آموزش تکنیک های کنترل خشم

عصبانی

 

هدف اصلی این مقاله، شناخت ماهیت خشم، علل بروز خشم و عصبانیت و مقابله با مشکلات ناشی از آن است. پس از آن به بررسی تاثیرات خاطرات گذشته بر شدت عصبانیت و چگونگی کنترل و درمان آن می پردازد.

 

ماهیت خشم و عصبانیت

عصبی شدن جزئی از شخصیت انسان است و واکنشی طبیعی نسبت به شرایط و اوضاعی ست که فرد تحت فشار، مورد توهین و خیانت قرار می گیرد یا به احساسات او لطمه وارد می شود. البته در برخی مواقع برای انسان سودمند است، با این حال اغلب اوقات موجب وحشت دیگران شده و خود فرد را در حالتی از درماندگی و شوک باقی می گذارد.

 

عصبانیت و خشمگین شدن سبب می شود که بدن از خود آدرنالین آزاد کرده و برای گریز یا مقابله آماده می شود. عصبانیت به شما انرژی می دهد ولی در عین حال فرد را جوشی و سخت می کند و ممکن است موجب تخریب این انرژی آزاد شده گردد. پر احساسات و پرفعالیت بودن به خودی خود مفید است در صورتی که هیجانات به درستی و به طور سازنده تخلیه شود.

 

انتخاب یکی از راه حل های مقابله با عامل ایجاد خشونت و عصبانیت و نیز گریز از آن به تنهایی چاره ساز نبوده و خشمی که تجربه می کنیم ما را به سمتی سوق می دهد که می تواند به جای اصلاح اوضاع، شرایط را از آنی که هست بدتر کند. خود حالت عصبانیت مشکل ساز نیست و همه ما آن را بارها تجربه کردیم، اما باید بیاموزیم که چگونه خشم و مشکلات ناشی از آن را کنترل و برطرف سازیم.

 

[divider]

 

علل عصبانیت

 

هر کدام از ما انگیزه های خاص خودمان را برای عصبانی شدن داریم و همه ی اینها به نوع شخصیت هرکس بر می گردد. برخی مواقع، ما نسبت به چیزی سریع واکنش نشان می دهیم و عصبانی می شویم و خیلی زود هم از آن می گذریم.

 

برای مثال، صدای بوق ماشین باعث اذیت و آزار فرد دیگری می شود و آن فرد این نارضایتی را به صورت خشم نشان می دهد و البته خیلی زود هم از آن می گذرد. دلایل خشمگین شدن عبارتند از:

  1. مورد بی انصافی دیگران قرار گرفتن
  2. مورد تبعیض واقع شدن
  3. مورد توهین و تحقیر و تهدید قرار گرفتن
  4. احساس ناتوانی و درماندگی کردن
  5. مورد تحکم قرار گرفتن
  6. موارد ساده ای مانند دیر رسیدن به محل کار یا ماندن در ترافیک
  7. مورد خیانت قرار گرفتن

 

در ادامه :چگونه خاطرات دوران گذشته موجب عصبانیت ما در زمان حال می شود؟!

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «آموزش تکنیک های کنترل خشم»

  1. سلام من 21 ساله اهلتهران هستم ودرحال حاضردانشجومیباشم.دو خواهر دارم که یکیشون متاهله و دوبرادر دارم که یکیشون تازگی ها ازدواج کرده .پدر و مادرم سنشون بالاست اما هنوزم فعالیتشون دارن و طوری نیستن که بگم از کار افتاده و خونه نشینن.خودم بچه اخر خونوااده هستم .روزی نیست که از عصبانیت رنج نبرم .از فکر کردن به مشکلات و شکست ها و خاطرات ساده گذشته گرفته تا کوچک ترین مسٌله در زندگی خانوادگی و روزمره .در خانواده ما عصبانیت یک امر عادیه از صبح خروس خان که همه مردم خواب هستند سر و صدای ما شروع میشه .گاهی وقت ها از فکر این که به چیز هایی که دوست داشتم بهشون برسم و نرسیدم مثل اهداف درسی و ورزشی و اجتماعی واقعا ناراحت میشم و تاسف میخورم . فکر میکنم که عمرم داره زود میگزره و هیچ اتفاقی تو زندگیم نیفتاده و هیچ و پوچم .تو رانندگی واقعا نمیتونم خودمو کنترل کنم و به کوچک تریین بوق و اعتراض واکنش شدیدی نشون میدم .همین الان که این پیام مینویسم با پدر ویکی ااز برادرام هیچ حرفی نمیزنم چون به خاطر هیچ چی دست روی پدرم بلند کردم و برادربزرگ ترمو زدم و مدتی شهرستان خونه فامیل بودم تا این که گفتن برگردم .زندگی کسل کننده ای دارم و خیلی منزوی هستم …روز هایی که دانشگاه دارم شهرستان میرم و میام خونه و بقیه روز ها بیشتر زمان تو اتاق و خونه هستم و با کامپیوترم کار میکنم .مدتی قبل با برادرم که قهرم دکتر متخصص میرفتیم و قرص مصرف میکردیم که واقعا مشکل عصبانیت و اعتماد به نفسم خیلی بهتر شد اما به دلایلی از جمله نگرانی خانواده از عوارض جانبی و … مصرفم قطع کردم و روز به روز منزوی شدم .دباره پبعد از مدتی یش دکتر رفتم اما قرص دیگه ای دادو اثر خاصی احساس نکردم و مصرفمو قطع کردم .بعضی وقت ها سریع عصبانی میشم و واقعا فکرم کار نمیکنه و بعد از یک یا دوساعت که به قبل فکر میکنم واقعا از طرز صحبتم با بقیه به خصوص مادر و خانوادم ناراحت میشم .بیشتر وقت هاناراحتم و تنها کسی ندارم که باهاش صحبت کنم .ادم اجتماعی نیستم و تو جمع خیلی خجالتی و کم حرف هستم و نمیتونم با هم سن و سال هام ارتباط برقرار کنم و ئاقعا مثل احمق ها رفتار میکنم تو کلاس درس و دانشگاه طوری که انگشت نمای بقیه هستم .ازنطر درسی متوسط هستم .تو ارتباط برقرار کردن با جنس مخالف اونقدر مشکل دارم که نمیدونم از کجاش بگم …واقعا حتی نمیتونم یه صحبت خیلی کوتاه بکنم یا صمیمی و دوستانه صحبت کنم . از همه دخترایی که بیرون میبینم بدم میاد و فکر میکنم میخان ارم سواستفاده کنن یا استفاده کنن .وقتی با برادرم یرون مثلا فروشگاه یا خرید یا تفریح میرم واقا احساس راحتی میکنم نسبت به وقتی که تنها میرم .تنها بیرون میرم ولی خیلی کم .با خانواده زن داداشم مشکل دارم چون اهل شهرستانن نمیتونم بهشون اعتماد کنم البته به خاطر رفتارشون هم هست .فکر میکنم به خاطر مال و اموال با ما وسلت کردن شاید مشکل از هیچ کس نیست و من مشکل دارم ولی نمیتونم به خودم بقبولونم .بیرون از خونه موشه بی ازار و ساکت و بله قربان گو هستم که توانایی دفاع از خودم ندارم ولی تو خونه شیر گردن گلفتم .صدای ارومی دارم مثلا اکثرا وقتی کسی از دور ازم سوالی میپرسه و جواب میدم نمیشنوه و من چند باره جواب میدم .مشکلات زیادی دارم که نوشتنشون وقت زیادی میطلبه و خارج از توانه .واقعا نمیدونم چه کنم .نمیدونم تفاوت دکترها تو علوم روانشناسی چیه مثلا پیش روانشناس برم یا مشاور ویا روانپزشک .لطفا کمکم کنید مممنونم.

    1. دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر

      با سلام و احترام
      من شرح حال کامل ما را خواندم و در پاسخ به سوال شما باید گفت که روانپزشک ، علاوه بر رواندرمانی داروهای روانپزشکی نیز تجویز میکند و روانشناس برروی درمانهای غیردارویی متنوعی که وجود دارد، درمانها ا انجام میدهند.توصیه میکنم که در ابتدا مقالاتی که در سایت در مورد کنترل خشم و پرخاشگری وجود دارد را مطالعه نموده ودر قسمت آزمونها تست مربوط به افسردگی را پر نمایید.برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به خانم دکتر فرزانه در کلینیک شریعتی یا آزادی مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *