مهمترین علایم عفونت باکتریایی واژن (BV)

مهمترین علایم عفونت باکتریایی واژن (BV)

مهمترین علایم عفونت باکتریایی واژن (BV)

متن زیر درباره عفونت باکتریایی واژن (BV) و مهمترین علایم احتمالی آن می باشد. متن زیر درباره عفونت باکتریایی واژن (BV) و مهمترین علایم احتمالی آن می باشد. گزاش این علایم بیشتر از خود بیمار تهیه می شود. البته تست های کلینیکی نیز انجام می شوند. اهمیت متن زیر در این است که هر گونه عفونت باکتریایی دستگاه رحم و واژن سبب عفونت ها و خطرات جدی تر می شود.

عفونت باکتریایی واژن (BV): یادداشت شخصی

با سلام به بانوان کشورم. می خواهیم درباره تست غربالگری اولیه علایم عفونت باکتریایی واژن بیشتر بدونیم. تست غربالگری تشخیص اولیه عفونت باکتریایی واژن به انگلیسی bacterial vaginosis نامیده میشه.

آیا تا به حال شده دچار خارش، سوزش، درد و تورم واژن یا یه سری مشکلات ادراری بشین؟ آیا فورا به پزشک مراجعه کردین یا سعی کردین زمان بگذره و خود به خود خوب شین؟ علم پزشکی امروز به شواهد و علایمی که خود بیمار گزارش می کنه اهمیت میده. خیلی پرسشنامه ها هستن که برای غربالگری علایم رفتاری-فیزیکی-روانشناختی یک بیماری، از پاسخ های خود بیمار کمک می گیرن. برای همین، اگه هر خانمی خصوصا از سن بیست سال به بالا و یا در وضعیت تاهل، بارداری یا شیردهی سابقه، مدت زمان و تکرار مشکلات دستگاه تناسلی و واژنی خودش رو در نظر بگیره، در مواقع بیماری امکان درمان بهتری براش وجود داره.

عفونت باکتریایی واژن: لاکتوباسیلوس

دستگاه تناسلی (رحم، دهانه رحم، لگن، واژن) در معرض انواع عفونت های خفیف تا جدی قرار داره. گاهی برخی عفونت ها، برای مثال عفونت باکتریایی واژن (BV) خودشونو نمایش نمی دن. یعنی، علایم پنهانی از پشت صحنه نقش دارند ولی در پایین دستگاه تناسلی ظاهر نمی شن. این حالت تا بیش از 50 درصد اتفاق افتاده. برای همین، برای تشخیص های دقیق تر، علاوه بر علایم کلینیکی، علایم رفتاری و دموگرافی (جمعیت شناسی) بیمار هم به حساب میان.

💢 در عفونت باکتریایی واژن، تولید هیدروژن پروکسید کاهش می یابد. در نتیجه، باکتری های بی هوازی لاکتوباسیلوس رشد بیشتری دارن. چهار نوع متفاوت از این باکتری ها می تونن در محیط واژن رشد کنن:

Mycoplasma hominisBacteroides spp.- Mobiluncus spp- Gardnerella vaginalis

هشدار: اگه باکتری های فوق واژن رو عفونی کنن،خطرات سقط جنین، زایمان زودرس، و پاره شدن کیسه آب جنین بالا می رود.

نکته مهم: خیلی از علایمی که بیمار فکر می کنه عفونت باکتری BV هستن، در واقع می تونن علایم بیماری های دیگه ی دستگاه تناسلی باشن که اشتباهی BV تلقی شدن. برای مثال، عفونت های تناسلی در بیماری های کلامیدیا )کلیک کنید، کاندیدا، تریکومونوس یا گونوکوکال کف لگن.

عفونت باکتریایی واژن: تست کلینیکی

تست کلینیکی تشخیص عفونت باکتری واژن، معیار آمسل (Amsel) نام دارد. در تست آمسل، چهار شرایط بررسی می شود: 1. PH واژن بزرگتر از 5/4، 2. جداسازی نمونه ی بدبو با حضور پتاسیم هیدروکسید، حضور سلول های سرنخ، و گزارش خود بیمار درباره تخلیه واژنی). اگر حداقل سه تا از این شرایط حاضر باشد، تست BV مثبت است.

در تست آزمایشگاهی عفونت باکتری واژن (BV)، مایع واژنی رنگی می شود. سه شکل از سه نمونه باکتری شمارش می شوند. و از معیار نوجنت برای تعریف BV استفاده می شود.

علایم و عفونت باکتریایی واژن (BV)

اکنون با هم ببینیم چه علایمی در تست غربالگری عفونت باکتریایی واژن در نظر گرفته میشن و کدومشون مهمترین هستن؟

🔶 خارش یا سوزش واژن

🔶 بوی بد واژن

🔶 تخلیه غیرعادی از واژن شامل موارد زیر

🔹غلیظ تر از حالت معمول، 🔹رقیق تر از حالت معمول، 🔹مشابه با حالت معمول، 🔹تخلیه به رنگ خاکستری/ سفید، 🔹تخلیه شفاف

🔶 رنگ تخلیه واژنی: زرد/سبز/ قهوه ای

🔶 درد و تورم واژن

🔶 ویژگی های دموگرافی (سن، وزن، قد، نژاد، تحصیلات، …)

🔶 عوامل رفتاری مثل درد مقاربت جنسی…

🔶 شستشوی داخل واژن با مایعات یا آب در حال حاضر یا قبلا

🔶 pH محیط واژن
🔶  سابقه بیماری مقاربت جنسی یا تماس جنسی بدون مراقبت بهداشتی (لینک تست بیماری مقاربتی در تلگرام اینجاست)

🔶 سابقه عفونت باکتریایی قبلی (BV)

🔶 مصرف سیگار یا ماریجوانا

اکنون شما فکر می کنین کدوم عوامل فوق خیلی بیشتر از بقیه علامت عفونت باکتریایی واژن هستن؟ فراموش نکنیم که بهترین تست های کلینیکی همیشه از گزارش خود بیمار هم کمک می گیرن. اول چند نکته میگیم بعد پاسخ.

عفونت باکتریایی واژن (BV): چند نکته

📣نکته: تست غربالگری عفونت باکتریایی BV برای زنان باردار فقط جنبه تشخیصی دارد. زیرا از نظر درمانی، بارداری و مصرف دارو ناسازگارند.

📣نکته: عفونت باکتریایی واژن با بیماری های زنانگی دیگر ارتباط دارد. برای مثال، تورم لگن، سلولیت پس از برداشتن رحم، ورمِ رحم پس از سقط جنین، عفونت دیواره پوششی رحم در بارداری، پاره شدن کیسه آب جنین، زایمان زودرس، سقط غیرعمدی، و غیره.

📣نکته: هنوز مشخص نیست که آیا مقدار pH واژن یا باقی ماندن منی در محیط واژن می توانند مسبب عفونت باکتریایی باشن یا نه.

نتیجه گیری: در تست غربالگری عفونت باکتریایی واژن (BV)، سه عامل بوی بد واژن، مصرف سیگار/ماریجوانا و نیز عامل تخلیه غیرعادی از واژن بیش از 90 درصد نقش دارن. در مقابل، سن، شستشوی داخلی واژن با مواد داروخانه ای… نقش چندانی نداشته اند.

 

مریم اکبری زاده

به امید دیدار.🌱🌱🌱


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)