شیوه های پرورش ذهن در سالمندان

 شیوه های پرورش ذهن در سالمندان1

در ماه اکتبر، مقاله ای از سوی دانشگاه استنفورد آمریکا به چاپ رسید که  پیشتر ها مورد تایید 79 نفر از پزشکان متخصص و روانشناسان مجرب و متخصصان اعصاب قرار گرفته بود و شوکی بزرگ به میلیون ها نفر از مصرف کنندگان و تعدادی از شرکت های فن آوری وارد ساخت.

در این مقاله عنوان شده بود: شرکت های فن آوری بسیاری ادعا می کنند به کمک بازی های ذهنی که به مشتریان خود عرضه می کنند، می توانند به طور علمی و هدفمند موجبات تغییر در فرآیند یادگیری و ادراک و فهم را فراهم کنند و یا از ناکامی ها در این راه جلوگیری کنند و این ادعا به سرعت مورد انتقاد بسیاری از سازمان ها و متخصصان قرار گرفت. در واقع، این شرکت ها تصور میکردند به راحتی می توانند از پیری ذهن بسیاری از شهروندان سالمند آمریکایی جلوگیری کنند و توانایی های ذهنی و فکری آنها را افزایش دهند.

 شیوه های پرورش ذهن در سالمندان2 جلسه توجیهی که میان متخصصان و شرکت های فن آوری منعقد شد، تنها تعداد کمی از سازمانها قادر بودند که از محصولات خود دفاع کرده و به فواید این محصولات اشاره ای داشته باشند. با این وجود، بعلت تلاش هایی که دانشمندان و محققان در جهت بررسی صحت، اعتبار و ارزشمندی این محصولات صورت داده بودند، میزان فروش آنها کاهش قابل توجهی پیدا کرده بود. اگرچه هر کدامیک از سخنگوهای شرکت های مربوطه  به گونه ای موثر به بیان تاثیرات، ارزش و قابلیت این دسته از محصولات در کاهش و درانگیختن فعالیتهای وابسته به سلسله اعصاب پرداختند، باز هم قادر به متقاعد کردن مخاطبان خود نبودند.

نمایندگان یکی از شرکتهای فن آوری، برای مثال، به الگوهای پیچیده مورد استفاده شرکت در تحریک ذهن پرداخت، در حالی که متخصص امراض پیری که در محل حضور داشت از پاسخگویی به سوالات متخصصان در رابطه با محصولاتی با عنوان “کیت” اجتناب کرد.

 شیوه های پرورش ذهن در سالمندان3

تولید محصولاتی که موجبات پرورش ذهن و افزایش فعالیت های ذهنی و فکری را فراهم می کنند، در حدود 1.3 میلیارد دلار تخمین زده شده است، صرف نظر اینکه آیا واقعا بازی های ذهنی موجب بهبود عملکرد فرد می شود یا خیر و آیا می توان این موارد را به تمام افراد در سرتاسر جهان اطلاق کرد یا خیر. حقیقیت این است که شرکت های تولید کننده تنها لذت می برند از اینکه درباره فروش فراوان محصولات خود صحبت کنند و توجهی به کیفیت کالاهای خود ندارند.

همان طور که می دانیم کاهش قدرت یادگیری و ادراک علاوه بر اینکه موجب اختلال در عملکرد ذهنی فرد می شود، بلکه فعالیت های فیزیکی او را، چون خواب و تغذیه تحت تاثیر قرار می دهد. در رابطه با مشکلات ذهنی، عامل تغذیه همواره مورد بیتوجهی قرار می گیرد، در حالی که می دانیم تغذیه مناسب برای رشد و حفظ سلول های مغزی که در فرآیند یادگیری نقش اساسی را ایفا میکنند، بسیار مهم و حیاتی است. علاوه بر این، تغییراتی که  بعلت کهولت سن در ساختار مغز بوجود می آیند، بیش از  کاهش قدرت یادگیری بر عملکرد ذهنی و جسمی افراد تاثیر می گذارند. این تغییرات موجب دگرگونی خلق و خو (حالات عاطفی، فکری و ذهنی) و رفتار سالمندان میگردد، برای مثال این نکته بسیار مهم است که به مادربزرگ خود کمک کنیم تا کمتر احساس افسردگی کند که همین عامل باعث بهبود کیفیت زندگی او می شود.

 شیوه های پرورش ذهن در سالمندان5

متخصصان بر این باورند که تنها افزایش قدرت یادگیری و پرورش ذهن سالمندان مورد بحث نیست، بلکه کارشناسان می بایست به کیفیت زندگی افراد نیز توجه داشته باشند و زندگی سالم و بانشاط محقق نخواهد شد، مگر با بهبود عملکرد فیزیکی و ذهنی افراد، برای مثال شرکت در فعالیت های اجتماعی و حضور در اجتماع، جسم سالم و تندرست، تحرک و پویایی. نکته قابل توجه این است که هر یک از محصولات تولیدی شرکت های فن آوری تنها به یک مورد از جنبه های زندگی فرد سالمند میپردازند. همه باید تلاش های خود را بکار بندند تا سالمندان را از غاز تنهایی و کنج عزلت بیرون بیاورند.

 شیوه های پرورش ذهن در سالمندان67

تکنولوژی به نوعی می تواند راه را برای ارتباط بیشتر و آسان تر سالمندان هموار کند. برای مثال، خانم های سالمند می توانند از طریق تلفن های هوشمند یا اسکایپ و دیگر فن آوری های پیشرفته با دوستان و خانواده خود که در شهر یا محلی دیگر ساکن هستند ارتباط برقرار کنند، چون خانم های سالمند ترجیح می دهند که بیشتر زمان خود را در منزل بگذرانند و علاقه ای به خارج شدن از منزل ندارند. علاوه بر این، افراد سالمندان می توانند در یکجا با همدیگر زندگی کنند که از نظر اقتصادی نیز به صرفه تر است و هم این فرصت را برای آنها فراهم می کند که از ارتباط و همنشینی با یدکیدیگر لذت برند.

نتیجه گیری

 شیوه های پرورش ذهن6789

  مسئولان و ارگان ها باید محیطی را برای سالمندان فراهم کنند که تمام جنبه های زندگی آنها، چون موارد اقتصادی و ارتباطی را در بر می گیرد و نیازهای اولیه آنها را بی هیچ کم و کاستی رفع میکند و مطمئنا دانش و تکنولوژی راه را برای ما هموارتر خواهند ساخت.

منبع:

http://brainblogger.com

نگارنده: حدیث بختیاری

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

 

  


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *