شادی در دوران میانسالی

میانسالی0

محقق و روانشناس اریک اریکسون معتقد است که هویت ریشه در دوران نوجوانی دارد. این اعتقاد وی احتمالا درست بود، اما تنها بخشی از آن:

گرچه هویت ممکن است در دوان مدرسه و در دبیرستان شکل بگیرد، اما با گذشت زمان و در سنین 40 یا 50 سالگی است که به ثمر می نشیند. چرا؟ پس از گذشت بخش زیادی از زندگی – زندگی حرفه ای، روابط، ازدواج، فرزندان و پیروزی ها و شکست ها – در میانسالی است که این فرصت به وجود می آید که با آنچه واقعا هستیم رو به رو شویم. میانسالی واقعا دوران جالبی است.

خوب و بدهای نیمه راه

برای برخی میانسالی با جنجال، هیاهو و اختلال همراه است در حالیکه برخی دیگر این دوران را به درون نگری می پردازند. افراد به دلایل مختلف در سنین 40 تا 50 سالگی به پزشک مراجعه می کنند و مقابله با انتخاب های زندگی اغلب بخشی از آن است. بنابراین افسردگی و همچنین اضطراب، تعارض زناشویی و یا احساس پوچی باعث مراجعه افراد به پزشک می شود.

در نیمه راه این عمر گران مایه نوعی ضرورت احساس می شود. این ضرورت شامل جلب رضایت والدین نمی شود، بلکه به نوعی یک سفر مستقل تعریف می شود. برای مردان و زنان میانسالی نوعی دوران قدرت است.

چه چیزی برای فرزندانم می خواهم؟ چه چیزی برای خودم می خواهم؟ آیا زندگی معنوی برایم مهم است؟ اگر چنین است چه کاری باید انجام دهم؟ آیا می دانم چگونه دیگران را دوست بدارم؟ چگونه با افزایش سن و رویارویی با مشکلات طبیعی به تلاش خود ادامه دهم؟ بدن من قبلا راحت تر کارها را انجام می دهد، در حال حاضر کمی دچار مشکل شده است. آیا لازم است به نیاز های آن توجه کنم؟ آیا می توانم با ورزش کردن جوانی خود را مجددا به دست آورم؟ چگونه می توانم از این کشتی که هر روز به جلو می رود، مراقبت کنم؟ چگونه می توانم تمایلات جنسی خود را حفظ کنم؟

من در اوج قدرت حرفه ای خود هستم و هر روز افراد جوان به این صف اضافه می شوند. آیا می توانم موقعیت خود را حفظ کنم یا به خاطر افزایش سن دیگری جایگزین من خواهد شد؟ آیا باید تسلیم افسردگی شوم یا راه جدیدی پیدا کنم؟ من شاد هستم؟

تصمیم گیری در واقع نوعی برش در بخشی از زندگی محسوب می شود که احساس بصری برای فرد ایجاد می کند. وقتی ما در دوران جوانی تصمیمی می گیریم – در رابطه با کار، ازدواج و دوستان – در حقیقت برای رسیدن به آنچه می خواهیم فرصت های دیگر را از زندگی خود قطع می کنیم.

در میانسالی بخشی از زندگی است که برخی روانشناسان آن را زندگی انجام نشده یا نادیده گرفته شده می نامند. حال سوال این است که زندگی انجام نشده شما چیست؟

میانسالی و درمان

  1. ابتدا باید به مشکل به وجود آمده پرداخت، این مشکل ممکن است افسردگی، مشکل ازدواج، اضطراب یا مسائل کاری یا رابطه با فرزندان باشد. دومین بخش درمان در مورد مقابله با مسائل دوران میانسالی است که منشا مشکلات اصلی محسوب می شوند. در نهایت هویت که نیاز به توجه دارد، باید درک و زندگی شود.
  2. میانسالی در مورد مقابله با زندگی است. نه آن زندگی که می خواهید داشته باشید یا آرزوی داشتن آن را داشته اید، بلکه در مورد زندگی حقیقی که مالک آن هستید می باشد. اکنون زمان آن رسیده که از لحاظ درونی خود و ارزش های خود را بشناسید.
  3. زمانی که هویت شما امن است و ارزش های درونی تان شفاف هستند، سپس می توانید به آنچه می خواید ادامه دهید. این ادامه می تواند یک شغل جدید یا آشنایی با یک فرد جدید باشد. می توانید روابطی را که دارید تقویت کنید یا می توانید درک بهتری از روح زندگی هر روزه خود داشته باشید که با شادی همراه خواهد بود.

در میانسالی افراد به این فکر می کنند که دوران جوانی تلف شده است. شاید درست باشد. با این حال میانسالی دارای پاداش های خود می باشد، زمانی که مشتاق شنیدن بخش دیگری از خواسته های خود هستید.

نگارنده: سمیه محمدی

مریم عبداللهی

  • مریم عبداللهی 
  • روانشناس و نوروتراپیست

گروه پزشکان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *