شناخت علل بیش فعالی ADHD

بیش فعالی

مانند همه ی اختلالات روانی، علل بیش فعالی پیچیده و چند وجهی می باشند. به جای داشتن تنها یک علت قابل شناسایی، تحقیقات علمی جدید به وجود علل مختلف، از جمله تعامل بین ژنتیک، شخصیت، محیط و فاکتورهای دیگر به عنوان علل اصلی اختلال در توجه، اشاره کرده اند. علیرغم نبود یک علت منحصر به فرد، این بیماری تا حدی موروثی شناخته شده است و تحقیقات در حال انجام نیز دلایل و مکانیزم هایی را علل بروز علائم بیش فعالی دانسته اند.

بیش فعالی و ژنتیک

گفته می شود که بیش فعالی در خانواده ها موروثی می باشد و بررسی دوقلوها نشان می دهد که اگر یکی از دقلوها دچار این اختلال باشد، احتمال بروز این مشکل در دیگری نیز بسیار زیاد است. گرچه ژن تنها دلیل مربوط به بیماری بیش فعالی نیست، اما ژن های زیادی دخیل بوده اند، به عنوان مثال دو ژن DRD4 و DRD5. این دو ژن در مدارهای دوپامین مغز عمل می کنند که این مدارها شامل رفتار پاداش طلبانه، کنترل تکانه، فرایندهای توجهی، انگیزه و دیگر عملکردهای شناختی می شود که در افراد مبتلا به بیش فعالی در معرض خطر هستند. نظم دوپامین بخشی از شیمی عصبی مربوط به اختلال توجه می باشد و برای تاثیر داروهایی مانند مانند آدرال و ریتالین استفاده می شود. دو داروی نام برده برای افزایش دامنه ی توجه به کار می روند.

یکی دیگر از عوامل ژنتیکی موثر بر دوپامین، که ممکن است علت بروز بیش فعالی باشد، اختلال در کروموزم 16 می باشد. گرچه ژنتیک به تنهایی علت بروز بیماری بیش فعالی نیست، اما افراد با ویژگی های ژنتیکی خاص مستعد بروز این شرایط هستند.

توسعه ی بیماری در دوران بارداری

بیش فعالی و بارداری

تاثیر محیط در بروز مشکل بیش فعالی از زمانی که کودک در رحم مادر است، آغاز می شود. تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن نوزاد در معرض برخی مواد، قبل از تولد، احتمال بروز این مشکل را افزایش می دهد، گرچه در بسیاری افراد، این مورد فاکتور مهمی محسوب نمی شود. موادی که نوزاد در معرض آنها قرار می گیرد، بر روی رشد مغز تاثیر گذاشته و باعث بروز مشکلاتی در شناخت، توجه، تمرکز و موارد دیگر می شود. برخی از این عوامل قبل از تولد عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض نیکوتین
  • مصرف الکل
  • قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین در دوران جنینی و یا طول دوران نوزادی
  • وزن کم در هنگام تولد که می تواند به خاطر سیگار کشیدن، استفاده از مواد مخدر، تولد نوزاد نارس و یا عوامل دیگر باشد.

فاکتورهای محیطی و اجتماعی

بیش فعالی و محیط

علل بیش فعالی منحصرا فیزیولوژیکی نیستند. شرایط محیطی و اجتماعی نیز نقش مهمی در این مسئله دارند. عوامل استرس زای اجتماعی، قرار گرفتن در معرض رسانه ها، شخصیت و سایر عوامل غیرفیزیکی به اندازه ی علل زمینه ای مهم هستند.

مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده اند که بیماری بیش فعالی بیشتر در میان کودکان از خانواده های تک فرزند، خانوادهای کم درآمد، و یا خانواده های پرطنش مشاهده می شود. دلیل این ارتباط به طور کامل شناخته نشده است، اما به هرحال چنین ارتباطی وجود دارد.

فاکتور محیطی دیگر که احتمال بروز مشکل بیش فعالی را افزایش می دهد، تماشای بیش اندازه ی تلویزیون و استفاده ی زیاد از بازی های کامپیوتری است. به ویژه برنامه های تلویزیونی بیشتر تمایل به مصرف گرایی و حرکت به سمت جلو را دارند. تماشای زیاد تلویزیون در دوران کودکی به شدت بر روی رشد شناختی کودک تاثیر گذاشته و بعدها تمرکز و توجه کودک را در کلاس بسیار مشکل می سازد. به هرحال حذف کامل تلویزیون در دوران کودکی توصیه نمی شود، اما برنامه ریزی برای تماشای تلویزیون متناسب با سن کودک و محدود کردن ساعات تماشای تلویزیون در طول روز توصیه می شود. بازی های کامپیوتری نیز در بروز بیش فعالی موثر هستند. نه تنها این بازی ها دارای سرعت بالا هستند، بلکه از سیستم پاداش استفاده می کنند که سیتم پاداش دوپامین در مغز را تحت تاثیر قرار می دهد.

تمام فاکتورهای نام برده، شامل ژنتیک، خانواده، محیط، کیزان استفاده از رسانه و دیگر مسائل، همه بر روی احتمال بروز علائم بیش فعالی موثر هستند. شیوع رو به رشد این اختلال، نگران کننده است. اما خوشبختانه برخی از این علل تا حدی قابل پیشگیری هستند. پیشرفت نیز در درمان نوروفیدبک نیز تاثیر داشته است که نیاز به داروهای خطرناک را برای کودکانی که دچار چنین اختلالی هستند، کاهش می دهد.

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *