سلامتی دهان و دندان، سلامتی کل بدن

راهکارهای مقابله با بوی بد دهان

آیا باکتریهای دهان می توانند بر روی قلب اثر بگذارند؟

برخی از مطالعات نشان داده اند که احتمال ابتلا افراد با مشکلات لثه به بیماری های قلبی در مقایسه با افرادی که لثه های سالم دارند، بیشتر است. محققان هنوز از علت این ارتباط مطمئن نیستند. هنوز ثابت نشده است که بیماری های لثه می تواند با علت یماریهای دیگر مرتبط باشد، اما می دانند که حفظ سلامت دهان و دندان به سلامت سایر اعضای بدن کمک می کند.

دیابت و بیماریهای لثه

دیابت می تواند مقاومت بدن در مقابل عفونت را کاهش دهد. بالا بودن قند خون سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری های لثه می گردد. همچنین بیماری های لثه نیز کنترل قند خون را مشکل می سازند. با کنترل دقیق قند خون، از لثه های خود محافظت نمایید. بعد از مصرف هر وعده غذایی مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. حداقل یک بار در سال برای بررسی وضعیت لثه و دندان های خود به دندانپزشک مراجعه نمایید.

 خشکی دهان و زبان می تواند سبب پوسیدگی دندانها شود

دهان شما،سلامتی شما

افراد مبتلا به سندرم شوگرن بیشتر در معرض ایتلا به بیماری های مربوط به دهان می باشند. در این سندرم، سیستم ایمنی به اشتباه به مجاری اشک و غدد بزاقی حمله کرده و سبب ایجاد خشکی دهان و چشم می گردد. بزاق از دندان ها و لثه ها در مقابل باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی و التهاب لثه حفاظت می کند. بنابراین خشکی دائمی دهان سبب افزایش احتمال پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه می گردد.

 داروهایی که سبب خشکی دهان می شوند

اگر با خشکی مزمن دهان روبرو هستید، خطر ابتلا به بیماریهای لثه افزایش می یابد بنابراین بهتر است قفسه ی داروهای خود را نیز بررسی کنید. آنتی هیستامین ها، داروهای ضد احتقان، مسکن ها و داروهای ضد افسردگی از جمله داروهایی هستند که می توانند سبب خشکی دهان شوند. در مورد داروهای مصرفی و تاثیر آنها بر سلامت دهان و دندان با پزشک یا دندانپزشکتان مشورت نمایید.

استرس و آسیب های دندانی

اگر شما تحت استرس باشید، اضطراب و افسردگی تان، خطر ایجاد مشکلات مربوط به دهان و دندان در شما افزایش می یابد.. میزان هورمون کورتیزول در افراد تحت استرس بیشتر است که می تواند موجب تخریب دهان و بدن گردد. همچنین استرس سبب می شود مراقبت از دهان کمتر شود. حدود 50 درصد افراد تحت استرس به طور منظم مسواک نمی زنند یا از نخ دندان استفاده نمی کنند. سایر عادات مرتبط با استرس عبارتند از مصرف سیگار، الکل یا به هم ساییدن دندان ها (دندان قروچه).

 پوکی استخوان و از دست دادن دندانها

پوکی استخوان بیماری استخوان شکننده (osteoporosis) کل استخوان های بدن از جمله استخوان های فک را تحت تاثیر قرار می دهند و سبب افتادن دندان ها می گردند. باکتری های ناشی از پریودنتیت(periodontitis)  ( که یک بیماری لثه ای شدید است) نیز می توانند استخوان های فک را تخریب کنند. یک گروه از داروهای استئوپرز به نام بیس فوسفونات ها می توانند موجب افزایش خطر ابتلا به استئونکروز (مرگ استخوانی) شوند. البته این شرایط نادر است و سبب مرگ استخوان های فک می شود. چنانچه از بیس فوسفونات ها(bisphosphonates)  استفاده می کنید، دندانپزشک خود را در جریان بگذارید.

 آنمی و رنگ پریدگی لثه

چنانچه آنمی داشته باشید دهان شما می تواند رنگ پریده و زخمی و زبانتان هموار و ملتهب باشد. در شرایط آنمی، گلبول قرمر کافی در بدن وجود ندارد یا اینکه گلبول های قرمز، هموگلوبین کافی ندارند. در نتیجه بدن نمی تواند اکسیژن کافی را مهیا کند. آنمی انواع مختلفی دارد و درمان های آن نیز متفاوتی نیز برای آن وجود دارد.با پزشک خود در مورد نوع آنمی و درمان مناسب با آن مشورت کنید.

 سایش مینای دندان به دلیل اختلالات غذا خوردن

معمولا دندانپزشک اولین فردی است که می تواند علائم پرخوری عصبی را در بیمار مشاهده کند. اسید معده بر اثر استفراغ های مکرر سبب فرسایش مینای دندان می شود. این کار همچنین می تواند سبب تحریک التهاب در دهان ، گلو، غدد بزاقی و بوی بد نفس فرد شود. بی اشتهایی یا پرخوری عصبی و سایر اختلالات غذا خوردن می توانند سبب کمبود مواد مغذی و در نتیجه خطر ایجاد مشکل در سلامت دهان و دندان گردند.

ایدز و برفک دهان

بیماران مبتلا به ایدز می توانند دچار برفک دهان، زگیل، تبخال، زخم های دهانی و لوکوپلاکیا (ضایعه ای سفیدرنگ بر روی زبان یا در سمت گونه ها) شوند. ضعف سیستم ایمنی و ناتوانی آن در دفع عفونت ها سبب این مشکلات می گردند. همچنین این افراد ممکن است دچار خشکی دهان شوند که این امر سبب افزایش احتمال پوسیدگی دندان ها شده و عمل جویدن و بلع را مشکل می سازد.

 درمان بیماری های لثه ممکن است به (RA)کمک کند

احتمال ابتلا افراد دچار روماتوئید آرتریت(RA) به بیماری های لثه هشت برابر افراد بدون این بیماری خود ایمنی است که دلیل اصلی آن التهاب است . همچنین مشکلات در مفصل دست و انگشتان مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را در این افراد مشکل می سازد. د رمان التهاب لثه در این افراد می تواند به کاهش درد و التهاب در مفاصل کمک کند.

 

از دست دادن دندانها و بیماری کلیوی

احتمال ابتلا به بیماری های کلیوی مزمن در افراد مسنی که دندان های خود را از دست داده اند بیش از کسانی است که دندان دارند. دلیل این ارتباط هنوز 100% مشخص نیست. اما تحقیقات نشان می دهند که التهابات مزمن می توانند دلیل آن باشند. بنابراین مراقبت از دندان ها و لثه می تواند سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری های کلیوی شود.

 

بیماریهای لثه و زایمان زودرس

احتمال زایمان زودرس و نوزاد با وزن کم در افراد باردار مبتلا به بیماری های لثه بالاتر است. علت ارتباط این دو موضوع کاملا روشن نیست. ممکن است علت آن التهاب یا عفونت باشد. بارداری و تغییرات هورمونی مرتبط با آن نیز می تواند سبب بدتر شدن بیماری لثه گردد. می توانید برای محافظت از خود و نوزادتان با دندانپزشک یا پزشک زنان مشورت نمایید.

لثه های سالم چه شکلی هستند؟

لثه سالم باید سفت و به رنگ صورتی باشد نه قرمز و متورم. برای حفاظت از لثه ها باید بهداشت دهان و دندان را رعایت نمایید. حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار در روز از نخ دندان استفاده نمایید. به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نمایید و از مصرف سیگار بپرهیزید.

منبع:

webmd

در ادامه: بیس فسفونات چیست؟


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *