شخصیت چیست؟ چه چیزی در من، من را می سازد؟

شخصیت افراد

آغاز کار روان درمانی و روان شناسی با طرح این سوال می باشد. چرا اینگونه رفتار می کنم، اینگونه احساس می کنم، اینگونه فکر می کنم و چگونه می توانم آن را تغییر دهم؟

چرا فرد قلدر گردن کلفتی می کند؟

چرا برخی افراد زیاد عذرخواهی می کنند؟ و برخی دیگر بیشتر اوقات دچار تنش واضطراب هستند؟

آیا این مسائل وابسته به ژنتیک است؟

خیلی کم. ژن ها مبنای شخصیت ما و برخی محدودیت های مربوط به آن را می سازند.

بقیه ی آنچه ما را تشکیل می دهد، مربوط به اتفاقاتی است که برای ما افتاده و همچنین یادگیری ها ی ما.

یک کودک یک ساله را در نظر بگیرید که چیزی در بیرون توجه اش را جلب کرده و کودک نیز به اقتضای سن خود به سمت آن می رود. اما مادر وی ( یا هرکس که سرپرستی او را برعهده دارد)، مضطرب است. شاید این مادر همیشه مضطرب باشد، شاید به خاطر اینکه شوهرش اخیرا او را ترک کرده و غیره. به هرحال به حر دلیلی با صدایی مضطرب و خیلی بلند، بر سر فرزند خود فریاد می زند و سپس برای امنیت وی، اورا روی صندلی پایه بلند خودش می گذارد.

حالا تصور کنید که این عکس العمل تنها یک بار از جانب مادر انجام نمی شود و اتفاقی است که مکررا در برابر رفتار اکتشافی فرزندش اتفاق افتاده است.

چه اتفاقی برای این کودک می افتد؟ شاید با خود بگوید: ” بسیار خوب، مامان عصبی است، من نباید این کار را به تنهایی انجام بدهم. من می توانم دنیای اطرافم را وقتی مامان خوب است یا وقتی در اینجا نیست، کشف کنم.” نه اینطور نیست، به یاد داشته باشید که او یک کودک یک ساله است. تمام آنچه او درباره ی این دنیا، خطرهای مربوط به آن، لذت های آن و مفاهیم آن می داند از این شخص می آید.

در واقع او عکس العمل مادر را اینگونه تفسیر نمی کند. در عوض یاد می گیرد که طریقه ی دنیای اطراف او اینگونه است: فعالیت های کوچک منجر به عکس العمل های خیلی بزرگ می شود. ( به یاد داشته باشید که عصبانیت مادر ممکن است برای یک بزرگسال فقط نوعی استرس تلقی شود، اما برای کودکی که برای تمام فعالیت های جسمی و احساسی خود به این مادر وابسته است، نوعی حمله ی ترسناک می شود.)

مشاهده ی مکرر چنین عکس العملی، اضطراب و نارضایتی، انتقاد و سرزنش، تمام اینها باعث می شود کودک مانند یک شخص ترسو رفتار کند که همیشه عذرخواهی می کند. یا به نحوی دیگر ممکن است یاد بگیرد که تمام کارهای خود را از طریق دعوا و جنگ پیش ببرد، طوری که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است.

چنین افرادی همان هایی هستند که در فروشگاه ها مشکل ایجاد می کنند. یا ممکن است تبدیل به آدمی فوق العاده خوب شود – یکی از آن آدم هایی که همه وی را می شناسند و طوری رفتار می کنند که انگار هرگز مجددا دچار استرس انجام کار اشتباه نمی شوند.

( اینکه آیا کنترل این خشم موفقیت آمیز است یا فرد را از کوره به در می کند، به مسائل دیگری وابسته است، از جمله هوش، میزان انعطاف پذیری و غیره.) در هر صورت، او طوری رشد کرده که یاد گرفته با جهانی مقابله کند که پر از خطر و هرج و مرج ناگهانی است، به ویژه اگر ساختار ژنتیکی او از حساسیت بالایی برخوردار باشد و این امر او را با خلق و خوی مادر هماهنگ می کند و از عصبانیت ناگهانی مادر نیز وحشت دارد.

وقتی چنین افرادی بزرگتر می شوند، این احساسات خود را به شکل تنهایی، ترس و محدودیت نشان می دهند، شخص دوستان خود را از دست می دهد، در مدرسه یا جای دیگر چیزی فرا نمی گیرد تا جایگاهی در جامعه به دست آورد و در نهایت اقدام به یک سری فعالیت های جدی ضد اجتماعی می کند.

ما از بیرون به رفتار معکوس آنها نگاه می کنیم و می گوییم که آنها ناسازگار هستند و یا مشکل و دردی دارند. به هرحال ما با چنین عبارت هایی مبارزه می کنیم، زیرا آنها فقط نوعی قضاوت هستند، اما همه ی ما به سختی با معنای واقعی آنها موافق هستیم.

ما یک روح از دست رفته را می بینیم، شخصی که به طور غیرعقلانی رفتار می کند. روان درمانی شناخت این غیرعقلانیت است. درک این مسئله است که بیماران را قادر می سازد تا رفتار و دیدگاه خود را تغییر دهند.

مهم: این الگوهای غیرعقلانی از احساس، درک و رفتار به طور آگاهانه انتخاب یا ایجاد نشده اند. واضح هست که هیچ کس به طور عمد ری رفتار غیرعقلانی خود پافشاری نمی کند.

اما اینگونه رفتار خارج از آگاهی به وجود می آیند. این یک طرح کوچک و واضح از توسعه ی شخصیت است، مسئله ای که کتاب های زیادی نیز در مورد آن نوشته شده است. اما به هرحال این مبحث هنوز ادامه دارد.

[divider]

مرکز تحقیقات کلینیک مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *