شاید علت افسردگی شما رنگ نور چراغ خوابتان باشد!

رنگ نور چراغ خواب

رابطه رنگ نور چراغ خواب و بروز نشانه های افسردگی

در صورت آبی و سفید بودن نور چراغ خواب، مشکلات جدی و زیان آوری به سلامت مغز و عقل انسان وارد می شود.

خواه بدلیل ترس از تاریکی و یا پیدا کردن مسیر دستشویی و حمام، بسیاری از کودکان از چراغ خواب استفاده می کنند. حتی به ذهن افراد خطور نمی کند که نور چراغ خواب می تواند چه اثرات مخربی بر روی مغز و روان داشته باشد و تحقیقات اخیر اثبات می کند که همین عامل که باعث ایجاد تفاوت می شود.

براساس آزمایشاتی که بر روی دسته ای از همسترها صورت گرفت، محققان بدنبال یافتن تاثیر انوار مختلف بر روی توده سلوهای عصبی تورینه مانند حساس به نور موجود در داخل شبکیه چشم همسترها که نقش کمی در دید این جانوران ایفا می کنند، بودند. بر عکس، همین توده سلول های عصبی، از طریق نور محیط تغییرات جزئی را به مغز انسان ارسال می کنند. بنابراین، این دسته از سلول های عصبی،نقش مهمی در سیستم روز و شبی انسان ها دارند.

این سلول ها، بیشترین حساسیت را نسبت به طول موج آبی و کمترین میزان حساسیت را به طول موج های قرمز نشان می دهند. در مراحل بعدی پژوهش، دانشمندان بدنبال یافتن تاثیر ب این دو دسته طول موج بر روی همسترها بودند.

براساس تحقیقات پیشین، دانشمندان دریافتند که توده سلول های عصبی تورینه مانند حساس به نور همچنین سیگنالهایی را به مغز ارسال می کنند که موجب تغییر خلق و خو و احساسات می شود. بویژه نور سفیدی که از لامپ های برق ساطع می شود، موجب پیدایش علائم افسردگی در انسان می شود.

به مدت 4 هفته متوالی، همسترهای ماده جوان در معرض انواع مختلف نور قرار گرفتند، یک دسته از آنها در برابر هیچ نوری قراری نگرفته، درحالی که دسته های دیگر در معرض نور ضعیف قرمز، سفید یا آبی بودند. در پایان آزمایش، از همسترهای جوان با آب قند، نوشیدنی مورد علاقه این حیوانات پذیرایی شد!!!

اما تنها گروهی که در طول این 4 هفته در برابر هیچ نوری قرار نگرفتند، نوشیدنی بیشتری خوردند. موش هایی که در معرض نور قرمز به مقدار کمتری آب قند نوشیدند اما نسبت به گروهای قبلی، گروه در معرض نور آبی به کمترین میزان نوشیدند.

اطمینان از خاموش کردن چراغ ها!  نور چراغ موجب ایجاد اختلال در برنامه خواب می شود.

پس از آن، پژوهشگران به بررسی بروز علائم افسردگی در همسترها پرداختند. نوشیدن مقدار کمی از آب قند آن هم کمتر از حالت عادی به عنوان یکی از مشکلات روحی و احساسی شناخته می شود.

بررسی و بازبینی هیپوکامپ (ساختمان عصبي خميده اى كه در كف شاخ مياني بطن طرفي مغز قرار دارد) مغز همسترها نشان می دهد گروهی که در معرض انوار آبی و سفید بودند، تغلیظ دندریت (كالبدشناسي زائده ى درخت مانند يا ريشه مانند ياخته ى عصبي كه تحريكات را به بدنه ى آن انتقال مي دهد) ستون مهره شان، نسبت به گروه در معرض نور قرمر، کمتر بود.

این مهره ها وظیفه انتقال پیام را در بین یاخته هی عصبی دارند و میزان تراکمشان، هوش و سرعت عمل این حیوانات را تحت تاثیر خود قرار می دهد. به همین خاطر، هرچه میزان تراکم بین مهره ها کمتر باشد، بروز علائم افسردگی در آنها بیشتر خواهد بود.

گروه هایی که در معرض نور سفید و آبی بودن، در بدترین شرایط روحی بودند. اگرچه شرایط تاریکی کامل توصیه می شود، اما شرایط روحی گروه قرمز به بدی دو گروه قبلی نبود.

اثرات و مضرات تلفن همراه

با وجود مطالعات فراوان بر روی همسترها، نمی توان نتایج را به نوع انسان تعمیم داد. قرار گیری در معرض نور سفید سبب بی خوابی، افسردگی، کنترل ضعیف قند خون و در نهایت دیابت می گردد.

ازآنجایی که مغز کودکان هنوز در حال رشد است و مهم ترین عامل عملکرد و تمرکز آنها بر روی دروس مدرسه ست، بی خوابی برای انها بسیار زیان آور خواهد بود.

مطالعات نشان میدهد افرادی که در معرض تلفن های هوشمند، تبلت و هر نوع وسیله الکترونیکی قابل حمل هستند، بیشتر دچار مشکلات خواب می شوند.

به دلیل آنکه در طول شب نیز افراد وقت خود را صرف کار کردن با تلفن و دستگاه های دیگر می کنند، نور و اشعه ساطه شده از این وسایل مشکلاتی را در سیستم خواب روز و شب آنها ایجاد می کند و در نتیجه بدن میزان کمتری از ملاتونین( هورمونی که باعث ایجاد تنظیم برنامه خواب بدن انسان است) تولید می کند.

در واقع، نور آبی بیشترین ضرر را برای سلامت انسان داشته و بیشتر در وسایل با نور پس زمینه آبی یافت می شود.

به منظور درمان بی خوابی توصیه می شود که به جای رنگ آبی از نور قرمز و یا نارنجی و یا ترکیبی از این دو رنگ مانند رنگ غروب آفتاب استفاده شود.

 

[divider]

مرکز تحقیقات کلینیک مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *