شناخت و درمان اختلالات ساختگی

اختلالات ساختگی

اختلالات ساختگی شرایطی است که در آن فرد به دلخواه و به طور آگاهانه تظاهر می کند که دچار مشکل فیزیکی است. در حالیکه واقعا بیمار نیست. هدف فرد مبتلا جلب توجه دیگران از طریق تظاهر به بیماریست. سوالی که مطرح می شود این است که چه چیزی باعث بروز این اختلالات می شود؟

علت اختلالات ساختگی چیست؟

علت دقیق اختلالات ساختگی مشخص نیست، اما محققان در حال بررسی نقش عوامل زیستی و روانی در بروز این اختلال هستند. برخی تئوری ها بیان می کنند که مورد سوء استفاده یا بی توجهی قرار گرفتن در دوران کودکی یا سابقه بیماری و بستری شدن های طولانی، می توانند عوامل بروز این بیماری باشند.

آمار قابل اعتمادی در مورد تعداد مبتلایان به اختلالات ساختگی وجود ندارد. تهیه آمار دقیق در رابطه با این بیماری کار سختی است. به علاوه افراد مبتلا به اختلالات ساختگی در مراکز درمانی مختلف به دنبال درمان هستند که این مسئله می تواند بر روی آمار بیماری تاثیر بگذارد. به طور کل اختلال ساختگی بین مردان رایج تر از زنان است، گرچه اختلالات ساختگی نیابتی (ایجاد نشانه های جعلی در شخص دیگری که تحت مراقبت این فرد می باشد.) نیز بین زنان رایج تر می باشد.

تشخیص اختلالات ساختگی کار سختی است، زیرا در این بیماری صداقت از طرف بیمار وجود ندارد. قبل از تشخیص و قطعیت در اختلال ساختگی، پزشک باید احتمال بیماری های دیگر را رد کند. اگر دکتر هیچ دلیل دیگری برای علائم به وجود آمده پیدا نکند یا نتایج آزمایشگاهی غیرطبیعی دریافت کند، فرد را به روانپزشک یا روانشناس معرفی خواهد کرد.

درمان اختلالات ساختگی

هدف اولیه درمان اختلالات ساختگی این است که رفتار فرد بیمار را تغییر داده و میزان استفاده بیش از حد وی را از منابع پزشکی کاهش دهند. در مورد اختلال ساختگی نیابتی هدف اولیه محافظت از قربانیان احتمالی این مشکل است. زمانی که هدف اولیه در هر دو مورد برآورده شد، دوره درمانی از طریق مشاوره و روانشناسی شروع می شود.

اختلالات ساختگی 5

درمان اولیه برای اختلالات ساختگی روان درمانی است. این روش درمانی بر روی تغییر رفتار و افکار فرد تمرکز می کند (درمان شناختی رفتاری). خانواده درمانی نیز می تواند در آموزش اعضای خانواده به تقویت رفتار فرد مبتلا نیز مفید خواهد بود. برای درمان این بیماری داروی خاصی وجود ندارد. دارو ممکن است برای برطرف کردن اختلالات مرتبط، مانند افسردگی و اضطراب، تجویز شود. به هرحال این داروها باید با دقت کامل مورد مصرف قرار گیرند، چرا که می توانند در بعضی بخش ها مضر باشند.

افراد مبتلا به اختلالات ساختگی در معرض خطر مشکلات پزشکی یا حتی مرگ هستند، که این مشکل بستگی به میزان صدماتی دارد که این افراد به خود می زنند. به علاوه این افراد ممکن است در مقابل برخی آزمایشات پزشکی عکس العمل های شدید نشان دهند که این امر نیز مشکل آفرین است. احتمال استفاده از مواد مخدر و یا اقدام به خودکشی در این بیماران زیاد است. در مورد مبتلایان به اختلالات ساختگی نیابتی، قربانیان آنها در خطر هستند.

از آنجایی که مبتلایان به اختلالات ساختگی ساختگی بودن علائم را انکار می کنند و به دنبال درمان مشکل خود نیستند، بهبود این بیماری به پزشک معالج و یا محیطی که فرد در آن حضور دارد و عکس العمل دیگران به این علائم بستگی دارد. برخی از این بیماران پس از نشان دادن چند دوره از این علائم بهبود می یابند. اما در بیشتر موارد این اختلال نوعی بیماری مزمن و طولانی مدت محسوب می شود. از همه مهم تر اینکه هیچ روش پیشگیری برای این بیماری وجود ندارد.

نگارنده: سمیه محمدی

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *