند کرد.

[divider]

سنگ کلیه

درمان دارویی

داروهایی وجود دارند که به خروج سنگ کلیه از بدن کمک می کنند داروهایی که با نام آلفا- بلاکرها معروف هستند موجب ریلکس شدن دیواره ی میزنای شده و به خروج سنگ کمک می کنند. معمولاً اثرات مضر جانبی مصرف این داروها کم است و می تواند شامل سردرد یا سرگیجه شوند. داروهای دیگری نیز وجود دارند که از تشکیل سنگ های جدید جلوگیری می کنند.

[divider]

سنگ کلیه

درمان با امواج ضربه ای

شایع ترین روش پزشکی درمان سنگ کلیه( -ESWL (extracorporeal shock wave lithotripsy یا سنگ شکنی با امواج ضربه ای خارج از بدن نام دارد. در این درمان از امواج ضربه ای با انرژی بالا برای شکستن سنگ کلیه به قطعات کوچکتر استفاده می شود.سپس این تکه های کوچک سنگ از طریق مجرای ادرار بسیار راحتتر خارج می شوند. عوارض جانبی این روش خونریزی ، کبودی یا درد پس ازانجام این عمل است.

 

[divider]

سنگ کلیهدرمان یورتروسکوپی

در شرایطی که سنگ راه خودش را به بیرون ازکلیه پیدا کرده و در نزدیکی مثانه باشد روشی که غالباً بکار می رود یورتروسکوپی (Ureteroscopy) است. به این طریق که یک لوله ی باریک را از مجرای ادرار عبور می دهند تا به موقعیت سنگ برسند. یک جراح سنگ را با این روش خرد کرده و قطعات آنرا با استفاده از لوله خارج می کند. دراین روش هیچ بریدگی دربدن صورت نمی گیرد. برای سنگ های بسیار بزرگ، روشهای جراحی نیاز است.

 

[divider]

سنگ کلیه

آنالیز سنگ های کلیه

هنگامیکه یک سنگ کلیه از مجرا عبور کرده وخارج می شود، پزشک از شما می خواهد که آنرا برای بررسی نوع مواد سازنده ی آن به او تحویل دهید. تقریباً 80 درصد از سنگهای کلیه دارای پایه ی کلسیمی هستند مابقی از اسید اوریک ، struvite یا سیستین تشکیل شده است.از طریق آنالیز شیمیایی می توان نوع سنگ ساخته شده است را مشخص کرد و به این ترتیب روشهایی برای جلوگیری ازتشکیل مجدد سنگ های دیگر در آینده بکار گرفت.

 

[divider]

سنگ کلیه

چه عواملی درتشکیل سنگهای کلیه نقش دارند؟

سنگ های کلیه ممکن است زمانی تشکیل شوند که تغییری درتعادل طبیعی بدن از قبیل محتوی آب ، نمک ها و مواد معدنی موجود در ادرار ایجاد شود. انواع مختلف این تغییرات موجب تشکیل انواع مختلفی ازسنگ های کلیه می شود. عوامل بسیاری وجود دارد که می تواند موجب تحریک این تغییرات شود از بیماریهای مزمن گرفته تا نوع غذا یا نوشیدنی که فرد مصرف می کند.

[divider]

سنگ کلیه

عوامل خطر قابل کنترل

کم نوشیدن آب یکی از شایع ترین دلایل تشکیل سنگ کلیه است. رژیم غذایی نیز نقش مهمی درتشکیل سنگ های کلیه دارد. خوردن مقادیر زیاد پروتئین ، سدیم و غذاهای حاوی اگزالات زیاد نظیر شکلات یا سبزیجات با برگهای سبز تیره می تواند خطرتشکیل سنگ کلیه را در برخی افراد تشدید کند. سایر فاکتورهای خطر شامل افزایش وزن و مصرف انواع خاصی از داروها هستند.

 [divider]

سنگ کلیهعوامل خطرآفرین غیر قابل کنترل

درحالیکه مردان در دهه ی چهارم زندگی نسبت به سایر افراد درمعرض خطر بیشتری برای تشکیل سنگ کلیه هستند این خطر در زنان بعد از سن 50 سالگی افزایش می یابد واین خطر با وجود سابقه ی خانوادگی افزایش می یابد. برخی بیماریها موجب افزایش و تحریک این خطر می شوند: فشار خون بالا ، بیماری نقرس ، عفونت های مجاری ادراری. اما کنترل یا درمان این بیماریها معمولاً می تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند.

 [divider]

سنگ کلیهسربازان درمعرض خطر تشکیل سنگ کلیه هستند

سنگ کلیه مشکل عمده برای سربازانی است که درمحیط های خشک و صحراها خدمت می کنند پزشکان معتقدند کم آبی و دهیدارته شدن بدن عامل اصلی آن است. آب و هوای گرم، لباسهای محافظ ضخیم و کم نوشیدن آب همگی موجب کم شدن آب بدن سربازان می شود. که نتیجه ی آن افزایش غلظت مواد معدنی در ادرار و تشکیل سنگ کلیه است.

[divider]

سنگ کلیهجلوگیری از تشکیل سنگ کلیه در آینده

چنانچه فرد قبلاً سنگی درکلیه ی خود داشته باشد که سنگ کلسیمی بوده است باید از خوردن نمک و سدیم بپرهیزد زیرا موجب می شود بدن مقدار بیشتری کلسیم را در ادرار شما از بدن خارج کند. همچنین ممکن است پزشک توصیه کند که از غذاهای حاوی اگزالات شامل شکلات، قهوه ی فوری، چای،‌لوبیا، توت، سبزیجات با برگهای سبز تیره ، پرتقال ، توفو و سیب زمینی شیرین مصرف نکنید. بهترین روش برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه نوشیدن مقادیر کافی آب است تا ادرار شما رقیق شده و از تشکیل سنگ جلوگیری گردد.

منبع:

webmd

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *