علائم هشدار دهنده بروز افسردگی

علائم افسردگی

افسردگی نوعی اختلال مزمن است. برخی افراد مبتلا به افسردگی تنها یک بار در زندگی خود علائم آن را تجربه می کنند. برخی دیگر به طور مکرر به این بیماری مبتلا می شوند. اگر شما سابقه این بیماری را دارید و درمان شده اید، بهتر است به احساسات و روحیات خود دقت بیشتری داشته باشید تا بتوانید به موقع از بروز مجدد بیماری پیشگیری کنید. برخی از این علائم عبارتند از:

  • ناراحتی مزمن و طولانی: چگونه می توانید افسردگی را از یک ناراحتی ساده مجزا کنید؟ اگر اخیرا اتفاق ناخوشایندی در زندگی شما رخ داده، ناراحتی شما به خاطر این واقعه طبیعی است و این حالت موقتی می باشد. اما اگر احساس یاس و ناامیدی دارید که بیشتر از 2 هفته طول کشیده است و این حالت بر روی دیگر فعالیت های شما نیز تاثیر گذاشته، ممکن است به نوعی افسردگی مبتلا شده باشید.

علائم افسردگی 1

  • انزوای اجتماعی و اجرا نکردن برنامه ها: آیا به سختی از خانه بیرون می روید؟ آیا صحبت کردن با دیگران برایتان کار سختی است؟ آیا در حالیکه دیگران سعی می کنند شما را از اتاق خوابتان خارج کنند، مقاومت می کنید؟ حفظ یک رابطه اجتماعی قوی بسیار مهم است. بی علاقگی به لذت های مربوط به فعالیت های اجتماعی می تواند از علائم افسردگی باشد.
  • زیاد شدن یا کم شدن خواب: تغییر در عادات خواب، مانند بی خوابی یا خوابیدن بیش از حد، می تواند نشانه ی افسردگی باشد. یکی دیگر از علائم مربوط به این اختلال خستگی است. اگر شب دچار بی خوابی شده اید یا اینکه برای جلوگیری از خارج شدن از خانه می خوابید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگر این تغییرات در الگوی خواب علائم افسردگی باشند، با دارو و مشاوره برطرف خواهند شد.
  • تحریک پذیری: اگر اخیرا رویارویی با استرس های روزانه برایتان سخت شده، مسائل کوچک باعث شما را ناراحت و عصبانی می کنند و به طور مداوم با دوستان و خانواده خود درگیر می شوید، بهتر است مراقب خود باشید چرا که از علائم افسردگی تحریک پذیری و عصبانی شدن می باشند. مردان در زمان افسردگی بیشتر از زنان اینگونه رفتارها را از خود نشان می دهند.
  • کم شدن میل جنسی: که یکی از رایج ترین علائم افسردگی است. به طور کل فعالیت هایی که قبلا برای شما لذت بخش بودند، اکنون هیچ احساسی را در شما برنمی انگیزند. اگر سابقه ابتلا به افسردگی را دارید و بیش از دو هفته احساس کردید که حس شما نسبت به کار و سرگرمی ها و خانواده تان تغییر کرده، بهتر است فورا به پزشک مراجعه کنید، چرا که احتمال بازگشت افسردگی در شما وجود دارد.
  • احساس بیهودگی: احساساتی مانند از خود بیزاری و احساس گناه در فرد افسرده وجود دارد. چنین فردی ممکن است دائم از خود انتقاد کند و خود را به خاطر اتفاقی که خارج از کنترل وی است، سرزنش کند. در این حالت روان درمانی می تواند به فرد کمک کرده و نقاط قوت وی را پررنگ کند.
  • بروز دردهای مزمن: آیا دچار کمردرد، دل درد یا سردردهای مزمن شده اید؟ آیا دردهای بدون دلیل در قفسه سینه، پاها و یا بازوهایتان بروز کرده اند؟ ممکن است تاکنون تصور می کردید که افسردگی هیچ گونه علائم جسمی ندارد، اما اینطور نیست. اگر دچار دردهایی هستید که از طریق درمان بهبود نمی یابند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
  • اضافه شدن یا کاهش وزن به طور ناگهانی: بسیاری از افرادی که افسرده هستند، ممکن است تمایل شدید به غذا خوردن پیدا کنند، یا برعکس اشتهای خود را از دست بدهند. اگر قبلا دچار افسردگی بوده اید و اکنون دچار تغییر اشتها شده اید، اضافه وزن پیدا کرده یا لاغر شده اید در حالیکه تغییری در رژیم غذایی و میزان فعالیت های خود ندارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید، چرا که در معرض خطر ابتلای مجدد به افسردگی هستید.

علائم افسردگی 2

  • خستگی مفرط: افسردگی می تواند باعث بروز خستگی و ضعف بیش از حد شود. انجام کارهای روزانه مانند مرتب کردن، لباس پوشیدن یا ظرف شدن طاقت فرسا به نظر می رسند. تغذیه مناسب، ورزش و خواب کافی می تواند با خستگی و ضعف مقابله کند.
  • عدم تمرکز فکری: گاهی در زمان افسردگی فرایند فکری افراد آهسته عمل می کند. فرد بیمار ممکن است به راحتی آشفته شود و به سختی بتواند تمرکز کند، به سختی می تواند مسائل را به خاطر بیاورد و در تصمیم گیری ها دچار مشکل می شود، تمام علائم ذکر شده می توانند نشان دهنده احتمال بازگشت افسردگی باشند.
  • فکر به خودکشی: فکر به خودکشی یک علامت هشداردهنده بسیار جدی است که می تواند از افسردگی شدید باشد. برخی افراد به طور منظم به خودکشی فکر می کنند. برخی دیگر حتی برای این کار برنامه ریزی می کنند یا اقداماتی انجام می دهند تا به خود آسیب برسانند. به ویژه افرادی که دچار احساس ناامیدی شده و علاقه به کارهای لذت بخش را از دست داده اند، در معرض این مشکل نیز هستند. اگر شما یا از دوستان و اقوام شما کسی هست که در مورد خودکشی با شما صحبت کرده حتما وی را به پزشک معرفی کنید.

علائم افسردگی برای افراد مختلف متفاوت است. اگر شما هر یک از علائم بیان شده را در خود یا اطرافیانتان مشاهده کردید، به روانپزشک مراجعه کنید.

نگارنده: سمیه محمدی

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *